Tegneserieudgaven af Kim Fupz Aakesons ”De gale” er en kompetent, men lidt tam dommedagsgyser.
Dybt i den vestlige verdens kollektive underbevidsthed lurer en nagende tvivl. Er vores komfortable velstandssamfund overhovedet levedygtige? Eller vil terror, naturkræfter, dræbervirusser og finanskrisen gøre en ende på de gode tider? Apokalyptiske fantasier præger tidsånden, fra ”The Walking Dead” til ”Melancholia” og fra ”The Road” til ”2012”.
Så var det straks mere optimistiske tider, da Kim Fupz Aakeson i 1992 udgav ”De gale”. Muren var faldet, den kolde krig var ovre og atomvåbnene samlede rust. Fortidens dommedagsscenarier syntes passé.
Aakeson fandt på et nyt: I hans dystre ungdomsroman gik det danske samfund langsomt i opløsning, da en mystisk sygdom gjorde alle over 25 senildemente. Fortællingen om vennerne Steff og Toppers kamp for overlevelse i et kollapset Danmark har siden vist sig forbløffende slidstærk – ”De gale” er trykt i 20 oplag – og nu, hvor den rammer tidsånden renere end nogensinde før, får vi den også som tegneserie.
Bag den loyale versionering står forfatter Erik Barfoed, der har leveret manuskriptet til Mikkel Sommers tegninger. Især tegnerens debut på langdistancen er imødeset med spænding, og Sommer skuffer ikke.
Stregen i ”De gale” er løs og skitseagtig, men præget af en nervøs, sitrende energi, der klæder fortællingen om Steff og Toppers farefulde færd hjem til Helsingør fra deres kostskole i Jylland. Sommers markante blyantsskygger under drengenes hager får det til at se ud, som om de har sorte fuldskæg, og enkelte steder bliver detaljegraden for lav – især på opslaget side 46-47. Men ellers er Sommers billedside både effektiv og stemningsfuld, også i kraft af hans vanligt sikre farvelægning, der overlegent skifter palette undervejs, som situationen nu kræver det.
Alligevel er ”De gale” en oplevelse lidt på det jævne. Det er der flere grunde til.
En del af problemet ligger i bearbejdningen. Man får den fornemmelse, at Barfoed har været optaget af at udnytte tegneseriens forcer i forhold til at skildre fysisk handling, hvilket ikke i sig selv er dumt. Men alle action- og transportscenerne levner for lidt plads til de sekvenser og sigende øjeblikke, der skal skabe et forhold mellem læseren og bogens hovedpersoner. Personkarakteristikken halter.
Kildematerialet har også sine udfordringer. Som postapokalyptisk horror story er det her en ret tam affære efter 2012-standarder: Når flimmerkassen er fuld af menneskespisende zombier og altødelæggende naturkatastrofer, kommer Aakesons alzheimer-bøhmænd til at fremstå helt tilforladelige, og også bogens moraliserende punktum fremstår bedaget. Tidsånden har ikke bare indhentet ”De gale”, men også overhalet den.
I dag ligger fortællingens primære fascinationskraft faktisk i, at dommedag finder sted i Danmark. Med genkendelige danske miljøer, ærkedansk ironi og tempererede nordiske temperamenter. Men det rækker også længere, end man måske skulle tro, og nok især for tegneseriens unge målgruppe.
Karakter: 3/5
Værkets titel: De gale
Forlag: Høst & Søn
Forfatter/tegner: Kim Fupz Aakeson, Erik Barfoed/Mikkel Sommer
Form: Softcover, 148 sider
Pris: 249,95
ISBN: 9788763817745
Udgivelsesår: 2012
Udgivelsesland: Danmark