Pigeliv. Er det kun en dans på roser? Bestemt ikke. Line Schaumann anbefaler fem fantastiske tegneserier, der sætter spot på pigeliv.
Sabine Lemire: Mira-serien (Gyldendal)
Makkerparret Sabine Lemire og Rasmus Bregnhøi har skabt en tegneserie der er svær at komme udenom når man snakker om teenageliv.
Serien om pigen Mira er efterhånden godt kendt og byder på mange bøger – også et par stykker der ikke er tegneserier.
Mira fortæller om at være enebarn med en enlig mor og det at bo i en lille lejlighed – og sidenhen på en husbåd, da moren får en kæreste. Hun fortæller om ikke at vide hvem ens far er og hvordan man håndterer det når man endelig mødes.
Mira fortæller ærligt om følelser – både når det kommer til veninder, men også når det kommer til drenge og hvordan man håndterer det. Der er også frustrationer over uforstående voksne, over at skulle gå i skole, lave lektier og meget mere. Alt sammen er beskrevet ærligt og troværdigt, så målgruppen nemt kan se sig selv i Mira og hendes oplevelser.
Sabine Lemire har skrevet andre børnebøger og Rasmus Bregnhøi har også flere udgivelser hvor han har illustreret i bagagen. Mira-serien er et velfungerende og helstøbt samarbejde og der er stadig masser af temaer de kan tage fat på i kommende udgivelser.
Nora Dåsnes: Ti knive i hjertet (Turbine)
Tilde på 12 år er lige startet i 7. klasse efter sommerferien. Hun har glædet sig til at se sine bedste veninder, Laura og Bao, igen, bygge videre på deres hule i skoven og spille musik.
Men Laura har fået en kæreste og Bao gider slet ikke snakke om følelser. Der er ingen af dem der vil med ud og bygge hule mere, derimod vil de hellere snakke om fester og drenge. Tilde vil gerne det samme som veninder, men hun føler ikke helt at hun finder sig selv i de nye interesser.
Så starter Maya i skolen og pludselig kan Tilde godt forstå snakken om sommerfugle i maven. Men er det ok at det ikke er en dreng der får Tildes puls op? Kan hun snakke med veninderne om det – eller hendes far?
”Ti knive i hjertet” er sat op som en dagbog med masser af små doodles, helsidesillustrationer og håndskreven tekst. Den er holdt i douchede farver, men er virkelig indbydende at stå med i hånden. Der er både noget nuttet over den, samtidig med at den er meget ærlig og troværdig i beskrivelserne.
Samtidig sætter den fokus på følelser som rigtig mange unge i den aldersgruppe (og ældre) kan gå og tumle med: forelskelse, følelser og identitet.
Morten Dürr: Hviskeleg (Plot)
Har du nogensinde prøvet at holde på en hemmelighed, der var alt for stor til at forblive hemmelig? Dette er præmissen for ”Hviskeleg”.
Vera og hendes klassekammerater leger hviskeleg i skolen. En dag vil Anna gerne være med og Vera forventer at få en uskyldig hemmelighed at vide, men det er langt fra hvad Anna fortæller. Da hun læner sig ind og hvisker i Veras øre, siger Anna nemlig at hendes mor slår hende.
Hvad skal Vera stille op med denne viden? Hørte hun rigtigt? Er det en viden hun kan give videre – og i så fald hvem skal vide det?
”Hviskeleg” sætter fokus på det at have en hemmelighed, som ikke bør være hemmelig. For selvom Annas mor virker sød, er det en alvorlig anklage Anna kommer med og nu når Vera ved det, kan hun ikke lade være med at handle. Problemet bliver dog at få budskabet ud, så Anna kan komme væk.
Morten Dürr, som både er forfatter og illustrator, skriver mageløst og Sofie Luise Dam illustrerer historien med en enkelt streg og en farvepalet der er holdt i blå, lilla og gule toner. Det er ikke en teksttung historie, men derimod har illustrationerne en stor vægt i at få historien fortalt.
Det er en bog der kan bruges på PLC til at tage hul på et ellers tabubelagt emne, om vold i hjemmet.
Jenny Jordahl: Hvad skete der egentlig med dig? (Turbine)
”Hvad skete der egentlig med dig” er den slags tegneserie der sætter dybe spor i læseren. Det er en tegneserie der gør ondt at læse – sådan virkelig helt ind i sjælen ondt. Men lige præcis derfor bør den læses af alle – både børn, unge, deres forældre, deres lærer. Alle bør læse den.
Den gør ondt fordi den sætter fokus på et svært emne: at være et overvægtigt barn. Emma er tyk. Hendes mor, far og bror er ikke tykke. I skolen bliver Emma mobbet og hun er meget alene. Derfor spiser Emma lidt ekstra til aftensmad og gerne en (eller flere) kager på vej hjem fra skole.
Emma vil gerne tabe sig. Det vil hun virkelig gerne, men det er svært. Indtil forældrene foreslår at hun kan få 100 kr. for hvert kilo hun taber. Og tabe sig, det gør hun. Men undervejs taber hun også sig selv.
Det gør ondt at læse at Emma vil gøre så meget for at tabe sig. Fordi hun tror at hun bliver lykkeligere af at være tyndere. At hendes forældre vil elske hende mere, hvis der er mindre af hende at elske. Det gør ondt fordi forældrene er så længe om at indse at de har tabt sutten fuldstændig og har skadet mere end gavnet.
Den gør ondt at læse fordi der er mange børn, unge og voksne der kæmper med vægten. Kæmper med at leve sundt og være tilpasse i deres egen krop. Børn og unge kan være modbydelige nogen, overfor dem der skiller sig ud. Men børn og unge stiller også høje krav til dem selv og føler sig nemt forkerte.
”Hvad skete der egentlig med dig?” er en vigtig bog og en man bestemt bør snakke om.
StineStregen: Myntes dagbog (Gyldendal)
Stine Spedsberg aka StineStregen er efterhånden en ret etableret tegneserieskaber. Med udgivelser til både børn, unge og voksne, er hun alsidig i sit valg af målgruppe, men formår altid at holde historierne vedkommende, troværdige og med et strejf af humor.
Med ”Myntes dagbog” fortæller hun med hjertevarme og et glimt i øjet om skoleskift, om at få nye venner og interesser og ikke mindst om dumme forældre, der ikke forstår omfanget af teenageproblemer.
Mynte skal flytte fra København til Jylland – og det er hun mildest talt ikke begejstret for. Kan hun finde sig til rette i Jylland og hvad med veninderne i København? Heldigvis starter en anden ny pige også i klassen og måske er det ikke så skidt endda at være flyttet?
Som barn kan man spejle sig i Mynte, der fortæller ærligt og sårbart om sine inderste følelser og tanker. Om at hun tvivler på rigtig mange ting, men også om de gange hvor hun oplever succes. Alle har prøvet at fejle, men også at gennemføre noget – hvilket gør historien troværdig.
Bøgerne fusionerer klassisk prosa med tegneserien form. De er illustreret i StineStregens ikoniske streg og holdt i sort/hvid. De er er sat op som dagbøger med håndskrevne sider, doodles og tegninger. De fire bøger har hver sin pastelfarve på omslaget og det er meget piget, men bøgerne har bestemt noget på hjerte.