Mit første makværk af en con rapport blev afvist af redaktøren, derfor kommer her, lidt forsinket, min rapport fra Art Bubble 2018, fyldt med de evigt populære toplister:
Den bedste ting ved Art Bubble:
1. For andet år i træk bliver Art Bubble holdt i de imponerende lokaler i kulturhuset Dokk1. Det er simpelthen et scoop, at Art Bubble har fået adgang til at bruge bibliotekets lokaler i Dokk 1 i Århus. Jeg kan ikke komme i tanke om bedre lokaler til en con. Hverken i Danmark eller udlandet. Øksnehallen er glimrende, men giver ikke gæsterne samme visuelle overblik.
Hvis man ankommer med bil, kan man parkere sin bil i en bås under bygningen, hvorefter en automatisk elevator transporterer ens bil ned i et lager i kælderen. Samme elevator henter ens bil op igen, men ikke fra den samme bås! Ens Berlingo bliver altså bare sat på en hylde dernede i dybet et sted. Man forestiller sig et gigantisk Jack Kirby- inspireret technolandskab, hvor en enorm fejebakke samler ens bil op og henter den frem.
Festival området har som sagt fået plads i bygningen, som b.la. huser Danmarks største offentlige bibliotek. Man kunne frygte at tegneseriefolket var blevet anvist til en masse spredte pladser, men det er ikke tilfældet. De forskellige stande ligger simpelthen i forlængelse af hinanden. I løbet af de to dage var der hele tiden et naturligt flow, hvor gæsterne helt af sig selv fandt frem til alle stande.
Det var som sagt mig
Området for small press er næsten et kapitel for sig. Priserne på stande har hidtil holdt small press- og zine-skaberne væk fra Art Bubble, men takket være en velformuleret email fra yours truly, har Art Bubble denne gang tilbudt små, men billige borde til 500 kr. stykket. Yup, det er mig i kan takke for det.
Jeg argumenterede for, at festivallen ikke ville kunne vise et særligt bredt udvalg af den danske tegneserieverden, når et lille bord på 2×2 meter koster 3000 kr. Det er jo ikke os alle sammen, som sælger graphic novels til 200 kr. stykket. Det sagde jeg til dem. Lige op i deres åbne ansigt (i en mail).
Det førte til at Art Bubble indførte de små borde til 500 kr. Jeg var lidt nervøs for pladsen, da bordet på papiret kun var 1×1 meter. Det viste sig dog, at vi var blevet anvist en plads på det område der hedder ”Rampen” hvor der ikke var nogen pladsproblemer.
Men der var en anden ting. Egentlig følger der ikke noget fysisk bord med, for de 500 kr. Man køber bare pladsen. Men hey, der var da lige nogen borde som ikke skulle bruges. Dem kunne vi bare tage, fik vi af vide fra festivallen. Svedigt.
”Rampen” er et område med meget højt til loftet, og folk uhindret kan op og ned, eller frem og tilbage og danne sig et overblik over mange stande samtidig. Has to be seen to be believed.
De 2 mest nederen oplevelser jeg havde ved min stand
1. Jeg var som jægeren der havde fået byttet i mit sigtekorn. En knægt med Batman T-shirt og hans mor var blevet indfanget af min kvalmende ’friskfyr’ sælgerteknik. De stod nu og læste i min tegneserie om Kim Larsen, imens de fortalte anekdoter om ham, som alle danskere automatisk gør, når Larsens navn nævnes. De elskede hans musik og de synes min tegneserie så meget spændende ud. Jo, Larsen er jo vores nationale ikon… han er soundtracket til vores allesammens efterskoleophold. (Det var selvfølgelig før han døde).
Det trak dog lidt ud med at få deres skillinger op ad lommen. De stod bare ved min stand og læste albummet, så jeg bankede prisen ned til 150 kr. Jyder kan normalt ikke modstå færten af et tilbud. Men hvad skete der? Mor og søn sagde at de ville tænke lidt over det, og så forduftede de ellers. Jeg stod og lavede salgs snak med dem i et kvarter. Fuck!
2. En fyr kom hen til min stand og tog en af mine gratis karameller. Han pakkede den ud og spiste den… og rakte derefter karamel papiret til mig, som om jeg var hans mor. Upåagtet at der stod skraldespande overalt.
De 3 sjoveste ting jeg så på Art Bubble 2018
1. en tyk dame med tynde ben. Jeg elsker at se dem. Det er sjældent af finde dem ”in the wild”. Tykke mennesker med tynde ben er bare The Shizzle.
2. Der var en fyr hvis bakkenbarter gik hele vejen ned, og lavede en glidende overgang til et neckbeard. Han vinder internettet.
3. Johan Nørgaard Pedersen og en anden herre lavede trafikprop på den omtalte rampe da der ikke helt var plads til to kørestole.
De 2 bedste oplevelser fra Art Bubble 2018
Der er flere oplevelser fra Art Bubble 2018 som konkurrerer inde i mit hoved som værende de bedste. Jeg tror at middagen på en Amerikansk inspireret burger-bar og efterfesten hos drengene fra Forlaget Gymnoten må deles om førstepladsen.
1. Burger amok
Vi var en udsøgt flok på 5 mennesker som var på vej ud i Århus midtby lørdag aften. Art Bubble havde været god ved os, og nu skulle vi ud og bruge de skillinger der var kommet i kassen i løbet af lørdag eftermiddag. Inden vi nåede så langt, havde vi varmet op med noget vin og øl rundtomkring, og var efterhånden blevet sultne. Turen gik ned ad ”gourmetgaden” Jægergårdsgade, der som et andet mini-København eller hipsterparadis lokker med et enormt antal fancy restauranter. Men nu var det jo Lørdag aften og vi havde selvfølgelig ikke bestilt bord nogen steder. Alt var optaget, og vi var begyndt at blive temmelig desperate da vi nåede enden af Jægergårdsgade. Men hvad var det for et kælderrestaurant som lå og lokkede?
”The Diner” hedder stedet. En af den slags ”Americana” steder som er indrettet i klassisk 1950’er stil med læder båse og Frank Sinatra på væggene. Normalt er den kitschede indretning på disse steder et middel til at dække over at der serveres junk food, som fås til den samme kvalitet og den halve pris på Mor Toves motorvejsgrill.
Men vi blev positivt overraskede. Mærkeligt nok var stedet helt tomt, men vores lave forventninger blev gjort til skamme af det junk food orgie vi efterfølgende fik hældt ned. Man kunne få Budweiser i en ispand. Man kunne få milkshakes med whiskey! (Dobbelt whiskey i deres shake? S’gerne hr.) Vi startede med en kæmpe bakke af et eller andet dybstegt. Mine con-kammerater bestilte derefter store burgere som de var overordentligt godt tilfredse med, og selv gik jeg i kødet på 3 gourmet hotdogs. Vi endte op som nogen velfodrede nørder, som glade og tilfredse kunne tage en taxa til en efterfest.
Også 1. Efterfesten
Vi måtte godtnok tage både lommelygte, GPS og taxa chaufførens lokalkendskab i brug, for at finde den kælder i udkanten af Århus, hvor efterfesten fandt sted. Men det var umagen værd.
De rare mennesker fra Forlaget Gymnoten bød på dåsebajere og disco. I et hjørne af kælderen tronede Paw Mathiasen (Fahrenheit-forlægger, red.) i sin stol, og lignede en rumænsk narkobaron som han sad der i halvmørket og glitrede i det skumle lys fra en diskokugle. Der blev danset og bygget dåseølstårn, og jeg tror folk var imponerede over min balanceevne, da jeg byggede et dåsetårn fra bordet og op til loftet. Anders Brønserud udtalte, at det var ligesom at være teenager igen. En stor tak skal lyde til Emil Brahe og Andreas Hansn fra Gymnoten for at lave en fed fest.
Art Bubble holdt selvfølgelig en officiel fest samme aften, men det var vi for cool til.
Tegneserie indkøb- top 3!
Det var blevet søndag eftermiddag, et par timer før lukketid. Jeg spankulerede lidt rundt på messeområdet for at se om der skulle være nogen tegneserier man gad at købe. Fantask havde medbragt nogen kasser med back-issues, som man kunne rage til sig for sølle 10 kroner stykket. Jeg forventede at se de sædvanlige elendige gamle Image tegneserier fra midt 90’erne med usle kopier af Rob Liefeld. Bluudstrife og hvad de nu ellers hed.
Men der var bonus! Jeg måtte lægge bånd på mig selv for ikke at købe for over 200 kr. Lad os tage 3 af de bedste:
”Marvel Fanfare” nr. 18
Bladets forside viser en grædende Captain America som holder et forkullet Amerikansk flag op, imens hans røde pegefinger stritter anklagende mod læseren: ”Er det DIG der har futtet ol’ Glory af?” Forsiden er tegnet af Frank Miller fra dengang hvor han stadig gav en fuck, og bladet indeholder også en historie af Miller, hvor den pladdersentimentale 80’er patroitisme næsten kan få de små vinger på Captain Americas idiotiske maske til at blafre af fryd. ’Nuff said.
”The Maxx” nr. 1.
Hør, er det egentlig ikke penge værd?… en Google søgning senere viser at bladet går for måske 40 kr. hvis man er heldig. Så nej, ikke rigtig. Præmissen er fin: en hjemløs bums tror han er en superhelt. Sam Keiths tegninger er også herlige, og dialogen som skrives af Bill Messner-Loebs rykker hele herligheden op på et højere niveau. Det er nærmest som at læse Superman og Louis Lane tale som rigtige mennesker.
”DC Showcase 94- Scarface”
Okay, for 10 kroner… 10 sølle kroner får man her en forside af Ted Mckeever, og en historie om hvordan Batman skurken Scarface blev til, skrevet af (holy shit) Alan Grant og John Wagner, det mesterlige team som gav os de bedste Judge Dredd- historier. Tegningerne? De er såmænd udført af Teddy Kristiansen. Ikke dårligt. Jeg skal finde ud af, om den er kommet i trade paperback.
Udover disse guldkorn fandt jeg ordentlig røvfuld LOBO og Punisher- hæfter. Sidstnævnte med tegninger af John Romita jr.
Afslutningsvis
Der var et pænt antal gæster igennem weekenden, og folk meldte ud at de havde solgt fint nok. Festivallen havde selvfølgelig nogen gæster, fx. Hermann Huppen. Men jeg havde travlt med at passe min stand, så jeg håber der er andre som vil byde ind med deres oplevelse af dette års gæster.
Jeg vil gerne rette en personlig tak til Laila Jerming Graf, en festival medarbejder som bl.a. stod for small press- området. Hun tog imod os, viste os vej, skaffede de omtalte borde og tjekkede op på at alle var glade. Hele tiden gjort med smil og overskud.
Jeg var kort sagt meget glad for at opleve de nye rammer for Art Bubble. De hæver festivallen flere kilometer over de hyggelige, men beklumrede og ufremkommelige lokaler på museet i Horsens. (Den geniale placering i Rundetårn skal selvfølgelig også nævnes her.) Dette år var der iøvrigt lavet et samarbejde med firmaet Pentel, så man ved indgangen kunne købe professionelle Japanske tegnepenne til absolut spotpris. Genialt!