Koldkrigsfortælling om journalisten Jan Stage kommer ikke for alvor ind under huden på historien.
Jan Stage var sikkert en helvedes karl. Korrespondent for Land og Folk, Information og Politiken. Spændingsromanforfatter. Krigsreporter og til tider -deltager. Officersøn, Sorø Akademi-alumne, militæruddannet. Kommunist, revolutionær, kyniker, eventyrer, levemand, kvindebedårer. Terrorist og morder?
I hvert fald ifølge bl.a. vennen og forlæggeren Morten Hesseldahl, der har skrevet både romanen Ernestos hænder om attentatet på den tidligere chef for den bolivianske efterretningstjeneste, der beordrede Ernesto Guevaras hænder skåret af efter henrettelsen af revolutionslederen – og nu også tegneserien her med udgangspunkt i Jan Stages begivenhedsrige liv.
Det cubanske efterår skildrer dette liv i punktnedslag: i bedsteborgerskabets kostskole, hippiernes København, det (varm)blodige latinamerika og det blodfattige koldkrigseuropa og til sidst i det idealforladte nutidsdanmark, hvor en aldrende Jan Stage kan tænke tilbage på alle sine faldne kampfæller, der i bedste fald endte som T-shirt-motiver for en ny generation.
Hesseldahls manuskript og Rehrs tegninger er skæbnestunge af melankoli og patos og symbolik. Måske også lidt for tunge i forhold til den rå fortælling, der på 80 sider skal igennem et livsforløb såvel som en del dramatiske hændelsesforløb af historisk betydning, og som derfor ikke rummer megen plads til at dvæle ved de detaljer, der kan gøre verdenshistorien vedkommende, eller lære nogen af de involverede nærmere at kende.
Jan Stage er den eneste figur, der rigtig får lov at fylde noget, men ham kommer man heller ikke rigtig ind på livet af. Han går sine egne veje, tør, handler, stålsat, stærk, slår en proper næve, smøg i kæften, sportsvogn, ovenpå, og hvis han ikke lige er ovenpå, selvfølgelig af gode og ikke selvmedlidende grunde, så tømmer han et par flasker sprut og kommer videre, som et rigtigt mandfolk.
Og det kan da godt være, at han var sådan. Man kan sagtens følge Hessedahl i ville tage udgangspunkt i ham for en fortælling om det forrige århundrede. Man kan sagtens se konturerne af de mange pay-offs, som Hesseldahl og Rehr gerne vil uddrage heraf. Men set-uppet er bare ikke mere udbygget, end at Stage i dette værk forbliver fjern og uden de sprækker, der gør, at man kan få fat i karakteren, mærke den og føle med den.
Som man fx kan med Morten Hesseldahl selv, når han optræder i starten og slutningen af Det cubanske efterår i de mest velfungerende scener, hvor der netop er plads og tid til at lade et lille handlingsforløb udfolde sig og blive til noget større. Og som fortæller en historie, man netop ikke kan læse sig til i aviserne eller historiebøgerne.
Titel: Det cubanske forår
Karakter: 3/6
Forfatter/tegner: Morten Hesseldahl/Henrik Rehr
Forlag: Fahrenheit
Format: 80 sider, s/h
Pris: 199,95 kr.
ISBN: 978-87-7176-044-6