Fredag 16. september blev Hanne Hansen Prisen uddelt i DOKK1 i Aarhus forbindelse med tegneseriefestivalen Art Bubble, der løb af stablen i weekenden. Årets prismodtagere var den tidligere forlagsdirektør Jens Trasborg (Alvilda og Carlsen), der modtog prisen posthumt, og tegneserieskaber Karoline Stjernfelt (I morgen bliver bedre).
Hanne Hansen Prisen, der er en form for ærespris, blev senest uddelt ved Art Bubble i Rundetårn i 2019. Dengang var prismodtagerne redaktionsassistent på forlaget Carlsen (tidligere Interpresse), Pia Christensen, og tegneserieveteranen Mårdøn Smet. Traditionen tro er det de seneste prismodtagere, der udpeger de nye, og ansvaret var derfor lagt i deres hænder, da der var prisuddeling i DOKK1 fredag aften.
Pia Christensens motivation for at tildele Hanne Hansen Prisen 2022 til Jens Trasborg:
I 2019 modtog jeg Hanne Hansen Prisen, overrakt til mig af den oprindelige redaktør for forlaget Interpresses tegneseriealbum, Henning Kure. Det var Henning, der i 1977 havde ansat mig som redaktionssekretær på forlaget, og lige fra starten havde vi et nært samarbejde til daglig.
Henning havde på det tidspunkt netop sat gang i arbejdet med Valhalla og flere andre helt nye, danske tegneserier, og forlaget var i rivende udvikling. Det var en fed arbejdsplads for mig, fordi jeg kom rigtig tæt på tegneseriemiljøet og fik kontakt med en masse tegnere, forfattere, oversættere, grafikere og andre godtfolk, som jeg skulle holde snor i på redaktionen.
I år var det så min tur til at udpege en modtager af Hanne Hansen-prisen. Det skal jo være en, der har betydet noget særligt for tegneserien i Danmark og danske tegneserier. Der er mange kompetente folk i og omkring tegneseriebranchen, så det kan bestemt godt være svært at udvælge et ”offer”, da mange har haft indflydelse på tegneserier i Danmark, og jeg har kendt mange af dem i årenes løb.
MEN – det var alligevel ikke så svært for mig. Jeg giver nemlig prisen til en, jeg ved har gjort en ekstraordinær stor indsats for tegneserier gennem årtier. Jeg har nemlig arbejdet tæt sammen med vedkommende i mere end 30 år på forlagene Interpresse og Carlsen, så mit kendskab til vedkommendes passion for danske tegneserier og tegneserier i det hele taget er indgående.
Prismodtageren startede sin karriere i forlagsbranchen, næsten før vedkommende var tør bag ørerne. I hvert fald ville vedkommende ikke tilbage til skolen efter at have været i en uges skolepraktik på Interpresse. Allerede som ung assistent på redaktionen udstrålede vedkommende passion, grundighed, indlevelse og en enestående sans for æstetik og grafiske og sproglige detaljer – alt sammen meget velkomment i tegneserierne verden. Nogle vil nok kalde – og har kaldt – vedkommende for en pernittengryn, men stædighed, udholdenhed og stræben efter perfektion er også kommet mange danske tegneserier og deres læsere til gode, for eksempel Valhalla-albummene, som vedkommende stod for tilrettelæggelsen af gennem næsten alle årene.
Prismodtageren er Jens Trasborg, mangeårig redaktør på Interpresse og senere Carlsen, og endnu senere grundlægger af Forlaget Alvilda. Da jeg i foråret meddelte Jens, at jeg ville give Hanne Hansen-prisen til ham, var han meget beæret over mit valg. Han så frem til denne anerkendelse.
Desværre er han ikke i stand til at være til stede i dag og modtage prisen, for han er ikke længere iblandt os. For få uger siden forlod Jens Trasborg verden efter et års kamp mod aggressiv kræftsygdom.
Naturligvis skal Jens alligevel have prisen og den tilhørende ære, da han virkelig har fortjent den for sit ufortrødne arbejde med tegneserier gennem årtier. Selv om han modtager den posthumt, vil han – sin klejne statur til trods – for altid stå som et fyrtårn for fremme af tegneserier i almindelighed og danske tegneserier i særdeleshed.
Mårdøn Smets motivation for at tildele Hanne Hansen Prisen 2022 til Karoline Stjernfelt:
Karoline Stjernfelt er et barn af sin tid, men fortæller historier for alle tider. Og hun gør det ikke bare godt. Hun gør det fantastisk.
Historier om at ville det gode, og ikke at vige bort fra at bruge magten, der skal til, for at virkeliggøre alle de bedste intentioner. Uanset omkostningerne.
Fik jeg sagt, at hun også er en superfed tegner? For det kan der slet ikke herske nogen tvivl om. Karoline er helt enkelt en af de nye danske serietegnere med den mest formfuldendte stil, der er dukket op efter årtusindskiftet. Og i år skal hun have Hanne Hansen prisen. Bare for det.
Hun er født i et akademikerhjem med højt til loftet, og hendes fødder er solidt plantet i den københavnske kreative klasses CO2-neutrale urtepottemuld. Men hendes hjerte er uhjælpeligt tabt til både syttenhundredetallets fremsynede pionerer, som kong Christian 7’s livlæge Johann Friedrich Struensee der gik forud for sin tid – og ud over sine beføjelser – i drømmen om udvidede frihedsrettigheder til det danske folk; og de sagesløse ofre i hans kølvand, som dronning Caroline Mathilde der bar den forkerte krone på det forkerte tidspunkt. Om dette umage par handler ‘Kongen’ – første bind i Karolines debut trilogi fra 2015, ‘I morgen bliver bedre’.
Læg dertil hendes store kærlighed til – og knusende stilsikre mestring af – den klassiske fransk/belgiske tegneseries stiltræk, lige tilsat det skvæt manga – øjne så store som tekopper – som kan skræmme enhver senior med respekt for sig selv helt til Bloksbjerg.
Den endeløse research i det historiske stof, den pinagtigt pertentlige akkuratesse som billedsidens store detaljeringsgrad kræver – alt det ville drive større ånder ud i en regulær nedsmeltning. Men frygt ikke; Karoline har lavet sin svære to’er – anden del af trilogien, ‘Dronningen’, som vi fik i 2020.
Det store værk er stadig ungt, og den sidste tredjedel har vi endnu til gode, dog er fortællingen i kraft af tegningerne, ambitionen, seriøsiteten og passionen, som der aldrig bliver slækket det mindste på, allerede sikret en plads i fremtiden, når man derfra ser tilbage på vor tid som fortid.
For det tidsløse som de historier, der er for alle tider, rummer, er selve hjertet i Karolines smukke arbejde. Båret af stærke karakterer, som griber os med det samme, og fastholder os gennem dramaet om de af vores banebrydende forgængere, der såede frøet til, hvad der for os er en ligeså indlysende del af livet som havregrød om morgenen – retten til at ytre os frit.
Det var mennesker, der så en lysere fremtid for sig. En oplyst fremtid. Vi kalder deres tid for oplysningstiden. Deres eget “i morgen”, blev, som vi ved, ikke just bedre, skønt deres tanker vandt indpas, langt ud over hvad de kunne have troet – med tiden. For den bestandigt fremadskridende tid både åbner og lukker døre. De bedste intentioner kan fejle. Men de kan også sejre. En stjerne kan dø. Og en stjerne kan fødes.
Med Karoline er en ny stjerne født. Vi så det selv ske, og for hver en streg hun sætter, kan vi sole os yderligere i lyset af et vaskeægte naturtalent af håndens gerning såvel som af åndens. Ja, inden vi har set os om, er stjernen allerede ved at gå i nova. Hvad kan det ikke blive til? Spørgsmålet blæser i vinden.
Det er mig en udelt fornøjelse – og tro mig, den er helt på min side – at kunne overrække Karoline Stjernfelt Hanne Hansen prisen for 2022.
Tidligere år er der også uddelt en Hanne Hansen ærespris til en udenlandsk serieskaber med særlig betydning for danske tegneserier. Den er ikke uddelt i år.