Gigantudgivelsen ‘Forgotten Fantasy’ understreger overlegent den tidlige amerikanske avistegneseries helt særlige visionære kraft.
Mens læsekulturen er under det 21. århundredes højteknologiske pres, hvor avis- og bogoplag bare daler og daler, og hvor ens primære møde med tekst og billeder er en skærm, er det en v-i-d-u-n-d-e-r-l-i-g-t chokerende oplevelse at få en bog fra Sunday Press Books i hånden.
Sunday Press Books har nemlig en helt unik udgivelsesprofil: forlaget udgiver udelukkende gamle amerikanske avistegneserier, overdådigt reproduceret i gigantisk format, trykt på tykt, tungt ubestrøget papir. Skønt der stadig er tale om masseproducerede bøger, fremstår de enkelte eksemplarer i sig selv som objets d’art, pragtfulde fysiske kunstværker, som må sparke bogfetichisten frem i selv die hard-Kindle-brugere.
Lige fra Sunday Press Books første udgvielse, ’Little Nemo in Slumberland’ henover gigantgenoptryk af Frank Kings ’Gasoline Alley/Walt & Skeezix’ og George Herrimans ’Krazy Kat’ til den netop udkomne ’Forgotten Fantasy’, har forlaget markeret sig som flagskib i denne tid, som af flere karakteriseres som en guldalder af genoptryk af klassiske tegneserier.
’Forgotten Fantasy – Sunday Comics 1900-1915’ er forlagets hidtil mest uomgængelige bog. Den præsenterer en række kunstnerisk spektakulære søndagstegneseriesider (dvs. helsides, oftest farvelagte tegneserier, frem for sort/hvide striber), fra en ekstremt spændende og dynamisk periode i den amerikanske tegneseriens historie, nemlig den formative, tiden inden den lange og kendte række af genre- og fortælletekniske traditioner og konventioner for alvor etableres.
Flere af serierne har før været tilgængelige – fx har Fantagraphics udgivet Lyonel Feiningers samlede tegneserier – men formatet og reproduktionen i ’Forgotten Fantasy’ løfter en lang række af disse serier op på et niveau, hvor nye detaljer åbenbarer sig, og hvor den tiltænkte effekt af stort avisformat i sandhed kommer til sin ret på en måde, der nærmest indbyder til at man på stedet makulerer tidligere udgaver.
Lyonel Feininger, for nu at dvæle ved ham, er repræsenteret med hele sin korte, men ekstremt innovative og virtuose ouevre – både The Kin-der-Kids and Wee Willie Winkie’s World er med i ‘Forgotten Fantasy’. Hans bidrag til tegneseriehistorien er velkendt, men igen; i stort format begriber læseren hans værks tyngde på optimal vis Feininger, der senere spillede en stor rolle i den tyske ekspressionisme og Bauhaus, var – som man i øvrigt kan læse mere om i bogens ’ekstramateriale’, en lang række skarpe essays af autoriteter på området som art spiegelman, Thierry Smoldern, Chris Ware, Rick Marschall m. fl. – rundet af både den gamle og den nye verden (født i USA, men levede i Paris og Berlin fra og med teenageårene), med et formsprog som lydefrit blandede euroavantgarde med folkelig amerikansk falde-på-halen-underholdning, et strejf af klassisk tysk bogillustrationskunst. Skønt formatet som sagt er gigantisk, er teksten stadig lillebitte; der er ingen vej uden om ’Forgotten Fantasy’…!
Også Winsor McCays legendariske Dreams of the Rarebit Fiend er gengivet i et stort, men ikke komplet udvalg. McCay bevæger sig her som i hovedværket Little Nemo in Slumberland atter i drømmenes fantastiske verden, hvor forskellige personer – ”rarebit fiends” – oplever mærkelige visioner, foranlediget af indtagelse af Welsh Rarebit, en walisisk osteret på toastbrød. Disse sider er vidunderligt velgjorte i deres grafiske og fortælletekniske klarhed, ikke ligeså pralende som de massivt dekorerede sider fra Little Nemo, men i virkeligheden et forsøg på raffineret minimalisme, som på mange måder er mere i pagt med moderne avislayout og -illustration.
I mindre udvalg præsenteres også tegneserier af Gustave Verbeek, Herbert Crowley, John R. Neill og mange flere, men Feininger er ikke den eneste tegner der repræsenteres med et komplet udvalg – også George MacManus’ Nibsy the Newsboy og Henry Grant Darts The Explorigators er komplet gengivet, sammen med bogens – i denne læsers øjne – store åbenbaring, Naughty Pete af Charles Forbell, ialt 18 sider. Her anslås en langt mere grafisk markeret æstetik – i modsætning til fx The Explorigators forfinede og raffinereret detaljerede jugendstreger – og en anderledes skarp og delikat farvelægning, med både raffineret brug af mellemtoner og pangfarver, der ligesom Dreams of a Rarebit Fiend tager udgangspunkt i variationer over et klart grundkoncept – den Emil fra Lønneberg-agtige Naughty Pete øjner muligheden for en risikabel men spændende udforskning, hans far formaner ham, men forgæves, alt går galt, og samtlige sider slutter med erkendelsen: ”I guess pop was right”.
’Forgotten Sundays’ er første bind i en længe planlagt serie fra Sunday Press Books kaldet ’Giants of the American Comics Strip’, hvor første bind har fantasy som tema, men fantasy som i ’fantastisk litteratur’, ikke som i orker og økser.
Men udvalget anslår også et andet fællestræk – som antydet indledningsvis -nemlig et intenst fokus på form, på et tidspunkt hvor alle døre så at sige stod åbne. Her er bestemt ingen famlen, tværtimod byder de tidlige amerikanske avistegneserier på en kreativ og kunstnerisk styrke, som ikke er overgået siden.
Ikke desto mindre repræsenterer de fleste af disse serier ’roads not taken’ i formalistisk henseende, meget ligesom den tidlige stumfilm, der arbejdede med totalbilledet på en helt anden fortælleteknisk facon end den moderne film, der for det meste bryder scener op i utallige klip med nær-, halvtotal- og totalbilleder. Hvis man som læser kan mobilisere et blik for disse ’roads not taken’ er der endnu mere at komme efter, men som bogen foreligger nu, taler indholdet stærkt for sig selv.
NB: Vi beklager de ringe affotograferede opslag fra ‘Forgotten Fantasy’, som på ingen måde yder indholdet og tilrettelægningen retfærdighed.
I det hele taget giver gengivelser på skærmen ikke stor mening i tilfældet ‘Forgotten Fantasy’, siden størrelsen – 41 x 54 cm – og papiret er en vigtig del af pointen med udgivelsen.
—
Karakter: 5 ud af 5
Værkets titel: Forgotten Fantasy – Sunday Comics 1900-1915
Forlag: Sunday Press Books
Forfatter/tegner: Lyonel Feininger, Winsor McCay, Charles Forbell, Henry Grant Dart, George MacManus, John Gruelle, Gustave Verbeek, Herbert Crowley, John R. Neill m. fl., redigeret af Peter Maresca
Form: Hardcover, 41 X 54 cm, 156 sider
Pris: $125
ISBN: 978-770-854290
Udgivelsesår: 2011
Udgivelsesland: USA