Den prisbelønnede science fiction-serie “Saga” er nyskabende, ambitiøs og har manuskriptet i orden.
Science fiction-serien “Saga” sigter efter det store ur-episke drama inspireret af “Det Gamle Testamente”, og “Star Wars”. Karaktersiden er lige så gakket som hos Philip K. Dick og Douglas Adams, og fortællingen springer mellem forskellige civilisationer og samfundsklasser og skaber gode mindelser om John Difool-serien. Heldigvis er manuskriptforfatteren Brian K. Vaughan (f. 1976) den rette mand til jobbet. Vaughan har tidligere været medforfatter på tre sæsoner af tv-serien “Lost” og er desuden kendt for tegneserierhits som “Y – the Last Man” og “Ex Machina”. I “Saga” lykkedes det ham at holde alle gryder i kog på en gang.
Vi kommer ind i eventyret netop som en fødende kvinde desperat spørger den kommende far og fødselshjælper, om hun er kommet til at skide under fødslen. Hun føder heldigvis uden at skide, og straks efter udfolder den første kampscene sig henover det nyfødte pigebarn. To civilisationer er i krig. Alana, den nybagte mor, tilhører en civilisation hvor den krigsglade overklasse er iklædt kostumer fra 1700-tallet og har et gammeldags billedrørs-tv som hoved. Den nybagte far, Marko, tilhører den bekrigende civilisation, hvis indbyggere er mennesker med horn og magiske evner. Man forstår at den nyfødte pige har profetisk betydning for udfaldet af krigen, som har spredt sig i hele galaksen. I “Saga” er der lagt vægt på de banale hverdagskonflikter, der opstår mellem Alana og Marko i deres nyfundne forældre-roller. Som noget helt nyt byder “Saga” således også på humoristisk parforholds-reality midt i en ustyrlig rumopera.
Den canadiske tegner Fiona Staples har en god teknik, men også en lidt upersonlig og velskolet streg (advarsel: pas på med at lytte for meget til tegnelærere). Kampscenerne er tilpas korte og kontante og heldigvis helt fri for superheltepatos. Til gengæld kan jeg ikke helt vænne mig til den måde Staples laver baggrunde på. I flere tilfælde hænger baggrundene ikke grafisk sammen med figurene i forgrunden. Jo, man kan godt lade bjerge stå i horisonten uden “outline” for dybdevirkningens skyld. Men hvad gør man så med objekter, som befinder sig i mellemgrunden? Skal de også bare henstå uden sort streg, som difuse skygger, lige bag skarpt optrukne figurer? Den valgte grafiske strategi skaber en del problemer, synes jeg, men farvevalget er flot og opfindsomt.
”Saga” udgives på dansk af forlaget G. Floy Studio, som har specialiseret sig i amerikanske tegneserier, herunder berømte serier fra Marvel og DC. Den engelsksprogede udgave af ”Saga” udgives af forlaget Image Comics, som blev skabt i 1992 af syv tegnere fra Marvel. Udbryderne indførte det nye princip, at på Image Comics beholder tegnerne rettighederne til de figurer de har skabt. I USA er ophavsrettigheder til superhelte naturligvis centrum for voldsomme juridiske slagsmål. Image forlagets største publikumssucces har nok været “The Walking Dead” (som udkommer på dansk på Forlaget Fahrenheit), men forlaget har desuden gang i mange andre eksperimenterende tegneseriekoncepter. Det kan anbefales at gå ind på forlagets hjemmeside og snuse rundt – også selvom man ikke er til superhelte-genren.
I første album af ”Saga”-serien jagter diverse skabninger, herunder dusørjægere, hinanden og den lille familie fra planet til planet. Forhåbentligt husker forfatteren Vaughan også at udvikle den store dramatik i de kommende albums og ikke kun personerne, som til gengæld allerede er vedkommende og originale. Min nysgerrighed er vakt!
Karakter: 4/5
Værkets titel: Saga, vol 1
Forlag: G. Floy Studio
Forfatter/tegner: Brian K. Vaughan / Fiona Staples
Oversætter: Steffen Rayburn Maarup
Farve og form: Hardcover, farver
Sidetal: 85 sider
Vejledende pris: 198 kr.
ISBN: 978-87-91630-81-1