Da japansk anime for alvor kom til Europa og USA i 1980erne og ’90erne skete det primært via to genrer – mecha, der omhandler mekaniske robotter, og shokushu goukan, der er tentakel-porno. Den sidste af disse to genrer er ekstremt nichepræget i Japan og blev kun udbredt i vesten på grund af en række mere eller mindre esoteriske sammentræf. Mecha er derimod en af grundpillerne indenfor både anime og manga og har været det lige siden Osamu Tezuka introducerede verden til ”Astro Boy” i 1952. De to serier der dominerede det europæiske marked var først og fremmest ”Super Dimension Fortress Macros,” her bedre kendt som ”Robotech,” og ”Gundam.” Begge disse blev successer ikke mindst på grund af de mange samlesæt og det legetøj, der blev lanceret som del af deres brand. Og selvom de nu har flere årtier på bagen, lever de stadig i bedste velgående.
Således er nu udkommet den nyeste Gundam bog – en nedfældet version af den oprindelige tegnefilmserie, der kørte over skærmen i Japan tilbage i 1979. Den er forfattet og tegnet af Yoshikazu Yasuhiko, en dygtig og bredtfavnende kunstner der, udover at være karakterdesigner på de første Gundam film, blandt andet har udgivet mangabiografier om Jesus og Jeanne d’Arc. Denne udgave er udgivet på engelsk af det fremstormende forlag Vertical og byder på knap 450 siders historie – inklusive en håndfuld i fuld farve. Serien er allerede færdigudgivet i Japan, og ser ud til at ende på 10-12 hardcoverbind på engelsk, hvis den altså sælger nok til at blive udgivet i fuld længde.
Historien omhandler den igangværende krig mellem to menneskelige fraktioner, der begge har kolonier i rummet – the Earth Federation og the Principality of Zeon. De præcise årsager for konflikten er relativt uklare, og i øvrigt uvæsentlig eftersom det er krigen i sig selv og dens menneskelige konsekvenser der er i centrum her.
Hovedpersonen Amuro Ray er en utilpasset teenager der mere eller mindre tilfældigt ender som pilot for et nyudviklet mecha suit – det titulære Mobile Suit Gundam – en opfindelse skabt af Amuros far, som Føderationen håber kan vinde dem sejr i krigen mod Zeon. Amuro finder snart sig selv overfor sin nemesis Char Aznable, en skurk i klassisk forstand der iklædt en sort ansigtsmaske leder sine styrker i et forsøg på at stoppe transporten af de nye Gundam suits ombord på rumskibet White Base. De to er omgivet af en skare af bipersoner, der alle har distinkte personligheder og udseender. Karaktererne er, ikke overraskende, i det hele taget veldesignede og let genkendelige, i modsætning til mange andre mangaer i samme genre, og deres indbyrdes forhold leder til en mængde sidehistorier og underholdende scener.
Gundam er tegnet med en kompetent kunstnerisk streg og har en kaotisk og til tider gnidret billedside. Særligt de ofte forekommende kampscener er bevidst forvirrende med hyppig brug af white space, placeret ind mellem mere dvælende og tålmodige billeder af rumskibe og planeter. Der er dog ikke tale om ren action manga, men derimod en historie der byder på en blanding af social intrige, politisk manøvrering og eksplosiv rumkamp, med en ikke ubetydelig dosis melodrama tilføjet. Komiske indslag og teenagehysteri punkterer dog aldrig helt den seriøse stemning som dominerer historien.
Bogen i sig selv er overordentlig fint designet og produktionskvaliteten er i top. Udover selve historien indeholder den en række korte essays af Hideaki Anno, skaber af ”Neon Genesis Evangelion,” Shinichirou Inoue, CEO for forlaget Kadokawa, og Ryusuku Hikawa, en kendt japansk anmelder og forfatter. Denne måde at udgive manga på er forbilledlig og man kunne ønske sig, at flere oversatte titler blev udgivet i et lignende format.
At dømme ud fra denne første bog er Gundam en lovende serie, men den er ikke ligefrem et friskt pust. Der er tale om et velkomponeret og lettere nostalgisk krigsepos. Yasuhiko tager en for mange velkendt historie, fra en tid hvor manga og anime som medier stadig var i deres teenageår, og skaber en både moderniseret og udbygget version af denne, men det er svært at kalde Gundam: The Origin for en reel nyfortolkning og den forbliver solidt forankret i den klassiske krigsgenre. Hvis man har lyst til at opleve adrenalinpumpende kampe mellem svedende mænd i mecha suits, klare men ikke alt for udpenslede billeder af krigens brutale og ødelæggende konsekvenser og en konflikt mellem to sider der nok er karakteriseret af gråtoner, men ikke er så grå, at vi på noget tidspunkt er i tvivl om, hvem der er gode og hvem der er onde – ja, så er Gundam et rigtig godt bud. Også selvom man aldrig har set tegnefilmen.
Hvis man derimod er på udkig efter nyskabende og eksperimenterende manga, der bryder med traditionerne og ikke skriver sig selv ind i en lang historie af publikationer primært drevet af merchandisesalg og fankultur, så er man nok bedre stillet med en anden bog. Og så i øvrigt held og lykke med at opstøve en sådan på det danske eller amerikanske marked, dominerede som de er af sikre sællerter og kendte navne.
Som et afsluttende kuriosum kan det nævnes, at det for nyligt blev annonceret at en anime-version af Yasuhikos manga er i støbeskeen og sandsynligvis vil udkomme i løbet af de næste par år (serien har 35 års jubilæum i 2014). Således sluttes cirklen, når adaptionen bliver adapteret i det oprindelige medie – uden tvivl til både glæde og furore blandt fans, og med garanti med nye modelsæt og robotlegetøj i kølvandet.
Karakter: 3 ud af 5
Titel: Mobile Suit Gundam: The Origin, Volume 1
Forfatter og tegner: Yoshikazu Yasuhiko
Forlag: Vertical
Form: Hardcover i sort/hvid med enkelte sider i farver Sidetal: 456 sider
ISBN: 978-1935654872
Udgivelsesland og år: USA 2013 [Japan 2002]