Tegneseriekærlighed på nul-budget. Under-Danmark taler med en af drivkræfterne bag Nørrebronx Tegneseriedage, der både har vokseværk og – måske? – snart må sige stop.
Tue Sørensen er en af det københavnske tegneseriemiljøs ubesungne helte. Sammen med Eric Knipper og Rodrigo Mendoza har den 53-årige tegneseriesamler, der med egne ord ”identificerer sig med hippierne”, holdt den gratis messe Nørrebronx Tegneseriedage kørende i nu otte år. I år fik NBX endda vokseværk og udvidede med et ”pop-up arrangement” på Folmer Bendtsens Plads i august. Alligevel virker fremtiden usikker nu, hvor 10-års jubilæet nærmer sig på horisonten. Lars Kramhøft har talt med Tue om udfordringerne med at drive en tegneseriefestival, der er 100% baseret på frivillighed og goodwill.
Headerfoto er taget af Carsten Olsen.
Lad os starte med begyndelsen. Hvordan blev du interesseret i tegneserier?
– Min mor var glad for Carl Barks’ AA-blade i sin barndom, så hun sørgede for at give mig masser af tegneseriehæfter fra en tidlig alder. Jeg har et billede fra da jeg var 4 år, hvor jeg læser Superman- og Tarzan-blade (og Anders And var selvfølgelig allestedsnærværende). Andre børn jeg mødte på biblo i start-80’erne fortalte mig om den lokale bogcentral, hvor jeg så begyndte at købe og bytte superhelteblade. Dette er omkring 1984, og jeg beslutter hurtigt, at Hulk og Edderkoppen er noget jeg vil samle på. Derefter går det slag i slag med opdagelsen af Fantask og de amerikanske udgaver i efteråret 1985.
Hvordan fører interessen for at samle til ideen om at starte en festival?
– Jeg bliver interesseret i at skrive tegneserier, og omkring 2014 bliver jeg medlem af Tegneseriekollektivet Urkraft startet af Anders Fjølvar. Vi laver nogle antologier og får den idé, at det ville være ret fiffigt, hvis vi startede en tegneseriemesse. I virkeligheden primært med det formål at sælge vores egne antologier. Så det får vi op og stå allerede i 2016, og har faktisk lavet Nørrebronx Tegneseriedage hvert eneste år siden, hvilket gør 2024-messen til nr. 9 i rækken. Anders Fjølvar droppede dog ud efter nogle år, fordi standene i første omgang kostede 100 kr. for standholderne, og han ville have, de skulle være gratis. Det blev de så senere alligevel, og har været det de sidste adskillige år.
NO BUDGET-MESSE
Hvorfor besluttede I, at det skulle være gratis at have stand? Det er en virkelig god gestus overfor os standholdere, skal jeg hilse og sige!
– Vi har generelt været så heldige at finde kulturhuse, der ville stille lokalerne til rådighed for os gratis. Vi startede på VerdensKulturCentret ved Skt. Hans Plads, og da vi ikke kunne være dér mere, fandt vi Indre By Medborgerhus, hvor vi var i 2019 og 2020. De sidste par år har vi været i Korsgadehallen via en forbindelse til Kulturhuset Støberiet, hvor jeg har arrangeret filmklubber siden 2010. Vi har basalt set ingen udgifter til messen. Lidt forplejning får vi af private velgørende venner, men ellers er det en “no budget”-messe!
Du får det til at lyde nemt at starte en tegneseriefestival op. Jeg tænker der alligevel må have været en del arbejde i det? Havde I noget erfaring fra andre steder at trække på, eller fandt I ud af det hele hen ad vejen?
– Det er blevet gjort lettere af nogle gode forbindelser til især Støberiet, hvor jeg har været i praktik to gange. Kulturhusene elsker borgere som gerne vil arrangere ting, især hvis de bliver ved med det over længere tid. Så kan man få lov til meget. Også aftalen med det første sted, vi var – VerdensKulturCentret – kom i orden pga. en forbindelse som Rodrigo havde dér. Så networking er alfa og omega.
Arbejdet med at arrangere selve messen består mest af møder i arrangørgruppen, hvor tingene aftales og diskuteres. Dernæst er den primære arbejdsopgave promovering på Facebook. Når vi har haft lidt overskud, har vi nogle af årene skudt et par hundrede kroner i at booste vores event på Facebook, men det virker nu næsten lige så godt uden. Jeg står for Facebook-event og -promovering, og har også kontakt til standholderne. Eric opretholder vores blog, og forfatter typisk en pressemeddelelse op til hver messe. Rodrigo hjælper bl.a. med flyers. Vi har også haft andre i arrangørgruppen i de tidlige år.
Hvilke udfordringer blev du overrasket over i forhold til at starte en festival – og senere hen – at holde den gående år efter år?
– Manglen på budget er selvfølgelig en udfordring, men det har vi affundet os med, fordi det også mindsker den tid, vi er nødt til at bruge. Vi har skåret interviews, æresgæster og den slags ned til stort set ingenting de sidste par år (man kan måske sige, at vi startede som en festival, men er endt som en messe), mest for at spare os selv for endnu mere arbejde.
Derudover er det mest frustrerende, at vi ikke rigtig synes der kommer nok besøgende til NBX-messerne. Hvert år synes vi der har været for få, og derfor overvejer vi at stoppe. Men vi får ofte feedback fra miljøet om at messen er meget værdsat, og folk er nu ved at være blevet vant til at den er der. Derfor ville det også være en skam at stoppe.
Der er efterhånden flere tegneseriefestivaler i København. Hvordan adskiller NBX sig fra de øvrige, Copenhagen Comics, Zinefest m.fl. Med andre ord, hvorfor er det man skal besøge netop NBX?
– NBX prøver på at være en undergrunds-festival, absolut primært for zine makers, selvudgivere, små forlag og brugtsælgere. Så ingen af de store forlag eller tegneserieforretninger kommer på NBX. Da jeg ikke selv har haft nogle nye udgivelser i et par år, sælger jeg også selv brugte serier og prøver at tjene lidt ekstra på dét. For udover at have en drøm om at blive tegneserieforfatter, har jeg også en drøm om at leve af at sælge tegneserier.
UDVIDELSER OG UDFORDRINGER
Du nævner selv, at det er ærgerligt, der ikke kommer flere gæster. Hvad tror du det skyldes? Er det (det hårde spørgsmål) simpelthen, fordi København ikke kan understøtte flere tegneseriefestivaler, eller handler det mere om markedsføring?
– Tjah, måske er samlermiljøet (som brugtmarkedsdelen henvender sig til) ret lille. Måske er promoveringen på Facebook ikke effektiv nok. Måske har nogle af messerne ligget på datoer, hvor der også foregår andre ting. Vejret kan også spille en rolle. Og tilfældigheder – og hvor meget standholderne sørger for at give deres netværk besked om arrangementet.
Kunne I finde på at søge fondsmidler til at bruge på promovering?
– Fondsmidler kunne da være en god ting – men det er igen tidskrævende at søge. Vi overvejer til næste år at søge penge fra KulturNatten, hvis vi kan få en dato, der ligger deromkring, men det er endnu ret usikkert.
I år var der som noget nyt en pop up-udgave af Nørrebronx i august. Jeg var jo selv med, men kan du ikke forklare hvordan det arrangement kom til verden og måske evaluere lidt på hvordan det gik?
– Pop up-markedet var en idé, vi blev præsenteret for af vores kulturhus-kontaktperson Michael Gaardsøe. Han laver kulturarrangementer på Nørrebro og er involveret i mange ting, som f.eks. også Bilfri Søndag (d. 15. september). Han og hans kolleger havde planer for forskelllige kulturbegivenheder under buerne ved Nørrebro Station, og her fik NBX så lov til at lave et pop up-marked den anden weekend i august. Det var en lokation, som vi syntes passede godt til vores undergrunds-inspirerede koncept, så det var vi glade for. Vi synes også det var et sjovt og vellykket arrangement, selvom omtrent en fjerdedel af de 20 tilmeldte standholdere meldte afbud, så vi kun var en 15-16 stykker, men det var fint nok. Mht. besøgende og salg gik det ganske fint om lørdagen, men tyndede lidt ud om søndagen.
Og så er elefanten i rummet jo – hvad skal der ske efter 10-års jubilæet? Har du fået nok, tror du?
– Svært at sige – det kan komme an på flere faktorer. Vi har diskuteret at det måske ville være en god idé at stoppe med messe nr. 10, men vi ser lige tiden an. Hvis der kommer succes-oplevelser, bliver vi jo nok galvaniseret! Til dette års messe i oktober er der lige nu 46 tilmeldte standholdere – hvis der kommer over 50, hvilket er meget sandsynligt, kan det gå hen og blive den største NBX hidtil. Men det afhænger jo også af, at publikum dukker talstærkt op.
Her fra Under-Danmark skal der i hvert fald lyde en kraftig opfordring til at besøge Nørrebronx, når messen løber af staben d. 12-13 oktober i Korsgadehallen!
UNDER-DANMARK er Nummer 9s blog om small press, zines & undergrundsblade med tegneserier, skrevet af forlægger Paw Mathiasen og tegneserieskaber Lars Kramhøft.