I nettegneserien Crossroads udsættes fantastiske væsner som varulve, hekse og ånder for charmerende komik, dagligdags interaktioner og yderst menneskelige følelser.
Tegneserieskaberen Jam Aden er vokset op i en flække i Nordjylland og siden på internettet. Han var tegneserieskaber før han startede på tegneserieuddannelsen på The Animation Workshop, for hans første lange webcomic udgav han i årene 2011-2015. Nu debuterer han som tegneserietegner på dansk med bogen Frankenstine, men her handler det om arbejdet med hans webcomic Crossroads.
Først og fremmest: hvad handler Crossroads om?
– Den handler om Connor og Ant, to unge kvinder, der rejser rundt i en fantasy-verden, hvor de prøver at tjene penge og overleve ved at jage monstre. De to piger kommer desværre til at lukke nogle varulve ud i en ellers fredelig by og får derved skabt sig nogle fjender! Jo længere ind i historien vi kommer, jo mere får de rodet sig ud i. De ender på utrolig dybt vand, før det hele er ovre!
– Lige nu er jeg i gang med at tegne kapitel tre, og jeg har planlagt mere end syv kapitler, så der er lang vej endnu. Du må ikke spørge, hvor mange den kommer til at blive på, for jeg ved det ikke. Men jeg tror, den bliver alt for lang.Så Ant og Conor er historiens hovedpersoner, men jeg læser også Elliott som en meget vigtig karakter?
– Åh ja, Elliott. Han er den hemmelige hovedperson. Jeg kan faktisk ikke rigtigt sige noget om hans subplot, men der er lagt hints ud. Det har noget med portaler at gøre, men det er ikke rigtigt startet op endnu. Han spiller en meget stor rolle i historien også.
– Men jeg plejer at joke med, at dødsfald ofte bruges som et plot-device for at skabe splid mellem karakterer. Elliott er det modsatte: det faktum at han ikke dør, skaber splid mellem karaktererne. I forhold til Connor og Ant – og især for Connor – er han som en far eller en sej onkel-figur. Hun ser virkelig op til ham! Men faktisk, uden at røbe for meget, får han dem rodet ud i nogle store problemer.
Hvorfor er du i gang med dette projekt netop nu?
– Det er et projekt, jeg har arbejdet på længe. Jeg begyndte at lave de første koncepttegninger, før jeg begyndte på The Animation Workshop i 2013. Dengang var jeg i gang med en anden webcomic. Crossroads har efterhånden kørt i tre år, og jeg gik i gang med den på det tidspunkt, fordi efter at have færdiggjort den anden tegneserie – som blev på op mod 250 sider – følte jeg, at jeg godt kunne håndtere endnu et langt projekt. Jeg mente også, at jeg var kommet til et punkt i mit liv som tegner, hvor de gamle sider ikke vil være dårlige, selvom jeg udvikler mig rent teknisk i mellemtiden. Det var en væsentlig del af det, da jeg gerne vil lave en flot tegneserie. Haha!
– Det er helt sikkert alt det, jeg har lært, mens jeg studerede Grafisk Fortælling, der har gjort serien til hvad den er i dag – ikke kun hvad jeg har lært rent fagligt, men også hvad jeg har lært om mig selv, mens jeg var i miljøet. Det ville have været en meget anderledes tegneserie, hvis det ikke havde været for alle de talentfulde og hårdtarbejdende mennesker, jeg var omgivet af i de år, jeg brugte på udviklingen af verdenen og selve historien.
Hvad er din arbejdsproces i forbindelse med at lave tegneserien?
– Jeg har cirka syv forskellige dokumenter hver med en variation af titlen ”Crossroads Outline”, som jeg plejer at bruge fem-ti minutter på at gå igennem, indtil jeg finder den rigtige – den med alle kapitlerne – som jeg arbejder fra. Ellers er jeg den type, der ikke skriver fuldt manus. Jeg tegner thumbnails, altså små kompositionsskitser, og skriver dialog samtidig ud fra min outline. Nogle gange, hvis jeg har tænkt på en virkelig god dialog, kan jeg finde på at skrive det ned på forhånd, så jeg ikke glemmer det, men ellers kommer det til mig, mens jeg tegner. Jeg kan godt lide at arbejde løst med historier, så jeg ikke kommer til at kede mig. Og så sætter jeg mig lige ned engang imellem og får fyret 20 thumbnail-sider ud, så jeg ikke kommer i knibe fra den ene uge til den næste!
– Efter thumbnails er det egentlig ret lige ud af landevejen: Jeg laver pencils oven på mine thumbnails, så inks, flat coloring, og til sidst lys og skygge og diverse andre atmosfæriske effekter. Så laver jeg selvfølgelig også forskellig concept art, men det er lidt sporadisk, hvornår i processen det sker, alt efter hvor meget tid jeg har. Haha! Sådan går det tit med mine webcomic-projekter – jeg laver det jo ved siden af andet arbejde.
Du skildrer meget fine hverdagsagtige situationer midt i den her store fantasy-verden. Hvad er dine inspirationskilder? Og har du forresten beskrivelser af din verden liggende, eller hvordan holder du styr på din world building?
– Jeg synes hurtigt fantasy bliver for episk! Jeg har altid været kæmpe fan af historier som Ringenes Herre, og jeg har læst fantasy hele mit liv, men jeg er træt af moderne fantasy, der emulerer alt det gamle fantasy – find på noget nyt! Jeg prøver at skrive karaktererne som almindelige mennesker med almindelige problemer, man kan relatere til, som bare tilfældigvis lever i en fantasy-verden.
– Og åh, hvor kommer folk til at se mig fra min mest rodede side nu – men jeg har world building rundt omkring i forskellige dokumenter, som jeg håber at kunne finde, når jeg får brug for dem, haha! Jeg burde lave ét stort dokument med indholdsfortegnelse og det hele. Måske er dette min motivation!
Hvorfor udgiver du som webcomic?
– Den største og mest simple grund er, at jeg altid godt har kunnet lide konceptet webcomics. Nogle af de tegneserier, der har haft størst indflydelse på mig, da jeg var yngre, var webcomics. Der var ikke mange steder, man kunne få fat i tegneserier i det område, hvor jeg voksede op, og internettet var jo lige dér.
– På internettet kunne jeg også se mig selv i de personer, historierne handlede om. Tingene er ved at ændre sig nu, og man kan godt få udgivet bøger med folk fra forskellige baggrunde langt hen ad vejen. Men jeg vil heller ikke kunne lide at komme i en situation, hvor jeg ikke kan udgive en bog, fordi den har for mange LGBT+ personer. Det er en ting jeg nægter at gå på kompromis med. Det er ikke et problem, jeg kommer at løbe ind i, når jeg selvudgiver min historie som en webcomic. Og så synes jeg bare, det er fedt at give tilbage til et community, jeg selv har haft så stor glæde af som teenager.
I den forbindelse: hvor vigtigt er det for dig at få respons på dit arbejde? Har du en fast læserskare, og hvordan spiller det ind i skabelsen? Interagerer du med dine læsere?
– Jeg må indrømme, at en af mine yndlingsting ved webcomics, er at man får respons med det samme, haha. Jeg elsker, når folk skriver kommentarer, har holdninger og gør sig tanker om det, der sker i historien! Jeg har nogle personer, som kommenterer på de fleste sider, og selvom jeg ikke kender dem, bliver jeg altid glad for at se, de stadig er der. Jeg prøver så vidt muligt at svare dem, men man skal jo også passe på, man ikke kommer til at røbe for meget. Så er det også sjovt, hvis de gætter noget, der kommer til at ske – man kan jo ikke sige til dem, de har ret! Nogle gange har deres spørgsmål fået mig til at genoverveje ting, der sker senere i historien, men mest af alt kører jeg mit eget løb.
Læs Jam Adens Crossroads på Tumblr eller Tapas.