Den unge serieskaber-kapacitet gør comeback i Nummer 9’s interviewserie med ord om og billeder fra sin kommende franske debut, “Burnout”.
Sidst Mikkel Sommer gæstede “På tegnebordet” var det med tegneserieudgaven af Kim Fupz Aakesons “De gale”, hans danske debut fra sidste år. Denne gang gælder det en fransk debut fra den berejste tegneseriekomet, et noir-inspireret album med manuskript af franske Antoine Ozanam, som Sommer selv beskriver sådan her:
– “Burn Out” er en ca. 90 sider lang tegneserie om politimanden Ethan Karoshi fra Reno, NV, der foregår i 1980. Karoshi er lidt af et svin, og gennem en række mord og underlige sammentræf bliver hans liv vendt på hovedet. Albummet er skrevet af den franske forfatter Antoine Ozanam og bliver udgivet på det belgiske forlag KSTR (Casterman) og lidt efter på det tyske forlag Avant-Verlag. Jeg er stort set færdig med bogen. Alle siderne er faktisk færdige, de har været færdige i flere måneder, vi har kun manglet forsiden og et par kapitelillustrationer, som jeg så blev færdig med for et par uger siden. Nu venter jeg kun på forlaget …
Du har flyttet en del de seneste år. Hvor er “Burn Out” blevet til?
– Et par forskellige steder gennem en del måneder: Jeg startede arbejdet i Berlin, henne i mit lille tegnehjørne derhjemme, og derefter flyttede vi til København i otte måneder, hvor jeg så færdiggjorde de sidste af siderne.
Hvordan fik du tilbudt at lave “Burn Out” – og hvorfor sagde du ja?
– Det sker, at franske tegneserieforfattere kigger efter tegnere udenfor Frankrig at arbejde sammen med. Jeg var så heldig, at Antoine så min lille tre år gamle tegneserie “Obsolete” (udgivet i England af forlaget Nobrow og anmeldt her, red.), som så førte ham videre til min blog og hjemmeside. Han havde før arbejdet sammen med tegnere fra andre lande end Frankrig, og jeg kendte ham for hans arbejde med tegneren Guillaume Singelin på bogen ”King David”, som Thomas Mikkelsen, Glenn August og jeg var pænt glade for.
– Egentlig skulle jeg havde haft tegnet den fjerde eller femte bog i en serie om en enarmet djævleuddriver, men den blev stoppet af forlaget efter de tre første bind. Antoine sendte mig så en synopsis på en historie, han følte var i familie med “Obsolete” på en eller anden facon, æstetisk vel. Jeg læste den første del og syntes, det lød fedt og selvironisk, som en kikset halv-erotisk actionthriller fra 80’erne. Jeg sagde ja, dels fordi jeg tænkte, det var en oplagt vej ind på det franske marked, dels fordi jeg egentlig til tider godt kan lide at arbejde sammen med forfattere, hvis det er en historie, jeg føler mig inspireret af.
Hvordan fungerede dit og Ozanams samarbejde i praksis?
– Det var så enkelt, at han sendte mig et kapitel af gangen, oversat fra fransk, og så var det bare med at gå i gang med skitseriet. Det tog lang tid for franskmændene at oversætte manuskriptet, så jeg havde flere måneder til at lave karakterdesign, hvor jeg tegnede flere hundrede politimænd med store læber.
– Forfatterens idé med at sende mig et kapitel af gangen var, at jeg så jeg ville gå halv-blindt til opgaven og ikke vide, hvordan udviklede sig og endte. Det var en sær proces til tider, men også interessant.
Kan du give en trin-for-trin beskrivelse af, hvordan siderne i “Burn Out” er blevet til?
– Ja; det første, jeg gjorde, var at lave miniskitser af siderne, 2 cm høje, for at finde ud af, hvor rammerne skulle placeres og hvor store, tingene skulle være i forhold til hinanden. Derefter lavede jeg kompositionsskitsen, som ca. var 10 cm høje. Det her var en af de længere faser, da jeg her valgte synsvinkler, dynamik, timing og general komposition. Jeg har det med at lave flere variationer af hvert panel, hvis jeg ikke er helt sikker, hvilket jeg sjældent er.
– På dén måde skitsede jeg omkring 10-15 sider af gangen, hvorefter jeg bevægede mig videre til det større format. Jeg havde en periode, hvor jeg var træt af store stykker papir, og besluttede mig at lavede alle siderne delt op på enten 2 eller 3 forskellige A4 sider, og så derefter scanne dem og sætte dem sammen i Photoshop. Jeg skitsede i rød blyant, så hurtigt og energisk jeg kunne, for at beholde energien fra de små skitser.
– Derefter rentegnede jeg med stiftblyant (2B) …
– Så videre til photoshop, hvor jeg valgte en næsten farveløs pallette.
– Det gjorde arbejde ret hurtigt, jeg kunne koncentrere mig om kontrast, og jeg kunne senere forvrænge og manipulere farverne digitalt for at få den udbrændte atmosfære, jeg ønskede.
– Det er vel stortset det!
Hvad med tekstning, egentlig?
– Forfatteren har lavet en font baseret på min egen håndskrift, og det er ham, der sætter al tekst i boblerne …
“Burn Out” udkommer efter planen til april i Frankrig og nogle måneder senere i Tyskland.