YO! Det er jul! Og bag femte låge i Nummer 9s julekalender gemmer sig en webserie om hip hoppens historie …
Julen er jo hjerternes fest, og der er ikke noget, der går mere direkte i hjertet end rendyrkede, gratis gaver, som både underholder og gør én klogere. En sådan gave er Ed Piskors nettegneserie ”The Hip Hop Family Tree”, der var blandt mine bedste læseoplevelser i det snart forgangne år.
Serien er en gennemgang af den amerikanske hiphops historie fra de først spæde skridt i de sene halvfjerdsere og fremefter. Som titlen antyder, er det Piskors mission at tegne hiphoppens stamtræ, og det er der kommet en både informativ og særdeles underholdende oplevelse ud af. Serien er enkelt opbygget med ca. én ugentlig side, som tager en vigtig hiphophistorisk begivenhed under kærlig behandling. Stilistisk ligner den en amerikansk serie fra halvfjerdserne, hvilket er et helt bevidst træk fra Piskor, der ønsker, at den skal opleves som en serie fra den tid, hvor hændelserne foregår. Der er derfor heller ikke mange retrospektive paneler, for læseren skal opleve, at hændelserne, som serien dækker, foregår lige nu. Ideen er god, og den virker.
Skåret ind til benet er ”The Hip Hop Family Tree” ganske enkelt en fed tegneserie, som byder på let tilgængelig historieformidling af en række vigtige, musikhistoriske begivenheder.
Danmarks førende hiphopekspert, Peter Trier Aagaard aka PTA, har også opdaget serien og deler min begejstring. På ptas.dk giver han serien dette storslåede skudsmål:
Det, der gør Ed Piskors arbejde så interessant, er, at han for første gang sætter billeder på den del af hiphop-historien, der indtil nu kun har været mundtligt overleveret. Jo, vi har masser af fantastiske fotografier og videooptagelser fra 70′ernes Bronx takket være Martha Cooper, Henry Chalfant og Charlie Ahearn, der er blevet gengivet så ofte, at det nærmer sig ikonisering. Men hvordan det præcis så ud, da Furious Five brugte deres første løncheck på motorcross-cykler, eller da Kurtis Blow og Russell Simmons tog til Frankrig, fik madforgiftning og blev bestjålet af de lokale groupies, har man kun kunnet danne mentale billeder af. Desuden formår han at gøre figurerne levende og give dem deres egne små særegne træk, som Russell Simmons heftige talefejl og Big Bank Hanks godmodige Gårdmand Bjørn-attitude. Det er helt reel edutainment, så det basker.
Det er Ed Piskors ambitiøse mål, at serien skal dække hiphoppens historie frem til 1997, som er det år, hvor rapperen Notorious B.I.G. døde. Piskor mener, at denne skelsættende hændelse vil være den perfekte afslutning, men det vil kræve, at serien får et omfang, som er en telefonbog værdig. Som bonusinfo kan det nævnes, at Fantagaphics i 2013 smækker en trykt opsamling af ”The Hip Hop Family Tree” på gaden, som vil dække årene fra 1975-1980.
Så når juleræset bliver lidt for heftigt, er det bare et tænde for computeren, på med Run DMCs ”Christmas in Hollis”, MC Einars ”Jul det’ cool” og Bossen og Bumsens ”Op til jul” på anlægget – og surf så ind på Ed Piskors herlige historietime ”The Hip Hop Family Tree”, så er du allerede godt på vej til Julemandens liste for artige børn!
“Julegodterne” er fundet ved afstemning blandt Nummer 9s skribenter, der har peget på deres bedste tegneserieoplevelser i 2012. De valgte tegneserier præsenteres én for én frem mod juleaften, hvor udgivelsen, der har fået allerflest stemmer, åbenbares.