Som formeksperiment er “Hadet” mindre interessant end den giver sig ud for. Som ungdomsbog er den god.
En række danske børne- og ungdomsbøger har de senere år på forskellig vis forsøgt at fusionere den skrevne børnelitteratur med tegneserien. Det gælder eksempelvis Camilla Hübbe og Rasmus Meislers Ping-nominerede “Tavs“, Anette Herzog og Katrine Clantes Ping-vindende “Pssst!” og Jan Kjærs populære serier Taynikma (skrevet af Merlin P. Mann) og Nomerne.
Hos forlagene har man sikkert tænkt at de forskellige børnebog/tegneserie-mashups kunne holde de visuelt orienterede unger til bøgerne, men samtidig har værkerne været formeksperimenter, der har peget hen mod nye fusionsformer mellem den skrevne og den tegnede litteratur.
Formmæssigt har bøgerne været mindst interessante, når de fremstod som almindelige børnebøger med indlagte tegneseriesekvenser, og mest, når de fandt nye måder at blande formerne. Som i “Pssst!”, hvor tekst og billeder skiftes til at være styrende i en fortælling der ofte og ubesværet går ud over både prosaens og tegneseriens vante rammer, og fortæller i alskens former for fusioner af tekst og billede: dagbogen, collagen, det leksikale opslag, børnebogen, stribeserien, digtet.
Så radikal er den erfarne børne- og ungdomsbogsforfatter Thorstein Thomsen og den unge tegneserietegner Mikkel Sommers “Hadet” langt fra.
Den har den kringlede varedeklaration “- en illustreret roman i 64 krigsdigte”, og er netop det. “Hadet” foregår i det sidste år af besættelsen, og er fortalt gennem 64 opslag med ukunstlette Thorstein Thomsen-digte på venstresiden og tilhørende Mikkel Sommer-illustrationer på højresiden.
Hovedpersonen Sara er en pige i gymnasieelev-alderen. Hendes far er er i modstandsbevægelsen og må flygte til Sverige. I hans sted går Saras bror Frank og hendes kæreste Henning ind i kampen mod tyskerne. Sara vil med, men hendes køn kommer i vejen. Men pigen er resursefuld og viser sig at have et mørke og en hårdhed i sig, der er stærkere end både hun selv og de lyse danske drengebogsdrenge kan forstille sig.
På forsiden af “Hadet” står Thorstein Thomsens navn øverst og størst, mens Mikkel Sommers står nederst og mindst. Det er sigende for forholdet mellem teksten og tegningerne i bogen, ligesom det er sigende at digtene hele tiden kommer før de tilhørende illustrationer. For alt det bærende for historien står i teksten, og Sommers tegninger tjener alt overvejende til at visualisere og konkretisere det allerede fortalte.
Så når Thomsen skriver, at der kom blod på sofaen da Bente “gjorde det” med Knud, tegner Sommer et billede af en sofa med en rød plet på, og når Thomsen skriver, at Frank cykler på arbejde i sit murertøj, med måger skrigende skingert over ham, tegner Sommer netop det.
Det er digte med illustrationer til. Alt for sjældent er tegningerne meddigtende og medfortællende, men når de er det, løfter de fortællingen ved at bringe nyt til bordet. I et enkelt tilfælde et blodigt lig, bogstaveligt talt.
Det kunne man ønske sig mere af, for som tegneserie/litteratur-mashup er “Hadet” ikke videre interessant.
Dermed ikke sagt, at “Hadet” er en dårlig bog. For det er den ikke. Thomsens enkle og fortællende prosadigte er præcise og skårede til benet, som det kræves når en historie, som her, fortælles i glimt. Den formmæssige fusion der vitterligt fungerer i “Hadet”, er mellem romanen og digtsamlingen.
Tidsbilledet og rollerne er i det store hele givet fra mange andre historier om ungdom og modstand under besættelsen, men Thomsen får alligevel vredet nyt liv ud af den gamle klud. Det sker især gennem det stærke, nuancerede portræt af pæne Sara med det voldsomme, egensindige sind – hun er både værd at lære at kende, og garant for at historien udvikler sig hen hvor man ikke havde set den komme.
Sommers helsidesbilleder fortæller som sagt ikke meget nyt, men de giver historien karakter og 40’er-stemning. I Sommers tegneserier har han især imponeret mig med sit ubesværede flair for at fortælle i forløb af billeder, men her skal hver tegning stå alene. Det gør de fint, og især i farvelægningen viser Sommer nye sider af sit talent. Her lukker han lys og tydelighed ind i sin ellers ofte grumsede palet, og skaber en velgørende variation: her er både lysende blå dansk sommerhimmel og mørk, blodig død.
Karakter: 3/5
Værkets titel: Hadet
Forlag: Carlsen
Forfatter: Thorstein Thomsen
Tegner: Mikkel Sommer
Form: Hardcover,128 sider i farver
Pris: 249,95 kroner
Udgivelsesår: 2015
ISBN: 9788711320655
Udgivelsesland: Danmark