Før sommer blev et helt nyt kuld dimittender udklækket fra den danske tegneserieskaber-uddannelse Grafisk Fortælling i Viborg. Vi introducerer de nye afgangsstuderende, én ad gangen.
Kira Rasmussen, 25, dansk.
Fortæl lidt om dit ”final project”!
– Jeg laver en ’Story Bible’ til et action/adventure-computerspil med titlen Reapers. Spilleren arbejder som ’reaper’ [tænk ’manden med leen’, red.] der indfanger vildfarne sjæle, der skaber kaos i de levendes verden, for Dødens gudinde.
– Reapers er, kort sagt, alle mine yndlingsting samlet i ét projekt. Det kan være en smule (bare en lille smule) opslidende at arbejde på det samme projekt i seks måneder, så jeg ville være sikker på at have det sjovt undervejs.
Hvad motiverede dig i sin tid til at søge ind på Graphic Storytelling?
– Jeg tilbragte tre år i gymnasiet med at tænke ”lige om lidt! Lige om lidt finder jeg ud af, hvad jeg vil være.” Og jeg blev student, og ville stadig gerne bare tegne. Så jeg traskede hen til den nærmeste studievejleder og sagde ”Hey, jeg vil gerne tegne, men ikke på sådan en ’klassisk-tegning’-måde, og jeg vil ikke animere, hvad kan du tilbyde?” Jeg rullede med øjnene, da hun straks spurgte om jeg havde hørt om The Animation Workshop, men blev heldigvis ved med at høre efter, for GS var præcis det, jeg søgte.
Hvad har overrasket dig mest ved studiet?
– Jeg blev meget positivt overrasket over, hvor alsidigt studiet er. Det er selvfølgelig stort fokus på fortælling og på at udvikle tekniske færdigheder, men vi bruger også meget tid på at lære hvordan man klarer sig i kunstbranchen. Hvordan man får jobs, skriver kontrakter, hvad man skal tage for freelancearbejde, netværksdannelse, den slags ting. Jeg har venner, der er endt på mere gammeldags kunstskoler, og de er virkelig dygtige! Men de lærer intet om, hvordan man forvandler det til arbejde, når de er færdige på skolen.
Har du nogle gode råd til andre, der overvejer at søge ind på skolen?
– Begynd at arbejde på din portfolio langt tidligere end du tror er nødvendigt. Og prøv at finde dygtige kunstnere, der kan give dig ordentlig feedback på dit arbejde.
Hvad er de vigtigste teknikker eller kreative metoder, du har lært på skolen, og hvordan har de påvirket din måde at arbejde på?
– Det er svært at vælge, for vi har haft så mange gode forløb, men jeg har personligt vundet meget ved at få ”HISTORIEN FØRST!” indprentet i hjernen fra dag et. Alle beslutninger – når du skriver, i dine designs, når du tegner, når du præsenterer dig arbejde – skal være overlagte og først og fremmest understøtte den historie, du vil fortælle.
– Nåh ja – og så fordi vi hele tiden har projekter og deadlines lærer man også at arbejde effektivt, hvilket er en stor fordel.
Hvad er dine nuværende forestillinger om, hvad du skal arbejde med efter graduation?
– Da jeg startede på TAW troede jeg oprigtigt, at de fire år ville gå med at lære tegneseriekunst for min egen skyld, men at jeg aldrig ville drive det videre, i hvert fald ikke på fuld tid. Nu er jeg blevet meget klogere, både hvad angår branchen og værdien af de evner, jeg har, og jeg går helt klart efter at arbejde kreativt på fuld tid, enten i et studie eller freelance.
Hjemmeside: kira-rasmussen.com
Instagram: @Kira_rasmussen_