Chokoladedrenge
Det er i bund og grund en vanvittig ide at lade homotegneseriens konge, Ralf König, lave et ekstraordinært album med Lucky Luke. Mod alle odds lykkes det på trods af skægstubbe, brystvorter samt en markant bule i Lukes bukser at bevare både Lukes og Königs integritet og samtidig være original.
Cowboys fremstilles typisk som machomænd og først da filminstruktør Ang Lee tog en tur til Brokeback Mountain i 2005 kom der for alvor sprækker i billedet. Samtidig har Luke altid været aseksuel, men undertiden en anelse kvindeforskrækket. Det har dog altid forekommet mere som en barnlig generthed end afvigende seksuelle tilbøjeligheder, ligesom serien altid har været klinisk renset for seksualitet. Det laver Ralf König om på. Det er trods alt manden bag titler som Al magt til bøsserne og Bøsse og bøsse imellem. Det var opsigtsvækkende i 1980’erne og starten af 90’erne, hvor han også blev oversat til dansk. Siden er det blevet mindre interessant, men han udgives stadigvæk sporadisk her i landet.
Chokoladedrenge er bygget op som en rammefortælling, hvor cowboyen Bud ser tilbage på dengang han fandt sit livs store kærlighed på Bareback Mountain. Og nej, det er ikke Luke. Det rammer ned i en periode, hvor Luke holdt ferie og for en gangs skyld rent faktisk tager arbejde som cowboy, der skal drive en lille schweizisk kvæghjord til Pennsylvania. Det gør han sammen med den åbenlyst homoseksuelle Bud, hvis kærlighedskvaler han involveres i undervejs.
Køerne skal bruges til chokoladeproduktion og da Luke og en række andre cowboys får taget deres chokolademødom med en smagsprøvning, flyder det nærmest over med seksuelle referencer. ”Ikke bide! Kun sutte” instrueres de af Mr. Spüngli der er taget fra Schweiz med de fem lilla køer, der skal på græs og levere mælk til ægte schweizerchokolade. Forsigtigt sutter de forbløffede cowboys løs på chokoladen, til de forbløffes over en ny smag. ”Ah! Så nåede vi ind til cremen! I sutter for hårdt, kære venner!” forklarer Spüngli, hvortil en i flokken svarer: ”Jeg slugte det hele!”. König har aldrig arbejdet med antydningens kunst i sine tegneserier. Tværtimod har det været et adelsmærke for ham at fremstille homoseksuelles sexliv eksplicit.
Luke får jobbet med at transportere køerne og vælger outsideren Bud, som sin makker. Det på trods af, at alle andre håner og isolerer Bud på grund af hans seksuelle orientering. Eller måske ikke på trods, snarere på grund af dette, for Lucky Luke har altid stilles sig på de svages side. Det har været et gennemgående tema i flere af hovedseriens mange højdepunkter som Grønskollingen, Pigtråd over prærien og Mississipi. Gang på gang støtter Luke den lille og truede i kampen mod flertallet eller en kapitalistisk stærkere modstander. Og gang på gang vinder de sammen.
Undervejs leger König med Lukes ry, da han af Bud beskrives som ”vestens vildeste sexbombe”. Lukes politisk korrekte skift fra en cigaret til et græsstrå i 1980’erne får også en kommentar med på vejen, da Calamity Jane ser, at han heller ikke har et græsstrå i munden længere. ”Jeg er holdt op”, lyder det tørt fra Luke, der nu må nøjes med at sutte på chokolade i stedet. Jane banker ham også på skulderen og spørger på vanlig bramfri facon: ”Hvad med dig? Stadig jomfru? Sikke dog et spild!”. Hvis man frygter det værste, kan man trods alt berolige sig med, at Lukes bule bliver holdt inde i bukserne. Så langt turde König alligevel ikke gå.
På billedsiden er König trofast overfor sin stil og prøver ikke på nogen måde at efterligne skaberen Morris. Det er hans vante bløde og næsten sjusket optrukne persontegninger, hvor store øjne, næser og markante overlæber dominerer figurernes ansigter. Farvelægningen er markant og stemningsfuld. Hans samlede lidt dovne udtryk er egentlig meget lig Morris’, der heller ikke brugte krudtet på at tegne flere baggrunde end højst nødvendigt.
Chokoladedrenge er bestemt en historie, König har fortalt før om accept af homoseksualitet, om at springe ud af skabet og om at være en stolt bøsse, for nu at bruge hans eget direkte sprog. Det er dog forfriskende i kombination med en serie som Lucky Luke, der ellers må siges at være gået i stilstand siden de glade dage med Goscinny (tekst) og Morris (tegninger). Kombinationen giver liv i et ekstraordinært album, hvor auteuren König smelter sammen med en stivnet cowboy og sød chokolade opstår.