Det andet danske samlebind om Yoko Tsuno imponerer med sit ekstramateriale. Personudviklingen og stregen… det er en anden historie.
Der er et eller andet upersonligt over Yoko Tsuno. Som om tegningerne er lidt for perfekte. Heltene lidt for gode, og skurkene lidt for onde.Det vender jeg tilbage til.
Forlaget Cobolt udsendte i 2013 Samlebind 1 med den japanske heltinde Yoko Tsuno. I Samlebind 2 har forlaget igen valgt at se stort på seriens kronologi og samle tre historier om tidsrejser til en lang historie. Det drejer sig om ”Tidsspiralen”, ”De flyvende dæmoner” og ”Den sorte død”, der på dansk er udkommet som henholdsvis nummer 10, 16 og 19 i serien (11, 17 og 20 i den originale serie).
Derudover indeholder bogen et imponerende og omfattende ekstramateriale, hvor vi kan læse om Leloups arbejde med serien og hans (maniske) sans for detaljen.
For eksempel er det en nørdet (ja, sgu!) fornøjelse at læse om tegnerens overvejelser om tidsparadokser og troværdighed i forbindelse med tidsrejserne. Og hvor er det en lise for øjet at se Leloups grove skitser til albummets steder og figurer. Det ekstra materiale er så godt, at det næsten er værd at investere i samlebindet på grund af det.
Men tilbage til kronologien: Cobolts prioritering af historierne er et meget fornuftigt valg, og der er kun enkelte steder, hvor jeg som læser rynker lidt på næsen – for eksempel dukker Yokos adoptivdatter, Lotus, pludseligt op uden yderligere forklaring i ”De flyvende dæmoner”. Lotus blev oprindeligt introduceret i ”Dragen fra Hong Kong” – albummet før ”De flyvende dæmoner” (kronologisk rækkefølge). Men det er en minimal skønhedsfejl, og tematiseringen gør faktisk historierne mere læsevenlige.
Dykker vi ned i selve historierne bliver samlebindets tema konkretiseret i ”Tidsspiralen”: På Borneo møder Yoko Tsuno pigen Monya, en tidsrejsende fra det 39. århundrede. Monyas far har udviklet en tidsmaskine, og nu er datteren rejst tilbage i tiden for at forhindre katastrofen, der vil ødelægge jorden i år 3872. Andet album, ”De flyvende dæmoner”, foregår på Bali, hvor frk. Tsuno i år 1350 skal redde danserinden Narki fra både flyveøgler og døden i bunden af en aktiv vulkan. Tredje og sidste album i samlebindet er ”Den sorte død”. Her rejser Yoko Tsuno til Brügge – år 1545 – for at forhindre, at pesten bliver sluppet fri i nutiden.
Set fra min stol er sidste album klart det bedste. Af den simple grund, at historien virker mest troværdig. Ja ja, at tidsrejser og troværdighed ikke hænger sammen, er jeg klar over, men hele setuppet med den sorte død og renæssancens Brügge spiller godt sammen med den futuriske tanke om netop tidsrejser. Og ikke mindst tegningerne af tidsmaskinen, der i sit glatte og science fiction-agtige udseende adskiller sig markant fra Leloups troværdige tegninger af den fortidige købstad.
Og så til min første anke mod Yoko Tsuno. Som læser er jeg fascineret af historier, hvor jeg ikke helt ved, hvad der vil ske på næste side. Sådan har jeg det ikke, når jeg læser et Yoko Tsuno-album. Jeg ved, at Yokos ven Pol vil gøre noget smådumt, at Vic Video vil være lidt sej… og at alle problemer i sidste ende bliver løst, fordi Yoko er endnu sejere. Jamen, det er jo en heltindes lod, kan du indvende. Og ja, det er korrekt. Min anke bunder i, at Yoko Tsuno stammer fra en anden tid, hvor helte var helte, og skurken var en slemmer karl. I mange moderne tegneserier er grænserne udviskede – tak for det – og helten kan gøre onde ting, mens skurken (i perioder) kan modarbejde mørket. Fælles for de moderne helte og skurke er, at de kæmper ud fra en menneskelig overbevisning. De bliver tredimensionelle. I modsætning til Yoko Tsuno, hvor persongalleriet selv efter 26 albums er fladt.
Og mens vi er ved dybden i serien, havner vi ved min anden anke: Stregen.
Yoko Tsuno debuterede i Spirou tilbage i 1970. I begyndelsen mindede stregen meget om udtrykket, vi også finder i Splint og Co., men hurtigt fandt Leloup sin egen niche – den lidt stive, realistiske og meget deltaljerede streg, som vi kender den i dag.
Detaljerigdommen i Roger Leloups tegninger er imponerende. Som læser er du ikke i tvivl om, at der er lagt timer, blod, sved og tårer ved tegnebordet. For mig virker det til, at Roger Leloup vil gøre læsningen af et Yoko Tsuno-album til en rejse ud i det perfekte. Han har researchet solen sort for at få alle deltaljer på plads. Hans japanske køretøjer ligner originalerne på en prik, hans balinesiske ruiner ligner ruiner på Bali, Brügge ligner Brügge i renæssancen etc. Sansen for detaljen er nok et plus for mange, men jeg mister farligheden, gløden, livet i tegningerne, og det hele ender med at blive lidt for sterilt. For mig ligger en figurs kvaliteter ofte i fejlene – og dem tegner Roger Leloup ud.
Af samme grund er hans skitser i ekstramaterialet forfriskende. Her ser vi, hvordan eventyret kunne have set ud. Hvis bare Roger Leloup havde taget den vej i stedet.
Karakter: 3/5
Titel: Yoko Tsuno – På jagt efter tiden (samlebind 2)
Forfatter/tegner: Roger Leloup
Forlag: Cobolt
Tilrettelagt af: Carsten Søndergaard
Farve og form: Farve, lækker hardcover
Sidetal: 176 sider, indbundet
Pris: 298 kroner
ISBN: 978-87-7085-564-8
Aktuelt udgivelsesår: 2014
Udgivelsesland: Danmark