Farel Dalrymple sprænger grænserne, rammerne og skillelinjerne mellem virkeligheder i den svimlende science fiction-webcomic “Proxima Centauri”. Der er dømt maksimal forvirring på den gode måde bag dagens julekalenderlåge.
Hold godt fast i rækværket. Nu bliver det vildt. Historien om drengen, der bare så gerne vil hjem og hjælpe sin bror ud af en måske livsfarlig ballade, men i stedet er fanget et sted ude i verdensrummet, starter med en meditation og fortsætter som en kaotisk drøm. Hovedpersonen var også med i Dalrymples “The Wrenchies” (der udkom i bogform), selvom forholdet imellem de to historier er ganske uklart.
Og det kan faktisk ikke betale sig at sige mere om handlingen, da den er meget svær at få hold på og som sådan ikke har synderligt meget at gøre med, hvad der er så fedt ved Dalrymples seneste projekt. Som sagt er der tale om en så stor dosis drømmelogik, at selv David Lynch ville sukke efter et realplan og føle sig rundtosset, når vi vælter igennem verdener, miljøer, sære figurer og vanvittige scenarier. Hver side er nærmest sit eget univers, og sammenhængen med forrige sides ditto er ofte mere noget, man føler frem for at forstå. Drengen er fanget og vil hjem, og vejen er bizar, fyldt med farer og universets vidundere. Det hele er så fremmedartet og på en og samme gang eksotisk og genkendeligt, at man både føler sig hensat til et ukendt og farefyldt himmelrum og – sandsynligvis – indersiden af en drengs fantasi, der løber vildt ud over stepperne.
Persongalleriet er til stede fra starten af og får ikke egentlige introduktioner. Flere figurer skifter størrelse og form fra side til side, og i det hele taget er alt flydende. Der er noget improviseret og umiddelbart over fortællingen i “Proxima Centauri”. Hvad der til gengæld er fuld kontrol over er tegningerne, der er formfuldendte, fyldt med detaljer og stramme streger, der alligevel emmer af liv. At kalde Dalrymple en fremragende tegner er nærmest en underdrivelse. Han sprænger konstant de mere traditionelle rammer for, hvordan man fortæller i en tegneserie og skaber sidelayouts, det kan tage lidt tid at overskue og afkode. Man skal gå på opdagelse i hver sides univers – og det selvom han faktisk ikke er bange for at bruge den tomme, ensfarvede flade som virkemiddel. Visse steder er siderne proppet med detaljer og vildhed og andre steder eksisterer figurerne i et tomrum, og begge tilgange giver på hver sin måde en fornemmelse af et uendeligt univers uden grænser.
Hvad skal det dog ikke ende med? Det er ikke til at vide, da Dalrymple først lige er gået i gang med sin historie. Herlighederne kan læses kvit og frit ovre på Studygroup Comics og hvis man gerne vil støtte manden i sit arbejde, kan man smide penge efter ham på Patreon. På Studygroup kan man i øvrigt også fange Dalrymples “It Will All Hurt“, der er en færdig tegneserie.
“Jul på nettet” er årets julekalender på Nummer 9. De anbefalede webserier udgør et skønsomt udvalg plukket blandt alle de digitale tegneserier, der er tilgængelige netop nu, af skribenterne selv. Rækkefølgen, anbefalingerne optræder i, udgør ikke nogen kvalitativ rangordning.