Hendes romaner og noveller er blandt de vigtigste i det 20. århundredes amerikanske litteratur. Men hendes tegneserier er der ikke rigtig nogen, der kender til. Amerikanske Fantagraphics Books udgiver nu alle Flannery O’Connors tegninger i en utroligt flot og gennemført bog: Flannery O’Connor: The Cartoons.
Flannery O’Connor voksede op som den akavede outsider i en dybt katolsk familie i den lille sydstatsflække Milledgeville, Georgia. Hendes biografi kan koges ned til ganske få afgørende begivenheder: Hun blev født i 1925. Som seksårig lærte hun en kylling at gå baglæns. I 1941 døde hendes far af bindevævssygdommen lupus. I 1951 fik hun selv stillet diagnosen. Og i 1964 døde hun af lidelsen. Nå ja, og i mellemtiden skrev hun to romaner og 32 noveller.
Flannery O’Connor hører til blandt de allerstørste amerikanske forfattere i anden halvdel af det 20. århundrede. Men det er de allerfærreste, der ved at hun faktisk også lavede tegneserier. I 1940’erne skrev og tegnede hun en række små vittighedstegninger – eller gags – til diverse high school- og college-blade. Herhjemme har hun dog ikke haft det største publikum, men i 2010 udgav Forlaget Arena den helt suveræne (og meget anmelderroste) roman Voldsmænd river det til sig i Karsten Sand Iversens ligeså suveræne oversættelse. Blandt hendes relativt få værker, der mest tæller noveller, bliver romanen Wise Blood fremhævet, som en af de vigtigste i den amerikanske Southern Gothic-tradition, der også tæller værker af forfattere som Truman Capote og William Faulkner.
Tegningerne eller snittene er teknisk set grove og upolerede, men samtidig er de bedste af vittighederne meget raffinerede og elegante. Flannery O’Connor arbejdede både med tusch og linoleumssnit og observationer fra outsiderens synspunkt er skarpe og ofte syrlige, og det giver hendes tegninger en vis charme. Men for det meste er det desværre uden rigtigt satirisk bid. Tegningerne handler om studenterliv og de mest hyppige emner er weekender ødelagt af opgaver, skuffende proms og de bittersøde sidste feriedage. Ganske konventionelle og meget lidt kontroversielle emner.
I bogens efterord skriver Flannery O’Connor-eksperten Kelly Gerald at tegningerne kan ses som forløbere for det senere forfatterskab. Hun skriver om, at et helt forfatterskabs temaer tager sin begyndelse i disse meget simple tegninger og at man ud af dem kan læse de første tegn Flannery O’Connors prosastil. Det er nok lige at overfortolke – og måske oversælge – The Cartoons. Bortset fra en gruppe tegninger, der handler om WAVES, den frivillige kvindelige nødreserve under Anden Verdenskrig, er der ingen spor af politik, religion og raceproblemer – emner, der ellers har en afgørende betydning for Flannery O’Connors senere forfatterskab.
Derfor er det svært at genkende Kelly Geralds sammenstilling af tegninger og prosa. Den kritik og karakteristik af den kristne og konservative sydstatsmentalitet, der kendetegner Flannery O’Connors forfatterskab er gennemsyret af en form for depraveret og degenereret brutalitet, der kommer til udtryk i vold, racisme og religiøs fanatisme. I The Cartoons er der i bedste fald et mildt stik til samfundets konformistiske forventinger til de studerende.
Der hvor en sammenligning mellem tegninger og prosa-forfatterskab er mere relevant, er i fortællerpositionen. Stemmen i tegningernes punchlines er, ligesom i romanerne og novellerne, outsiderens. Der er lidt af den samme nøgterne og resignerede afstand til begivenhederne, der er med til at kaste et til tider galgenhumoristisk skær over fortællingen.
På trods af tegningernes underspillede charme og på trods af at de faktisk er morsomme, trænger ét spørgsmål sig: Ville de overhovedet have nogen interesse hvis ikke det havde været for Flannery O’Connors romaner og noveller? Uden det efterfølgende forfatterskab var tegningerne nok aldrig nået længere end de beskedne skoleblade.
Selve udgivelsen fortjener dog topkarakter. Der er tale om et førsteklasses bogarbejde, der præsenterer Flannery O’Connors tegningerne bedst muligt. Det flade format og det gennemgående lækre sidelayout gør Flannery O’Connor: The Cartoons til en yderst delikat læseoplevelse.
Et uddrag kan læses her.
Karakter: 3/5
Værkets titel: Flannery O’Conner: The Cartoons
Forlag: Fantagraphics Books
Forfatter og tegner: Flannery O’Connor (redigeret af Kelly Gerald)
Form: Indbundet, 144 sider i sort/hvid
Pris: US$ 22.99. Vejledende pris.
Udgivelsesår: 2012
ISBN: 978-1-60699-479-5
Udgivelsesland: USA