Den danske tegneserie Zenobia er solgt til 18 lande i hele verden. Seriens evne til at formidle et svært aktuelt emne i børnehøjde har vist sig at være universel.
Billeden ovenfor er fra Auckland, New Zealand. Her faldt faldt Nummer 9’s udsendte reporter Mads Bluhm, over et eksemplar af den danske tegneserie Zenobia.
Morten Dürr og Lars Hornemans prisvindende tegneserie om pigen Aminas flugt fra et krigshærget Syrien og over Middelhavet, er en verdensomspændende succes, der til dato er solgt til udgivelse i 18 lande, inklusiv USA, Australien, Sydkorea, Brasilien, Rusland, Frankrig, Palæstina og Makedonien.
Det er rekord for en dansk tegneserie, oplyser forlaget Cobolt, der står for den danske originaludgave af Zenobia.
– Det går igen i de udenlandske anmeldelser, at folk reagerer på den konfrontatoriske retorik omkring flygtninge og migranter, som vi kender fra medier og sociale medier. Zenobia er en lavmælt fortælling, mange ser den som en modvægt til hidsige udfald og hadefulde bemærkninger. Dermed er det ikke kun bogens tema, men også dens underspillede æstetik og enkle fortælling, som gør, at de udenlandske forlæggere vil udgive bogen, fortæller Zenobia-forfatter Morten Dürr, når han skal prøve at forklare baggrunden for bogens overraskende og store succes.
Han bider især mærke i, hvordan Zenobia er blevet modtaget og brugt i skoler og undervisningssammenhænge, hvor den visuelt baserede fortælling, og den åbne og ærlige behandling af den hårde, simple sandhed at børn dør i krig, fungerer sig godt.
– Bogen har fået ekstremt gode anmeldelser, men vigtigst at alt synes lærere og bibliotekarer, at det er en bog, der skal formidles og diskuteres i skolerne. I Palæstina bliver bogen brugt i workshops for børn, og i anmeldelserne fra USA og Australien bliver bogen fremhævet som et oplagt valg i skolesammenhæng for at facilitere en diskussion om flygtninge og krig. Det samme gør sig gældende i Danmark. Når jeg har besøgt skoler i Danmark, har jeg flere gange fået at vide, at bogen er brugt til at diskutere krisen i Syrien samt ikke mindst at gøre det muligt for flygtningebørn i Danmark at sætte ord på deres oplevelser.
Ud over de mange udenlandske udgivelser, har succesen også betydet at Zenobia nu versioneres i andre former. En teateropsætning af ‘Zenobia’ er sat til 2020, og det spanske animationsstudie Kanaki Films er netop gået i gang med en animeret kortfilmudgave.
Makkerparret Dürr og Horneman er endnu ikke færdige med at samarbejde om at belyse følsomme emner. Deres næste projekt hedder ”Ivalu”, og handler om en uge pige i Grønland, der udsættes for incest og overgreb.
– Det bliver en smertefuld oplevelse for læseren. Men incest og overgreb skal populært sagt tales ihjel – derfor er det vigtigt, at den slags historier bliver fortalt – også i børnebøger, siger Morten Dürr.
Mød skaberne af Zenobia og Ivalu på Copenhagen Comics den 24. februar i Øksnehallen.