”Wilson” af Daniel Clowes
Daniel Clowes’ ”Wilson” er sorthumoristisk pessimisme på tegneserieform – med så få glimt af ømhed, at den til tider er hård at læse.
Wilson er antihelten, en misantropisk, kværulerende og selvoptaget kyniker af slagsen, der formår ved enhver menneskekontakt at udspy sin asociale galde, så al gængs omgang med verden bliver vendt på hovedet ved knasende tørre spidsfindigheder.
Daniel Clowes, manden bag graphic novels som ”Ghost World” og ”Daniel Boring”, har med denne nye antihelt igen forsøgt at sætte normaliteten over styr. Tegneseriens 71 sider fremstiller hver én situation i hovedpersonens liv – hver side i forskellig tegnestil – og udstiller et moderne menneskes isolation og forsøg på at genknytte en forbindelse til sin eksistens.
Wilson er en enlig, midaldrende mand. Hans hår er så småt begyndt at vige fra hans isse, som menneskene i hans liv viger fra ham. Han har briller på næsen og en lidt snusket, gammeldags beklædning på kroppen. Han har altid haft nok i sig selv. Lige indtil den dag hans far dør og tager enhver mulighed for forløsning med sig i graven. Skuffet og ensom, nu uden nogen form for familie, indser Wilson, at han må tage sit tomme liv op til revision. Han må række ud over sit lille, stivnede univers for at skabe forbindelse til et menneske, og det til det eneste menneske, som han har haft en reel, følelsesmæssig tilknytning til udover sin afdøde mor: sin ekskone. Det bliver en rejse ud i genforening, erkendelsen af faderskab, fængsling og alderdom.
”Wilson” består af en række sorthumoristiske situationer, der som tørre blister af indskrumpet liv forsøger at genvæde sig selv til live. Tegneserien udstiller ved sarkastisk underfundighed normaliteten i hverdagssituationer og de eksistentielle kvaler ved tilværelsens meningsløshed for den amerikanske, asociale troglodyt. Men mest af alt udfylder hovedpersonens egenrådige 70-siders monolog den tomhed, som fraværet af andre nævneværdige karakterer efterlader, og udstiller en social tabers ulidelige selvudslettende pessimisme og egoisme.
Der forekommer dog enkelte tankevækkende situationer i fortællingen, der virker som små, frydefulde glimt, måske pga. deres øredøvende stilhed i kontrast til de andre siders larm. I starten af værket udtrykker Wilson en forbindelse mellem sin mor og havet. I en senere situation sidder han selv ved havet og beretter om, hvordan hans forældre i timevis kunne sidde tavst og kigge på havet og føle en forbindelse til noget større – en ro og mening i livet, som han egentlig længes efter. Som en slags parodi på forældrene prøver han at opleve dette mere, men det mislykkes, og han forlader stedet med et: ”Op i røven, det er fandeme kedeligt.”
Han forsøger at opleve dette gentagende gange – bl.a. i en vandpyt i fængslet – og situationerne fungerer i handlingen som svalende tavse øjeblikke, der udtrykker mere end Wilsons højlydte, selvfornægtende pessimisme. De giver desværre kun så meget pause fra larmen, at tegneserien til nøds er værd at læse.
Jakob F. Nielsen
Karakter: 3/5
Værkets titel: Wilson
Forlag: Aben Maler
Forfatter/tegner: Daniel Clowes
Oversætter: Steffen P. Maarup
Farve og form: Farver og hardcover
Sidetal: 80 sider
Pris: 160,00 kr. fra forlaget
ISBN: 978-87-92246-27-1
Originalt udgivelsesår: 2010
Aktuelt udgivelsesår: 2010
Originalt udgivelsesland: USA
Aktuelt udgivelsesland: Danmark