Tegneserie-antologien Fantasmagori er nået til bind 7 og 8, og langsomt, men sikkert udvikler den og de tilknyttede tegnere sig. Men hvor stort er potentialet egentlig?
Nu er der kommet otte bind i de forgangne år, og Fantasmagori er stadig et projekt, det er nemt at holde af. Antologien er fortsat en bekvem og billig måde at komme lidt nærmere på den dér undergrund på, også selvom prisen er steget med hele 10 kroner fra 30 til 40 (hold op hvor er det billigt!). Faktisk er Fantasmagoris kvalitet måske netop steget disse 25 procent siden starten.
Bind 7 har faktisk ingen svage led. Anna Degnbol viser, at hun kan tegne og fortælle på en smuk og følsom måde – jeg glæder mig til at læse noget længere og mere kødfyldt. Simon Petersen er som altid hamrende morsom at læse, og bind 7s meta-tegneserie om en bad-ass kriger er bestemt ingen undtagelse. Peder Riis fortsætter med at lave fine genresager, her med en humoristisk og action-packed sci-fi historie. Henning Larsens serie er som sædvanlig svær at beskrive, men der bliver i hvert fald arbejdet meget aktivt med tegneseriens formsprog, uden at det tipper over og bliver ren form. Rikke Lindskov Lofts historie er kort, men morsom, og den er min foreløbige favorit blandt hendes serier.
Det bringer mig til bind 8. Her ser det ikke helt så godt ud. Rikke Lindskov Loft, Peder Riis og Simon Petersen er ikke blevet dårligere siden bind 7, men de har ikke haft de samme gode ideer at arbejde med. Kim Lyng Larsens og Marie Vardals historier falder heller ikke igennem, for det er dygtige folk, men der er og bliver grænser for, hvor store ord, man kan bruge om disse historier. Simon Petersens historie med den skønne titel ”Frankenstein stjal min fars porno” er dén, der fungerer bedst, men det er også den længste af dem alle. Og måske er det netop her, man skal finde muligheden for videre udvikling af Fantasmagori.
For Ondskabens Vatikan holder stædigt fast i deres koncept om ”billige, uforpligtende glem-i-toget-tegneserier”. Og netop her ligger det problem, der i hvert fald engang må komme. For først når disse græsrødder påtager sig endnu større opgaver og udfordrer sig selv endnu mere, kan det blive sådan rigtig godt. De udvikler sig støt og roligt alle sammen, ingen tvivl om det, men der er jo netop en grænse for, hvor meget den samme type udfordring kan udvikle én.
Enten skal Fantasmagori altså fortsætte med at være en legeplads for unge amatører, og så synes jeg faktisk antologien ville have godt af en strammere redaktionel linje. Eller i hvert fald en redaktionel linje – skabt af en redaktion, der ikke er lig med bidragyderne.
Men der er jo også en anden vej, hvor bladet selv udvikler sig sammen med tegnerne. Så er Fantasmagori lig med Ondskabens Flydende Vatikan, som er lig med netop denne her gruppe mennesker. I så fald er de nødt til, hen ad vejen, at påtage sig nye og større udfordringer. De behøver ikke kalde det graphic novels, hvis de hader det ord, men noget med flere sider i det mindste.
Og det er måske netop det, vi ser startskuddet til med den flotte udgivelse af Anna Degnbols værk ”When We Were Silent”. Her er en bog, der faktisk koster mere end 100 kroner, og faktisk er længere end 20 sider. Det må og skal da have udviklet Degnbol langt mere som tegneserietegner end de korte serier, hun har lavet til Fantasmagori.
For at sige det kort: Fantasmagori bliver bedre og bedre. Der er masser af udvikling og masser af kvalitet. At gå fra 30 til 40 kroner og fra 2 til 4 stjerner på Nummer 9 – ja, det kan lyde banalt – men det er altså ret godt klaret på (kun) otte bind. Og det virker, som om der vitterligt sker noget inde på Vatikanet. Spørgsmålet er, om de vil være amatører eller professionelle. Begge veje er farbare, men jeg tror, at de skal beslutte sig på et eller andet tidspunkt. Det haster dog ikke mere, end det jager – jeg tåler gerne et par år mere med ganske udmærkede tegneserieantologier.
Bind 7: 4/5
Bind 8: 3/5
Værkets Titel: Fantasmagori nr. 7 og 8
Seriens titel: Fantasmagori
Forlag: Ondskabens Flydende Vatikan
Forfatter/tegner: Diverse
Farve og form: S/h softcover
Sidetal: 80 s. / 60 s.
Pris: 40 kr.
ISBN: 978-87-993858-9-8 / 978-87-92951-05-2
Aktuelt udgivelsesår: 2012
Aktuelt udgivelsesland: Danmark