I Uledsaget formidler fem danske tegneserieskabere fem flygtningebørns oplevelser. Vi bringer en forsmag.
I morgen begynder Svendborg Graphic, en ny fynsk festival for tegneserier, animation og spil. Og den debuterende festival debuterer ved samme lejlighed også som forlag. Det sker med antologien Uledsaget, som vi tidligere har skrevet om her på Nummer9.
Læs også: Tegneserieskabere + mindreårige flygtninge = en vigtig antologi
Her har fem af landets i disse år mest interessante tegneserieskabere mødt fem uledsagede flygtningedrenge, og fortalt deres historier som tegneserie.
Festivalleder Asbjørn Rune Bourgeat understreger, at historierne i antologien ikke bør læses som en nøjagtig gengivelse af drengenes beretninger. Antologiens sigte har været et andet.
– Vi har fra festivalens side ønsket at vise, hvor stor gennemslagskraft en tegneserie har, hvis den laves rigtigt. Også når det gælder om at formidle komplekse situationer som dem, asylansøgerne står i. Derfor har tegnerne haft deres kunstneriske frihed til at lave et narrativ, der giver drengene en stemme, fortæller Asbjørn Rune Bourgeat.
Vi har fået lov til at bringe en side fra hver af de fem historier. Visuelt er de meget forskellige, men tematisk lader der til at være meget der går igen. Det ligner mørke, voldsomme historier om tab og flugt. Men døm selv:
Første side er af Adam O, der tager os til Afghanistan:
Halfdan Pisket holder sig til et layout med et stramt 3×3 gitter…
…mens Karoline Stjernfelts side opløser billedrammerne:
Lars Hornemans bidrag giver ikke overraskende associationer til sammes Zenobia, om en Syrisk flygtningepige:
Zenobia starter med en båd med flygtninge, der kæntrer i havet, og noget lignende synes at ske i Tom Kristensens bidrag:
Og som en lille bonus, er her et indslag om arbejdet med tegneserierne, bragt af DR P4 Fyn tilbage i oktober: