Jiro Taniguchi kredser om velkendte temaer i den fine, underspillede graphic novel-manga, “Min Fars Dagbog”. Fans af den japanske tegneserieskabers “Min Fjerne Barndomsby” behøver ikke frygte de store overraskelser i denne klassisk (vel)fortalte tegneserie.
I efterordet til “Min Fars Dagbog” fortæller Taniguchi om den virkelighed, der inspirerede ham til at skrive og tegne værket. Dette efterord burde også have særlig interesse for dem, der nød “Min Fjerne Barndomsby”, da kimen til den nok er at finde i de samme, personlige oplevelser.
Historien i “Min Fars Dagbog” starter nogenlunde på samme måde som i søsterværket: En mand ved navn Yoichi må rejse tilbage til sin barndomsby, som han ikke har besøgt i mange år. Dette fører til en tur igennem for længst glemte minder, der på mange måder har formet vores hovedpersons voksne liv. I “Min Fjerne Barndomsby” var rejsen tilfældig, og der var lagt et overnaturligt element af magisk realisme ind over rejsen til fortiden. I denne omgang fortælles historien helt uden overnaturlige elementer. Yoichi har ikke været hjemme og besøge sin familie i 15 år, men da faderen dør, rejser han tilbage for at deltage i hans begravelse. Herefter konfronteres han med de begivenheder, der i sin tid fik ham til at lægge barndommens by og familien bag sig.
I Taniguchis litterære univers er det ikke store, dramatiske og voldsomme begivenheder, der former et menneskes liv. Det er små, nærmest ubetydelige hændelser, der tilsammen danner en fortid, der er svær at huske, holde rede på og forklare. I løbet af den lange, spiritusfyldte vågenat over faderen fortælles historien om hans liv, og flere gange er tingene foregået noget anderledes, end Yoichi husker dem. Minder er flygtige, og det kan være farligt at basere hele sit voksne liv på dem. Ligeledes er Yoichi måske heller ikke selv helt så uskyldig, som han tror.
Én virkelig dramatisk begivenhed er der dog plads til: En stor brand hærger Yoichis fødeby, og familiens liv ændres for evigt. Hændelsen medfører små skred i personernes liv, der lige så langsomt opløser dén status quo, der ellers havde været til stede i det lille hjem. Igen er der dog tale om gradvise, bittesmå ændringer, som det nok er svært at få øje på, imens man gennemlever dem.
Taniguchis helt store styrke ligger i tegningerne og den visuelle fortælling. Ved første øjekast er der tale om en fortælling, der oser langt væk af det traditionelle og det ligefremme. Men hvis man sænker sit læsetempo (og det er lettere sagt end gjort, da man uden problemer kan drøne igennem bogen), opdager man, at Taniguchi har fuld kontrol over sine virkemidler. Figurernes tanker afsløres i deres ansigtsudtryk og kropsholdninger, og i de nøje konstruerede sider. Spændingsopbygning foregår i ro og mag, ligesom den sirlige stregs gnidningsløse elegance fint understøtter historiens indadvendthed. I store dele af historien sidder den voksne udgave af hovedpersonen blot og lytter, imens hans onkler og andre familiemedlemmer sidder og mindes faderen. Som sådan er der tale om en ret passiv hovedperson, men Taniguchi lader Yoichis skam brede sig over hans ansigt, og som sådan er han i dén grad til stede i fortællingen.
Hvis der absolut skal malurt i bægeret, så kunne jeg måske godt have ønsket mig en lidt mindre sentimental slutning. Den sidste replik bliver lige lovligt klæbrig for min smag, og det er i det hele taget, som om Taniguchi har haft en lille smule svært ved at få afsluttet sit værk. Budskabet og tematikken bliver slået lidt for hårdt fast, og det skurrer lidt i forhold til resten af den økonomisk doserede fortælling. Ligeledes kan man argumentere for, at “Min Fars Dagbog” minder lidt for meget om “Min Fjerne Barndomsby”, men på den anden side er det ikke unormalt, at forfattere kredser om bestemte tematikker og virkemidler, som de så vender tilbage til flere gange i løbet af forfatterskabet.
Dette er det tredje værk af Taniguchi på dansk, og man kun håbe, at der kommer mange flere.
Karakter: 4 ud af 5
Titel: Min Fars Dagbog
Forfatter/tegner: Jiro Taniguchi
Oversætter: Mette Holm
Forlag: Fahrenheit
Form: Hardcover, 272 sider i flot sort-hvid
Pris: 299,50 kr.
Udgivelsesår: 2012
ISBN: 978-87-92320-21-6
Udgivelsesland: Danmark