676, forårskollektion 2010 – Mikkel Sommer: Z, Philip Ytournel: Flere dates, Johan F. Krarup: Pelle, Michael Rytz: Foder
Så har Aben Maler endnu engang barslet med en samling 676-hæfter, der såvel dokumenterer som understøtter udviklingen i det danske tegneseriemiljø.
Aben Malers 676-serie er uden tvivl et af de mest forfriskende og inspirerende initiativer på den danske tegneseriescene. De små hæfter (24 sider i pixibogsformat), der sælges for en billig penge (35 kr. stykket), giver danske tegneserieskabere en mulighed for at præsentere deres arbejde uden at have en stor, forkromet historie at fortælle.
Serien giver et indblik i, hvad der rører sig i det danske tegneseriemiljø netop nu, og udgør desuden en glimrende introduktion til tegneseriemediets mange udtryksformer og stilarter. Dog udgør seriens format også en begrænsning, for det er ikke alle historier og tegninger, der gør sig lige godt i pixi-størrelse. Fordi siderne er små og sideantallet begrænset, egner seriens hæfter sig bedst til enkle historier og enkle tegninger. Forårskollektionen 2010 er et glimrende eksempel på 676-seriens styrker og svagheder.
Mikkel Sommer er et ungt, fremadstormende talent, der med sine kun 22 år repræsenterer den nye generation indenfor det danske tegneseriemiljø. Udover 676-serien har Sommer også tegnet forsiden samt bidraget med en historie til Fahrenheits og Aben Malers nyligt udgivne tegneserieantologi Sprit, og han er helt klart et navn, man skal holde øje med i fremtiden.
Historien i Z, Sommers bidrag til 676-serien, er ikke let at referere, men involverer en mor og en søn, et biluheld, en nedkørt hjort, et skummelt motel, samt en fraværende faderfigur, som at dømme efter forsiden ligger i coma på et hospital. Sommers tegninger fremhæver og underbygger på glimrende vis den stemning af uhygge og den destabilisering af virkeligheden, som hans historie opbygger og leder hen til. Der er virkelig noget at komme efter her, og man tænker over historien efter endt læsning. Desværre forekommer Sommers tegnestil og sideopbygning at være for kompakt til 676-formatet, og hans tegninger er derfor ikke altid lige lette at tyde. Tegninger fylder siderne helt ud, og man har hele tiden fornemmelsen af, at Sommer søger at sprænge 676-seriens kvadratiske format. Kort sagt: Sommers tegninger ville nok have været bedre tjent med et større sideformat, hvor læserens blik i højere grad ville kunne fordybe sig i illustrationerne. Fire stjerner.
Michael Rytz’ Foder er en down and dirty historie om kannibalisme, venskab og mord i en (måske?) post-apokalyptisk verden. Tegningerne er flotte, og der leges behændigt med sideopbygning og synsvinkler, hvilket gør hæftet spændende at bladre i. Igen får man imidlertid fornemmelsen af, at et noget større sideformat ville have været mere passende, men Rytz’ tegninger er enklere at finde rundt i end Sommers, så der er ikke samme problemer med at aflæse, hvad der foregår. Fire stjerner.
Philip Ytournels bidrag Flere Dates er en slags opfølgning på hans bidrag til sidste års forårskollektion, der havde titlen Dates. Idéen er enkel og egentlig blot en variation af den klassiske vittighedstegning: I en række en-sides snapshots præsenteres vi for en slags overdrevne, idealtypiske situationer fra en ung kvindes mere eller mindre uheldige dates med en række mere eller mindre besynderlige mænd. Formatet passer perfekt til 676-formatet, og når Ytournel er bedst, så rammer han klokkerent en form for absurditet, som de fleste vil kunne nikke genkendende til og grine af. Når han rammer ved siden af, og det gør han et par gange, så sidder man bare og undres. Hæftet er hurtigt læst og hurtigt glemt, hvilket er ment både som en ros og en kritik. Tre stjerner.
Johan F. Krarup’s Pelle er i mine øjne det bedste bidrag til denne omgang af 676-hæfter. Krarup fortsætter det selvbiografiske spor, der blev indledt i forrige års (ligeledes glimrende) 676-bidrag Pibemanden, med en historie om dengang hans familie pludselig fik hund. Krarups styrke er præcisionen i de personer og situationer, han beskriver. Når man har læst Pelle, har man en klar idé om, hvordan det har været at være barn i hans familie; man ved præcis, hvordan hans bedstefar har lydt, og man kan forestille sig, hvordan Krarup har haft det med sine søskende. Historien er nærmest hudløst ærlig. Jeg følte mig således næsten pinligt berørt over alt det, som jeg fik at vide om familien Krarup, og har ikke rigtigt kunnet slippe historien siden jeg læste den.
Baseret på Pibemanden og Pelle håber jeg, at Krarup en dag vil sætte sig ned og lave en større, selvbiografisk (eller delvist selvbiografisk) udgivelse, som det f.eks. er blevet gjort indenfor den amerikanske graphic novel-tradition. Hans hidtidige udgivelser indenfor genren tyder på, at han har såvel materialet som evnerne til at levere en virkelig god og fængende fortælling. Fem stjerner.
Carsten Fogh Nielsen
Karakter: 4/5, 4/5, 3/5 og 5/5
Værkets Titel: 676-021 Z, 676-022 Flere dates, 676-023 Pelle og 676-024 Foder
Seriens titel: 676
Forlag: Aben Maler
Forfatter/tegner: Mikkel Sommer, Philip Ytournel, Johan F. Krarup og Michael Rytz
Farve og form: s/h og paperback
Sidetal: 24 sider
Pris: 35 kr.
ISBN: 978-87-92246-**-*
Udgivelsesår: 2010
Udgivelsesland: Danmark
Tilknyttede titler: 676-001 – 676-020