Kampen om tegneserielæsernes tid, opmærksomhed og ikke mindst penge er benhård – det er ikke nok at forlagene udgiver gode tegneserier, de skal også kunne markedsføre dem på den digitale slagmark.
Markedsføring synes altid at have været lidt et fyord, når det handler om tegneserier. Men det er samtidig et emne, som er uløseligt forbundet med det evige mantra om, at “vi skal lære flere at læse tegneserier!” – at jeg så har et problem med dele af denne præmis, er noget jeg tidligere har skrevet et blogindlæg om.
Men uanset hvordan vi vender og drejer retorikken, så handler det i bund og grund om, at vi som tegneserieelskere gerne vil have, at tegneserieudgivelser når ud til nye og flere læsere.
Det sker ikke kun ved at at forlagene udgiver gode tegneserier – men kræver, at der arbejdes professionelt og målrettet med både kommunikation og markedsføring.
Derfor er det også relevant at kaste et blik på, hvordan tegneserieforlagene håndterer de helt grundlæggende elementer i forhold til digital markedsføring. Ting de burde have styr på, og som svarer lidt til at binde sine sko, inden du begiver dig ud i verden.
Og lad mig med det samme slå fast: De danske tegneserieforlag er – med et par undtagelser – simpelthen ikke gode nok til de helt grundlæggende discipliner inden for digital markedsføring.
Både de kønne og de grimme websider halter
Resultaterne af analysen er lige så nedslående, som de forhåbentlig er lette at aflæse:
Grøn: Alt er, som det skal være.
Orange: Der er plads til forbedringer.
Rød: Ikke implementeret eller kritisk fejlbehæftet.
Analysen tager udelukkende udgangspunkt i tegneserieforlagenes primære såkaldte landingsside (forsiden) – og derfor er også kun medtaget de forlag, som rent faktisk har en webside. (Det har tegneserieforlag som High Heels Society, TegneserieKompagniet og Egmont Serieforlaget for eksempel ikke.)
Samtidig bygger analysen kun på offentligt tilgængelige informationer, som med forskellige værktøjer kan hentes ud af enhver webside. Den holder sig til det helt grundlæggende, og dykker derfor ikke videre ned i elementer som for eksempel brugervenlighed, URL-opbygning, broken links med videre.
Netop for at holde analysen så objektiv som mulig, er der heller ikke taget æstetisk stilling til de enkelte forlags webdesign – selvom det også her halter alvorligt for flere forlag.
Det bør bemærkes, at hovedparten af de elementer, som indgår i analysen, ikke som sådan er udgiftstunge at optimere eller bringe til et funktionelt niveau. Hvis et forlag ligefrem har betalt en ekstern partner for at lave deres webside, så er burde flere af elementer have været i orden ved leveringen.
Læs også: Tegneserie-PR behøver ikke være svært
Fravalget af strategi
En hvilken som helst virksomheds håndtering af digital markedsføring hænger selvfølgelig sammen med virksomhedens strategi på området – eller, hvad der i de fleste tegneserieforlags tilfælde mest af alt ligner, mangel på samme.
Over en bred kam har tegneserieforlagene ikke styr på de helt grundlæggende elementer, som en samlet og effektiv marketingstrategi og indsats naturligt skulle hvile på. Det handler om at etablere det strategiske maskineri, som blandt andet sikrer, at udgivelserne er til stede, når potentielle læsere/kunder søger efter dem på Google.
Men det handler også om at tage ejerskab over historien om egne produkter og gennem en målrettet indsat både knytte eksisterende kunder tættere og hverve nye.
Digital marketing og kommunikation er en helhed på tværs af kanaler, hvor blandt andet interaktionen med de engagerede følgere på Facebook og nyhedsbreve af høj kvalitet (med tilknyttede automatiserede flows), skaber en sammenhæng, som kun styrker gennemslagskraften.
Nej. Selvfølgelig kan jeg ikke garantere, at en seriøs tilgang til marketing resulterer i et mersalg, der står mål med udgifterne. Men at lade stå til giver i hvert fald ikke resultater.
Og nej. Jeg forventer heller ikke, at samtlige tegneserieforlæggere i Danmark får styr på deres digitale marketing som helhed – det kræver ressourcer, som ikke nødvendigvis er til stede.
Men det ville være rart, om flere forlæggere gjorde sig lidt mere umage og bandt deres digitale snørrebånd, inden de begav sig ud i verden.
Hvad betyder analysens elementer
Nu skal dette blogindlæg ikke være et grundkursus i digital markedsføring. Men jeg har lige meget kort skitseret, hvad de enkelte elementer i analysen indebærer:
SSL
Eller ‘Secure Sockets Layer’ er kryptering, som bør være implementeret på en webside – det er det der ses som den lille hængelås i din webbrowsers adressefelt. Det er nemt at gøre, skaber tryghed for websidens brugere og så vægter Google det højt, når søgeresultater skal rangeres.
Title og Meta Description
Helt enkelt er dette websidens titel og den beskrivelse, som vises i Googles søgeresultater. Samtidig hjælper de Google med at forstå, hvad websiden handler om, og er derfor elementer, der skal tages ejerskab på.
H-tags
Websidens tekstformatering (overskrifter med videre) angives med såkaldte H-tags, som har indflydelse på, hvordan siden rent visuelt tager sig ud. Men Google bruger også H-tags til at forstå, hvad siden handler om. Derfor bør de optimeres i såvel tekst som rent teknisk.
Sidehastighed og mobilvenlighed
Hvor hurtigt en webside indlæses (angivet på en skala fra 1-100), og om websiden er optimeret til at fungere, på mobile enheder er også noget, som Google vægter højt i søgeresultater.
Linkbuilding
Domain rating er et udtryk for, hvor ‘troværdig’ en webside fremstår i Googles øjne. Tallet er på en skala fra 1-100, og afhænger blandt andet af hvilke, hvor mange og hvordan andre websider linker til forlagets webside.
Sporing
Google Analytics er en af de mest udbredte måder at holde styr på trafikken på ens webside (særligt vigtigt hvis der skal optimeres i forhold til webshop), og helt nødvendig hvis Googles annoncenetværk skal tages i brug. Facebook Pixel har lidt samme funktion blot i forhold målretning af annoncer på Facebook.
Sociale medier
Du skal som forlægger være til stede på i hvert fald Facebook – der er ingen vej udenom. Og fordi tegneserier er et visuelt medie, så ligger det også ligefor at være på Instagram.
Nyhedsbrev
Nyhedsbreve giver god mening i forhold til tegneserielæsere, der spreder sig over en stor aldersgruppe og derfor også rammer dem, der rent faktisk læser deres e-mails. Og så er det en kommunikationskanal der ikke påvirkes af ændringer i Facebook eller Googles algoritmer.
Der er blevet benyttet følgende værktøjer til analysen:
SEOQuake
Google; Værktøj til test af mobilvenlighed
Google; PageSpeed Insights
Google; Tag Assistant
Facebook Pixel Helper
Moz; Link Explorer