INTERVIEW – Kan man spille en tegneserie? Nummer 9 taler med Ida Hartmann om den interaktive tegneserie Stilstand, der udfordrer både spil- og tegneserieverden.
Ida Hartmann er hovedskaberen bag tegneserie/spil-hybriden Stilstand, der blev udviklet i samarbejde med Niila Games og lanceret i august 2020. Stilstand er en form for interaktiv tegneserie med spilelementer og underlægningsmusik. Det handler om en ung kvinde i København, der kæmper med angst, ensomhed og datingliv. Som titlen antyder står hun stille i livet, trods forsøg på at bryde ud af den mørkt skraverede stue, vi møder hende i.
Stilstand er både tegneserie og spil. Eller måske hverken tegneserie eller spil. Og det er en force, mener Ida Hartmann, fordi hun tror på at interaktivitet kan være vejen frem for tegneserietegnere, der gerne vil kunne leve af deres kunst. Nummer 9 har talt med hende om skabelsen og modtagelsen af Stilstand, der blev overset af danske tegneserieinteresserede og som deler vandene i spilkredse.
Hvordan blev Stilstand til?
Jeg og resten af Niila Games ville gerne fortælle en historie, der foregår i København, med en ung kvindelig hovedperson, som handler om sårbarhed og de følsomme temaer, der knytter sig til ensomhed, angst, isolation, osv. Vi blev støttet af Spilordningen under Det Danske Filminstitut, der støtter kunstneriske og kulturelle projekter.
Jeg har ingen tekniske skills overhovedet – jeg læste moderne kultur og kulturformidling på KUA, før jeg lavede Stilstand. Men jeg er bachelor fra IT-Universitetet og et par af mine gamle studiekammerater har taget kandidatuddannelsen i Spildesign og har startet Niila Games. Så vi søgte penge hos DFI og satte et lille hold til at starte med: en programmør, en lyd- og spildesigner, og så mig. Vi måtte hele tiden afveje vores idéer mod den tekniske formåen og vores budget.
Vi brugte et år på at eksperimentere os frem til de interaktive elementer. Hvor meget, hvor lidt, hvor avanceret? Jeg var stålsat på, at man aldrig måtte gå i stå – vi skulle have alle med, uanset deres formåen. Jeg hader selv at gå i stå i spil og ville ikke have den barriere med. Det var det følelsesmæssigt, ikke sværhedsgraden, der var vigtigst.
Det var en kaotisk proces, hvor vi alle sammen gjorde alting for første gang. Det var hårdt, men også enormt spændende.
Hvad er Stilstand egentlig – hvorfor ikke lave enten en tegneserie eller et spil?
Fordi produktionen var så lille, med få penge og få mennesker, måtte vi trække på alt, hvad vi havde. Jeg havde været i tegneserie-undergrundsmiljøet nogle år, fået undervisning af Halfdan Pisket og kendte en del af medlemmerne i Yngel. At lave tegneserier havde bare været en fritidsting, som pludselig blev sat i spil. Jeg tænkte, at der måtte være noget i tegneserieformen, der kunne bruges.
Da vi først pitchede Stilstand blev jeg spurgt, hvorfor jeg ikke bare lavede en tegneserie. Og ja, det er da lidt mærkeligt, hvorfor laver jeg ikke bare en tegneserie? Men jeg ville se hvad der skete, hvis man gav tegneserien interaktive elementer og en lydside. Ville det ændre ens indlevelse og empati for fortællingen? Og ville vi på denne måde kunne skabe en ny måde at fortælle historier på?
Havde det været en bog, havde jeg skulle have mere plot, mere handling. Men her kunne jeg slippe afsted med mindre plot, fordi der var interaktive elementer og mere stemning, der fortæller.
Hvordan blev projektet modtaget?
Det har altid været et projekt, der er faldet mellem to stole, fordi det stiller flere spørgsmål, end det besvarer. Er det en tegneserie, er det et spil? Hvad er et spil? Hvad er en tegneserie? Det har jeg stadig ikke rigtigt svar på.
Jeg ville kalde det en ’interactive graphic novel’, men det løser heller ikke ret meget. Der er i forvejen forvirring om, hvordan en graphic novel adskiller sig fra en tegneserie, og at trække ’interaktiv’ ind over gør det ikke mindre komplekst. Så nu er jeg nået frem til ’interaktiv tegneserie’ – som jo stadig er weird.
I spilbranchen findes der noget, man kalder ’visual novels’, som især er stort i Japan, og som Stilstand ligger meget tæt på. Vi har dog lidt flere spil-elementer, så det er en svær hybrid at forklare. Vi blev anmeldt i Politiken, og fik egentlig ros for spillet og anmelderen var rørt, men hovedproblemet var ”kan man overhovedet kalde det et spil?”
Men hvem skal definere det? Jeg synes, det er et unikt kunstværk, der har sin ret i verden. Men jeg kan også godt se, at folk er meget genrebundet og gerne vil forstå, hvad de interagerer med.
Hvem er så målgruppen?
Målgruppen er vel egentlig unge kvinder, der egentlig ikke spiller spil. Men vi havde svært ved at fange dem i starten, fordi de enten ikke ser sig selv som tegneserielæsere eller ikke som nogen, der spiller computerspil. Især i Danmark, hvor visual novels er nærmest ukendt, og hvor spil opfattes som ’noget for teenagedrenge’ der ikke har store kunstneriske eller politiske ambitioner – selvom det overhovedet ikke er rigtigt – var det svært at pitche.
På lanceringsdagen, hvor Stilstand udkom på dansk, engelsk, tysk og fransk, solgte vi omkring 300 enheder. Jeg, der kom fra zine-verdenen, syntes jo at det var vildt meget, men lærte hurtigt, at det var noget af en skuffelse i spilbranchen. Især i international kontekst var det helt til grin. Men vi fik flotte anmeldelser fra især spil-medier og var nomineret til flere internationale priser – vi vandt endda hovedprisen på den alternative spilfestival AMAZE.
Der kom endnu et ryk, da vi fik lavet en japansk version i efteråret 2021 og udkom på flere platforme. Det var en stor drøm, der gik i opfyldelse for mig. Ikke mindst fordi jeg ved, at visual novels og håndtegnede sort/hvide tegneserier har så meget større gennemslagskraft i Japan. Vi er nu oppe på ca. 13.000 solgte enheder. Og jeg opdagede på et tidspunkt, at der var japanske play-through videoer på YouTube – jeg fandt én, der har næsten 900.000 views og flere end 600 kommentarer, med mange der kunne relatere til indholdet. Så der ramte det klart noget og fik nyt liv, selvom jeg egentlig troede, at det var færdigt.
Har du så formået at gøre denne her hybridform til din levevej?
Ja og nej. Jeg arbejder for den danske spilvirksomhed Triple Topping, som arbejder på at få et bredere publikum præsenteret for narrative spil. Det er virkelig spændende at være en del af, fordi der er så meget uudnyttet potentiale. For tegneserie-interesserede er det også en spændende levevej, fordi det er så stor en industri. Interaktivitet bliver kun større inden for nærmest alle genrer. Og så er tegneserietegnere efterspurgt, fordi vi er gode til at fortælle to the point og skabe spændende, originale universer med karakteristisk streg og sjæl. Nogle narrative spil kan drukne i tekst, men der er gode tegneserieskabere jo trænet i at lade billederne fortælle. Jeg bruger stadig mine tegneserie-skills, selvom jeg ’kun’ skriver.
Der er så mange pissedygtige tegneserietegnere, der ikke kan leve af at lave tegneserier. Og her er altså nogle muligheder, hvor det kunstneriske overlapper, men hvor man kommer bredere ud, det er nemt at oversætte og lancere internationalt, og der er mange flere penge – selvom vilkårene selvfølgelig også er svære i spilbranchen, især hvis man laver mere kunstneriske projekter. Jeg kom meget længere ud med Stilstand end jeg ville have gjort med en lille bog.
Ida Hartmanns anbefalinger – noget, der ligner Stilstand:
- “What Remains of Edith Finch” af Giant Sparrow
– Dette spil ændrede fuldstændig min opfattelse af hvordan spil kan fortælle historier. Et nyt smukt, vanvittigt kreativt spildesign er skræddersyet til hver tragisk historie der fortælles, og det knuser dit hjerte og ryster din verden. Og så er der også den sejeste historie i spillet, hvor man dykker ind i en gyser-tegneserie. - “If Found” af Dreamfeel
– Fin lille queer historie om venskab, familie og seksualitet, og nå ja, om jordens undergang, fortalt med et simpelt gameplay og smukke håndtegnede tegninger som i en graphic novel. - “Mind Scanners” af The Outer Zone
– Den danske tegneserietegner og spildesigner Malte Burup har overført sit unikke sci-fi-univers til det hjernevridende, temmeligt forstyrrende og visuelt originale spil, Mind Scanners. - “Welcome To Elk” af Triple Topping
– Welcome To Elk gentænker elegant og rørende måden hvorpå man fortæller historier i spil ved at bruge følsomme, unikke minispil til at skildre de skæbner der bor på øren Elk, inspireret af virkelige historier fra Grønland. - “Florence” af Mountains
– En af inspirationskilderne til Stilstand, da det er et kort mobilspil som henvender sig til primært kvinder, og som med nemme interaktioner og smukt lyddesign beskriver en kærlighedshistorie. Lidt poleret og kliché fortælling, men viser meget godt, hvad spil også kan være.
Stilstand findes på Apple App Store, Google Play, Steam, Playstation 4 og Nintendo Switch, og koster omkring 25 kr.