I uge 5 slog Svendborg Bibliotek et større brød op end de fleste andre ville binde an med. De var primus motor i den ugelange Svendborg Graphic-festival for tegneserier, spil og animation. Ud over det originale i at have fortællingen som centrum for en festival centreret omkring hele tre medier, så lod de også festivalen brede sig ud over det meste af Svendborg By. Besøg på festivalen tirsdag, fredag og lørdag viste, at hverdagen var en noget blandet oplevelse, som heldigvis blev overskygget af weekendens program.
Som lektor på det lokale gymnasium var det oplagt for mig at inddrage Svendborg Graphic i undervisningen. Så det meste af tirsdagen brugte jeg sammen med en 1.g-klasse på festivalen, mens fredag og lørdag var på egen hånd eller sammen med familien.
Send flere hjælpere
Tirsdag aften sendte festivalleder fra Svendborg Bibliotek, Asbjørn Bourgeat, et nødråb efter flere frivillige hjælpere ud på Facebook, men det var der også god brug for. Det havde nemlig være en blandet fornøjelse at begive sig rundt på festivalen om tirsdagen. Programpunkter med mulighed for interaktion lovede ellers godt, så der var umiddelbart store forventninger hos gymnasieeleverne til retro gaming og virtual reality testzone.
Da vi ankom til retro gaming ved åbningstid, havde vi nok også forventet, at det var muligt at komme til, men sådan gik det ikke. Lige før vi troppede op, 30 personer i alt, var en skoleklasse ankommet, og kort efter fulgte endnu en gruppe på omkring 15 personer. En lettere panisk gruppe frivillige rådede den sidste gruppe til at vende tilbage senere og i stedet gå videre til en anden del af festivalen. Vi blev derimod ledt op til området med retro gaming, der viste sig at være et lokale på størrelse med et gennemsnitligt kollegieværelse, hvor de 6-8 maskiner var fuldt booket af drenge, der ivrigt kæmpede med grovpixelerede klassikere fra min egen barndom. De gjorde dog ikke mere mine til at forlade maskinerne end en overmæt løve på en solvarm sten i zoologisk have. En venlig hjælper fortalte, han ville give videre, at der skulle sættes flere maskiner op næste år da leverandøren havde masser, men at man ikke havde regnet med, der var behov for det. Slukørede og uden at få lagt vores klamme hænder på så meget som et pong-spil, begav vi os videre.
Lidt bedre gik det ved virtual reality på Naturama, Svendborgs moderne zoologiske museum. Virtual reality testzonen viste sig at være fire stationer, hvor der var… kø! Gudskelov havde de frivillige her sat det i system, så der blev dannet køer og råbt højt, når der skulle skiftes. På den måde var det med en god times ventetid muligt at få mulighed for at skyde zombier, gå på højhuse, tegne eller skyde rumskibe. Selve det zoologiske museum holdt lukket i hovedbygningen, hvorfor det kun var deres cafeteria og gamle udstillingsbygning der var åbent for publikum. Det kan godt undre lidt, hvis festivalen også skal fungere som reklame for Svendborg by og dens kulturmuligheder, at Naturama ikke er åbent, men det er naturligvis ikke Svendborg Graphics skyld. Store bannere udenfor forkyndte dog at Naturamas sæson begynder d. 9. februar, så det kunne måske godt koordineres bedre en anden gang.
For meget traven omkring
Resten af dagen gik med udstillinger, der var forholdsvist hurtigt set, herunder en lille, men repræsentativ udstilling om tegneserieantologien Uledsaget på Svendborg Bibliotek. Uledsaget er baseret på virkelige hændelser, da den er blevet til i et møde mellem fem uledsagede flygtningedrenge og tegneserieskaberne Karoline Stjernfelt, Tom Kristensen, Halfdan Pisket, Lars Horneman og Adam O. Tegneseriemæssigt var den også scoopet for festivalen, da den skulle udkomme om lørdagen, med samtlige fem tegnere på gæstelisten.
Samlet skete der for lidt de enkelte steder, til at det gav mening at begive sig rundt i byen. Da festivalen er et samarbejde mellem fire kulturinstitutioner i Svendborg, kræver det lidt traven frem og tilbage mellem de forskellige lokaliteter. Derfor går man ikke bare lige hen og tjekker om der er plads et andet sted og vender tilbage senere. Det kræver overtøj og en gåtur at bevæge sig rundt mellem Svendborg Bibliotek, Forsorgsmuseet, Naturama og kunstforeningen SAK. I det øjeblik der er fyldt op et sted, kræver det også en vis portion viljestyrke at komme tilbage senere, når det hele ikke er samlet under ét tag. Afslutning med den charmerende stop-motion film Mit liv som Squash i Scala biografen, der havde en særvisning i anledning af festivalen, løftede heldigvis stemningen gevaldigt i vejret, så det trods alt var en flok nogenlunde tilfredse festivalgæster, der tog afsked med en hverdag på Svendborg Graphic.
Den kulørte weekend
Fredag aften mødte jeg festivalleder Asbjørn Bourgeat på Svendborg Gymnasium, hvor Jakob Stegelmann var ved at være klar til at lave en underholdende udgave af Troldspejlet live for omkring 150 publikummer. Her var Asbjørn efter eget udsagn ved at være blå i hovedet af travlhed. Det illustrerer vel meget godt, hvordan det er at arrangere en ugelang festival for tegneserier, spil og animation – og så var den travle weekend ikke engang for alvor begyndt endnu.
Lørdag genbesøgte jeg festivalen, denne gang ledsaget af mine børn på 10 og 13 år. Det var med lidt bange anelser, for selv om der var væsentligt mere tryk på programmet, gjaldt det sikkert også publikumsmæssigt. Det blev dog en positiv oplevelse, hvor vi til at starte med fik signeret vores eksemplar af Uledsaget, da der var reception på biblioteket med de fem tegnere Karoline Stjernfelt, Halfdan Pisket, Tom Kristensen, Adam O. og Lars Horneman, der flittigt tog imod det ene eksemplar af Uledsaget efter det andet fra et ret talstærkt antal gæster. Min søn havde en ven med, der endda fik særbehandling af Adam O. Vennen havde et eksemplar af Kakafonia med, hvilket betød Adam O. trak ham lidt væk fra mylderet og satte sig ved et bord med god tid til en pæn tegning, signering og fotografering. Fint overskud fra Adam O. og god start på dagen.
Så satte vi kursen mod en ny destination, Svendborg Rådhus, hvor weekendmessen fandt sted. Det blev endnu en positiv overraskelse, da der var god repræsentation af forlag som Faraos Cigarer, Fahrenheit (inklusiv lidt Coboltmateriale), Forlæns og G. Floy Studio. Dertil Maren Uthaug, donaldister, selvudgivere og diverse merchandise. Bortset fra at Faraos Cigarer ikke havde deres sædvanlige overlegne standstørrelse, så mindede det på mange måder om udbuddet på fx Art Bubble, hvilket må siges at være godt gået. Ikke mindst med tanke på, at Copenhagen Comics ligger kun tre uger senere. Der var også en særdeles hyggelig mulighed for at tegne post-it monstre med John Kenn Mortensen, som faldt i god jord hos både børn og voksne og virkede velbesøgt dagen igennem.
Breaking: En ledig Peter Madsen
Borgerforeningen, der husede to mindre udstillinger på gammeldags foldede papvægge, havde fået en tiltrængt vitaminindsprøjtning med creators alley. Den bestod af en række borde, hvor kunstnere på skift tog plads for at signere, sælge og i det hele taget stå til rådighed for publikum. Min søn spottede hurtigt Peter Madsen, som ti sekunder senere var sat i sving med at tegne i både et eksemplar af Valhalla – den samlede saga og Eventyrbogen. Det var som publikum utroligt svært at vurdere, hvor velbesøgt festivalen var, da den i weekenden bredte sig over mindst 6 forskellige institutioner i byen og derudover havde henlagt nogle arrangementer til cafeer eller biografen. Men i creators alley var det i hvert fald hurtigt muligt at få kontakt med tegnerne. Hvornår har man ellers spottet en stort set ledig Peter Madsen på en dansk tegneseriefestival? Dertil kom tegnebattle for amatører, så der var flere muligheder for at blive underholdt i Borgerforeningen.
Eneste skuffelse blev på virtual reality testzone (retro gaming turde vi slet ikke begive os i nærheden af). Der var godt nok kommet endnu mere skik på køerne, men det tog alligevel tre kvarters venten, før den første fik VR-brillerne på. Men ak – batterierne var flade og skulle oplades, hvilket betød omkring en halv times ekstra ventetid, som var mere end vi kunne holde til. Og igen må det nævnes, at eftersom der intet andet foregik inden for en radius af 500 meter, var det enten en halv times venten på et gulv eller overtøj på og videre til et nyt sted. Her havde det klart været en fordel med mere end én mulig aktivitet inden for rækkevidde – eller ekstra sæt VR, så opladningen ikke betød at stationen lukkede ned.
En stor weekendfornøjelse
En hel uges festival med tegneserier, spil og animation lyder næsten for godt til at være sandt. Men det var sandt, selv om det uden tvivl har været en kraftanstrengelse for både festivalledelse og frivillige. Én af de frivillige på Naturama var endt med at have vagt fra mandag til søndag i hele åbningstiden, selv om han fortalte, at han havde ønsket mindre. Så mit bud er, at alle gode kræfter er blevet strakt til det alleryderste for at få enderne til at mødes. Set fra mit synspunkt var det i weekenden en fornøjelse at være publikum med masser af gode aktiviteter at vælge imellem. Receptionen for Uledsaget, creators alley og messen inkl. John Kenn Mortensens workshop var alle en hvilken som helst festival værdige. Det samme gjaldt Troldspejlet live, ligesom der var masser af andre gode mere eller mindre publikumsinvolverende arrangementer, jeg ikke nåede forbi.
Modsat fx Art Bubble og Copenhagen Comics, så skulle man dog betale ekstra for nogle af arrangementerne med fx Stegelmann, Pisket, Stine Spedsbjerg eller Peter Madsen. Her kunne man godt overveje at gøre det ret billige festivalarmbånd lidt dyrere og så i stedet have fri adgang til hele festivalens program i stedet for at skulle tilkøbe undervejs. Med en pris på rørende 50 kr. for et armbånd til en voksen for hele ugen, så vil en prisstigning her næppe skræmme mange væk. Forhåbentlig har Svendborg Graphic været en succes på langt de fleste områder: for publikum, for arrangørerne, for de frivillige og for de deltagende kunstnere. John Kenn Mortensen havde tegnet fire karakteristiske etiketter til festivaløllen, som alle de gode kræfter forhåbentlig kan nyde i ro og mag nu, mens de lader batterierne op og på et tidspunkt begynder at tænke på Svendborg Graphic 2018.