Tegneserieskaberen, grafikeren og forfatteren Lasse Holm tabte natten til torsdag en årelang kamp mod kræft.
”Tirsdag den 13. oktober 2020 klokken 16.33 får jeg at vide, at jeg skal dø.”
Sådan indledte Lasse Holm i slutningen af oktober 2020 det første af en række Facebook-opslag, der i løbet af det næste års tid formede sig som ”Dagbog fra en døende.”
Dengang kunne kræftlægen forsikre ham om, at det ikke var et spørgsmål om dage eller uger, men måneder. I bakspejlet var et sygdomsforløb på tre og et halvt år, og forude ventede en nervepirrende fortælling om døden og livet.
En fortælling, der blev sat punktum for natten til torsdag den 4. november 2021 på Diakonissestiftelsens hospice.
Serieskaberen
Lasse Holm debuterede som tegneserieskaber i 1987, da forlaget Carlsen udgav det første album ”Terroristerne” i hans spændingsserie Jakob og Diana, som forinden havde kørt som føljeton i Aarhus, Aalborg og Fyens Stiftstidende.
Jakob og Diana lænede sig som serie op af de fransk/belgiske klassikere, og det blev til yderligere to album, ”Græsk intermezzo” og ”De blå Sten”. Lasse Holm var for en tid medlem af tegnestuen Gimle og leverede både historier og layouts til Anders And & Co og tegnede erotiske tegneserier til Allers månedsblade.
I midten af 1990’erne uddannede Lasse Holm sig til grafiker og fik arbejde i reklamebranchen. Men han fandt samtidig tid til at tegne og skrive ”Puppen”, der i 1998 udkom som første del af en science fiction-trilogi, der dog aldrig blev fuldført.
Som tegneserietegner fandt Lasse Holm aldrig et helt sikkert ståsted, men fortælleglæden og -evnerne skinnede mere end tydeligt igennem.
Tegneserieformidleren
Da det første nummer af tegneserietidsskriftet STRIP! udkom i starten af 1998, var Lasse Holm stiftende redaktionsmedlem sammen med Paw Mathiasen, Poul Petersen, Mårdøn Smet og undertegnede.
Lasse Holms fingeraftryk var at finde på alle bladets sider gennem 16 år og 62 numre, dels fordi han gennem alle årene stod for det grafiske. Men også fordi hans gejst og nysgerrighed var en vigtig del af det sociale sammenhold i redaktionen, som gjorde det muligt at lave et sådan magasin på frivillig basis.
Og så trådte hans skarpe pen frem i utallige anmeldelser, hvor det blev tydeligt, at han ville ordene, og de ville ham.
Forfatteren
Debuten som forfatter skete med ungdomsromanen ”Pop!”, der var en kærlighedserklæring til 80’ernes synth pop og med afsæt i Lasse Holms egen flirt som musiker i bandet Glow. Et par år senere fulgte den spidse samfundskommentar ”Formateret”.
Begge bøger udkom på forlaget Fahrenheit, og forlægger og vennen Paw Mathiasen fortæller, at Lasse Holm, da han tog hul på at skrive sin første romerske thriller, med et smil beordrede ham til at udgive den, hvis de etablerede skønlitterære forlag ikke bed på.
Det gjorde de ikke, og det endte med, at Fahrenheit i 2014-16 udsendte romanerne ”Romeren”, ”Grækeren” og ”Republikaneren”.
Med dem blev døren til Politikens Forlag imidlertid åbnet, og de har siden udgivet Lasse Holms vikinge-krimitrilogi ”Lodbrogsønnerne”, hans seneste og anmelderroste krimi ”Før sidste akt” samt en kommende bog hensat til den 9. april 1940, som han nåede at få gjort færdig inden sin død.
Dagbogsforfatteren
Lasse Holm har som dagbogsforfatter det seneste år delt ud af sit liv og tanker i form af Facebook-opslag, som også er samlet og indlæst af ham selv i lydbogen ”Dagbog fra en døende” – hvoraf første del er udkommet. Anden del følger senere.
Dagbogen giver et hudløst ærligt kig ind i Lasse Holms opvækst, forfatterliv, parforhold og ikke mindst sygdomsforløb. Det blev hans sidste og mest nervepirrende historie, hvor jeg og alle andre læsere hele vejen igennem håbede, at en behandling eller et mirakel kunne købe mere tid.
”Nu har Lasse fået fred. I sit alt for korte liv nåede han langt mere, end andre gør på et helt liv, og vi, der kender ham, har mistet en livsnyder, der aldrig lod sig slå ud, og som kæmpede til det sidste,” skrev Paw Mathiasen tidligere i dag på Facebook.
Bedre kunne jeg ikke selv sige det.