Nummer 9 har taget en snak med arrangør Lars Jakobsen om udstillingen “Tegneserier for millioner” og festivalen “Art Bubble”, der begge løber af stablen foråret på Industrimuseet i Horsens.
For nylig blev det annonceret, at Industrimuseet i Horsens fra den 16. april vil huse “Europas største tegneserieudstilling”, Tegneserier for millioner. Og ikke nok med det: Startskuddet vil være en “kæmpe tegneseriefestival” ved navn Art Bubble, der vil løbe af stablen i udstillingens første weekend.
Serieskaber Lars Jakobsen, kendt for Mortensens mondæne meritter og Ganske vist, er organisator og arrangør af både udstilling og festival.
Johan F. Krarup, Nummer 9: Lars Jakobsen, først og fremmest respekt herfra for det store arbejde med en imponerende tegneserieudstilling, den måske mest ambitiøse af sin slags i Danmark nogensinde. Kan du fortælle lidt om baggrunden for udstillingen, hvilke ideer havde du og Thierry Capezzone (medarrangør) omkring en sådan udstilling og hvordan kom det hele i stand?
Lars Jakobsen: Allerede i februar 2009 havde Ole Puggaard og jeg de første møder, og ideen blev født til en tegneserieudstilling. Der skulle samtidig også findes ud af, om det overhovedet var muligt at omdanne museet til en tegneserieudstilling af denne størrelse.
– Thierry blev senere involveret og havde mange gode ideer og kontakt til de udenlandske tegnerne. Projektet blev formet i løbet af efteråret 2009, og vi begyndte at undersøge, om der kunne skaffes originalt materiale til en sådan udstilling. Samtidig blev det klart at åbningen af udstillingen skulle være en stor festival, hvor man kunne møde mange af de kendte tegnere. I løbet af januar 2010 stod det helt klart, at vi kunne få originalt materiale, der aldrig havde været udstillet før, og vi var i stand til at transportere det sikkert til Danmark.
– Én af de uheldige – og for os heldige – omstændigheder var, at der tidligere havde været forsøgt lavet en kæmpe udstilling i Belgien, men det aldrig var blevet til noget pga. intern uenighed hos arrangørerne i Bruxelles. Derfor var der stor velvillighed for at deltage i denne udstilling.
– Projektet er også et led i den fornyelse og fokusering på danske tegneserier, som mangler i “gadebilledet”. Nok proklamerer vi, at det er alle de kendte udenlandske navne der skal trække, men den del af udstillingen, der indeholder værker af danske tegnere, bliver af samme størrelse! Centre Belge de la Bande Dessinée har nævnt at de ville være interesseret i at overtage vores danske tegneserieudstilling når udstillingen slutter i august 2011.
Nummer 9: I kurateringen af udstillingen synes der at være lagt stor vægt på tegnere fra den fransk-belgiske storhedstid. Er der en bevidst rød tråd eller et tema i dette?
Jakobsen: Nej, det har ikke været den røde tråd. Den røde tråd har været tegneserier i Danmark gennem 100 år, og derfor vil udstillingen være præget af de udenlandske tegneserier, der har haft størst success i Danmark. Og det er jo serier som Tintin og Splint & Co osv. Men der vil også være en del Disney-ting og kendte striber som f.eks. Fantomet.
Men vi er ikke færdige med at liste emnerne op; der er også emner, vi ikke MÅ liste op, og der er i det hele taget en masse restriktioner. Det er først og fremmest helheden i den lange danske tradition for tegneserier vi forsøger at tage op – både de klassiske serier – men sandelig også de nye!
Nummer 9: Jeg kan se, at en del i dag næsten ukendte danske tegneserietegnere er repræsenteret på udstillingen. Er der et forsøg på at ‘genoplive’ nogle glemte tegnere, eller måske ligefrem at lægge op til en kanonisering?
Jakobsen: Man skal huske på, at der gennem de sidste årtier har været en afmatning af tegneseriemarkedet, der har får publikum til at glemme de klassiske danske tegnere – ganske simpelt fordi de ikke længere eksponeres i dagblade og magasiner. Med indførelsen af moderne teknologi i blad- og avisproduktionen forsvandt vittighedstegningen, som faktisk var en markant del af de danske publikationer. Simpelthen fordi man nu kunne layoute en avis på computer, så der ikke opstod tomme felter – altså der hvor der i gamle dage var plads til en vittighedstegning. Derefter kom afmatningen i aviserne sideløbende med internettet, og det kostede også en del avisstriber livet. Grundet avisernes dårlige økonomi ville man hellere bruge pladsen på indtjening end tegneserier; pladsen blev solgt som annoncer.
– Som følge af alle disse mekanismer blev vittighederne – tegneserierne og dermed tegnerne – næsten glemt i svinget, og denne mangeårige tradition, vi i Danmark har haft for tegneserier, måtte på rekordtid finde nye veje. Måske kan man sige, at det er vigtigt at huske sine rødder; de repræsenterer en tid.
Nummer 9: Feltet af internationale tegnere indbefatter nogle af alle tiders største tegneserietegnere – i hvert fald fra Europa og USA. Er der nogle af de store navne, der har været særligt vanskelige at få med på udstillingen?
Jakobsen: Ja, vi er ikke helt færdige med alle detaljer. Mange kræver et specielt sikkerhedsniveau. Men Industrumuseet har professionelle folk til den slags, så vi når at sikre alle værker. Det har været sværere end at få originalerne, vil jeg sige.
Nr 9: Så er der selve festivaldelen op til udstillingen: Er festivalen også tænkt som international eller bliver det en ren dansk begivenhed? Og går I Komiks.dk lidt i bedene?
Jakobsen: Vi vil for alt i verden IKKE gå nogen i bedende. Derfor ventede jeg også med at offentliggøre begivenheden til EFTER Komiks.dk. Det skal på ingen måde være en kopi af Komiks.dk. Derfor vil vores festival satse på andre ting. Udstillingen vil være unik. Vi vil have udenlandske og danske tegnere på besøg til at signere og tegne for folk og et par enkelte foredrag/paneldiskussioner. Men jeg vil også sige, at vi har besluttet at satse på et mindre hold tegnere, vi specielt inviterer – 14 danske og 14 udenlandske. Dels pga. økonomi, dels fordi vi vil sikre, at vi kan behandle tegnerne godt, og dels fordi vi vil satse på, at alle kan nå at møde vores tegner-gæster og måske få en sludder med dem. Vi ville gerne have inviteret alle tegnere, men vi kan ikke invitere hele Danmark. Til gengæld har vi lagt åbent for alle standholdere at de frit kan invitere deres egne tegnere. De får et antal fribilletter i følge med en stand, og så håber vi, at standholderne inviterer rigtig mange tegnere.
– Går det hele godt, så inviterer vi andre tegnere og måske flere næste gang i 2013 …
Nummer 9: I tegneseriemiljøet har der været ytret ønske om en dansk tegneseriefestival hvert år i stedet for kun hvert andet år som Komiks.dk. Hvis I også laver en festival i 2013, så har vi i hvert fald festival fire år i træk inden for landets grænser. Er det ikke noget, I har tænkt på?
Jakobsen: Jeg håber meget på, at vi vil være i stand til at holde en festival hvert andet år. Det ville være dejligt for hele branchen og publikum, at der kunne være tegneseriefestival hvert år. Det ville helt sikkert også få indflydelse på fremtiden for danske tegneserier. En festival skiftevis i København og en i Jylland – mere kunne jeg ikke ønske mig …