Med stærke farver, halvabsurde optrin og en enkel og effektiv historiefortælling imponerer Pimo & Rex – Den magiske muse både voksen- og børneanmelderne.
Halleluja! Mine bønner er blevet hørt. Eller, mere præcist: Jeg har længe sukket efter gode, velfortalte og -tegnede serier for alle aldre. Vi lever på mange måder i en guldalder for tegneserier. Lækre genudgivelser i godt udstyr står side om side med nye, eksperimenterende værker, der tager tegneserien nye steder hen. Realisme, fantastik, sci-fi og andet godt tigger om vores opmærksomhed. Men oftest – med få, væsentlige undtagelser – er det rigtig gode forbeholdt et voksent publikum. Det er, som om det at lave en serie til alle – all ages – ikke har haft samme status. I hvert fald har undertegnede haft svært ved at finde de serier.
Med imprintet God og ond lancerer det velrenommerede forlag Aben Maler en linje af udgivelser, der sigter efter børn, unge og voksne. Alle, med andre ord. Kan man overhovedet det i denne gennemsegmenterede tidsalder? For at finde svaret på det, må man naturligvis spørge den blandede målgruppe. Nu er “alle” en temmeligt bred skare, så jeg måtte nøjes med at læse Pimo & Rex – Den magiske muse med mine to døtre på 10 og 8 år. Selv er jeg i skrivende stund 42 tegneserieelskende år, så i det mindste dækker vi både “børn” og “voksne”. Denne anmeldelse er mit forsøg på at indfange vores fælles vurdering.
Pimo og Rex – Den magiske muse foregår i en fantastisk udgave af en art mellemeuropa i slutningen af det 19. århundrede. Vi følger de to hovedpersoner, Pimo og Rex, i to eventyr, der byder på en nekromantiker med kunstnerambitioner, en nidkær ærkebibliotikar og sære magiske eksperimenter. Alt sammen leveret i en meget nutidig blanding af spænding og skæv humor. Mere skal ikke afsløres om handlingen her, og den er ret beset nok heller ikke tegneseriens egentlige hovedattraktion.
Næ, for det er nærmere den på én gang løse og alligevel nøjagtige tegnestil med klare farver og fantasifulde karakterdesigns. Thomas Wellmanns job som karakterdesigner på Adventure Time fornægter sig ikke her, hvor klassiske fantasy-troper drejes en ekstra omgang og tilføres en finurlig humor og nok kant til at vi nyder endnu en tur i eventyrmanegen. Her er enøjede skeletvagter, en blåhudet muse og sære hestevæsner, alle sammen udtrykt i Wellmanns sikre, udtryksfulde og rene streg, der understreges fornemt af den lige så gennemførte farvelægning. Farverne underbygger seriens legende stil, hvor Wellmann aldrig tager sin historie for alvorligt, men lader de små detaljer bære fortællingens optrin.
Wellmann benytter et helt klassisk tegneseriesprog med et enkelt lay-out, der altid understøtter fortællingen uden at gøre for meget opmærksom på sig selv. Wellmann har en veludviklet sans for rytme i fortællingen, hvilket han fornemt udnytter til at skabe et par effektfulde page-turners, der gerne sætter humoren i spil. På samme måde har han virkelig styr på temposkift, hvor heftige actionsekvenser afløses af fint iagttagede småsituationer, der sætter både stemning og personopbygning i spil.
Herhjemme var vi alle tre godt underholdt. Pigerne og jeg grinede de samme steder og alle kunne nikke genkendende til seriens klare referencer til både førnævnte Adventure Time og en serie som Gravity Falls. På samme måde som disse blander Pimo & Rex respektløst genrer og elementer for at skabe en helt særlig og virkeligt charmerende fiktiv verden, der på herlig vis lader hånt om de værste klicheer og tilmed tør bringe en lille smule kant med ind i historien. Hos os blev der ikke kommenteret det mindste på, at Rex er forlovet med en mand, hvilket Wellmann egentlig også serverer på underspillet og afslappet vis. Her er ikke “noget på spil” i dén forstand.
Det er en kliché at sammenligne all ages-historier med Pixars bedste film og alligevel vil jeg gøre lige præcis dét. For på samme måde som fx Toy Story formår at have et lag til børn og ét til voksne, så er der rigeligt at komme efter for alle aldre i Pimo & Rex – med det ekstra twist, at har man en sød tand for genren, så griner både børn og voksne af de samme ting.
Efter endt læsning spurgte jeg mine døtre om, hvad de synes om Pimo & Rex – Den magiske muse. Begge var enige. Det er en skide god tegneserie, som er både sjov og spændende. Tegneserien har i nogen tid ligget fremme, og flere gange har pigernes jævnaldrende venner og veninder samlet den op og bladret i den. Det ér også en indbydende tegneserie i et for Aben Maler velkendt høj udstyrskvalitet. Vi ville alle tre anbefale serien til andre, og med dens helt ukunstlede fortællestil og meget nutidige tone og handling kan den snildt fungere som en indgang til at læse tegneserier.
I sidste ende ender vi dog ikke på en topkarakter. Vi var alle tre enige om, at det er en solid 4’er. Pigerne mener ikke, Pimo & Rex kan måle sig med fx Harry Potter eller Lou, for nu at blive i tegneseriens verden – dertil er historierne ganske enkelt for korte og savner noget dybde. Jeg er egentlig enig. Jeg var godt underholdt men ville nok gerne se Wellmann bruge sit umiskendelige fortælletalent til at bevæge sig lidt længere ud, uden dog på nogen måde at miste “for alle”-identiteten. Set i forhold til den på nogle måder åndsbeslægtede Donjon af Trondheim og Sfar, er Pimo & Rex stadig lidt bagude på point. Trods et virkeligt charmerende persongalleri og en farverig verden savner serien nok også lige det sidste for helt at kunne stå på egne ben i forhold til mere gennemførte historieverdener som Adventure Time. Men det er givetvis blot et spørgsmål om tid.
Og, vigtigst af alt: Pimo & Rex er en succes på det vigtigste område overhovedet. Den ER et vellykket eksempel på en tegneserie til alle.
Vi glæder os allerede til andet bind bliver udgivet senere på året og håber i samme åndedrag, at den kan sælge godt nok til at vores forhold til Pimo & Rex kan blive langt. Ja, det er i sandhed gyldne tider for tegnserien. Og hvis der dukker flere all ages serier op i denne kvalitet, så vil en ny generation også kunne få glæde af alle de mange udtryksformer, tegneserien kan have.
Karakter: 4/5
Titel: Pim & Rex 1: Den magiske muse
Forfatter/tegner: Thomas Wellmann
Forlag: God og Ond
Form: Stift bind, 44 sider i farver
Vejledende pris: kr. 150
ISBN: 978-87-92246-69-1