Moulinsart, rettighedshaverne til Tintins skaber Hergés bo, vandt i forrige uge en retssag mod arvingerne til en af Hergés tidlige samarbejdspartnere, René Verhaegen. Retten i Bruxelles gav dem medhold i, at deres gengivelse af et uddrag af en tekst forfattet af Verhaegen og illustreret af Hergé faldt ind under den citatret, som også belgisk lov tildeler reproduktionen af ophavsretligt beskyttede værker. Spørgsmålet er nu, om afgørelsen vil få konsekvenser for Moulinsart selv, der sjældent har ladet andre tvivlen komme til gode, når det gjaldt gengivelser af Hergés værker.
René Verhaegen fungerede som revisor for avisen Le Vingtième Siècles ungdomstillæg, Le Petit Vingtième, i hvilken Hergé offentligjorde sine første historier om Tintin i 1930erne. Verhaegen fungerede ved siden af en gang i mellem som tekstforfatter, og den unge Hergé illustrerede i 1928 tre af hans korte historier “Une Petite Araignée voyage”, “Popokabaka” og “La Rainette”, der i et vist omfang foregriber elementer han senere skulle udvikle i Tintin-regi.
Af samme grund valgte Moulinsarts kunstneriske forvalter Philippe Goddin at bringe et uddrag fra “Popokabaka”, affotograferet fra originalen, i sin monumentale monografiske sybinds-serie over Hergés værk, Hergé — Chronologie d’une oeuvre, udgivet i løbet af de sidste ti år og herhjemme udsendt i en stærkt forkortet trebindsudgave under titlen Hergés liv og værk (anmeldt af Nummer9s Thomas Thorhauge her og her).
Dette faldt Verhaegens arvinger for brystet og de sagsøgte i januar Moulinsart for uretmæssigt at have gengivet Verhaegens ord. De krævede en erstatning på €5.000 for deres brud på ophavsretten og €7.000 for selve retten til at bruge uddraget. Moulinsart forsvarede gengivelsen ved at henvise til citatretten, der beskytter delvis gengivelse, så længe det foregår indenfor rimelighedens grænser i journalistisk, kunstnerisk eller forskningsmæssig sammenhæng. D. 10 september gav retten dem medhold og anklagen frafaldt.
I sig selv en ganske banal sag, men ikke desto mindre en der giver anledning til spekulation i tegneseriemiljøet. Moulinsart har nemlig siden Hergés død notorisk protektionistisk i fh. t. brugen af Hergés værker uden deres tilladelse. Det er gået ud over adskillige forskningspublikationer, såvel som mere fanbaserede udgivelser, nogle af hvilke ligefrem er blevet sagsøgt. Det stadigt åbne spørgsmål er, om Moulinsarts sejr i nærværende sag vil få konsekvenser for deres råderum i fh. t. lignende sager med modsat fortegn fremover.