André Bergs ”Protanopia” er (endnu) et fascinerende bud på tegneseriens fremtid: En kort fortælling fra anden verdenskrig, hvor du kan styre synsvinklen.
Datoen er 6. juni 1944, kendt i historiebøgerne som ”D-day”. Vi befinder os på et landgangsfartøj, omgivet af alle krigsfilmens stereotyper: Den bryske sergeant, som bjæffer patroniserende kommandoer efter sine rekrutter. Den nervøse unge mand, der knuger krucifikset i sin halskæde. Den endnu mere nervøse unge mand, der kaster op i sin hjelm.
Én soldat skiller sig ud i mængden: En undselig bebrillet herre med en lidt for stor hjelm oven på sit tynde ansigt. Han er i fuld gang med at iføre sig rød/hvid klovnemakeup.
Planen er lidt fortænkt, men absolut original. I sit klovnekostume vil han se så malplaceret ud på slagmarken, at tyskerne simpelthen ikke kan forholde sig til hans tilstedeværelse. Eller sådan lyder rationalet i hvert fald. Hvordan det går, skal du downloade Protanopia til din tablet eller smartphone for at finde ud af!
André Bergs app-tegneserie er kort, svarende til en vittig animeret kortfilm. Som fortælling fungerer den fint; som teknologidemo er den rasende interessant.
Når du læser Protanopia, kan du bladre ved at swipe henover skærmen og zoome ind på enkelte paneler ved at trykke på dem. Så langt er oplevelsen ikke anderledes end at læse digitale udgaver af trykte tegneserier på f.eks. Comixology. Men hvert billede er et lille animeret loop, og – her kommer nyskabelsen – når du vipper din telefon eller tablet, vipper billedet med.
Tag nu den ørlende soldat i fortællingens åbningssekvens. Man bemærker ham næsten ikke dernede i bunden af billedet, men vinkler du synsvinklen rigtigt, dukker han op mellem to andre soldater, og du kan nyde synet af den endeløse strøm af bræk fra hans mund uden forhindringer.
Protanopia tilbyder en måde at interagere med en tegneserie på, som ikke forvandler den til et spil eller en animationsfilm i billedrammer, men stadig føles frisk og engagerende. Man får lyst til at gå på opdagelse i billederne, og grænsen mellem læser og fortælling overskrides subtilt. Imponerende er det også, at Bergs kan få sine løse, flade og karikerede tegninger til at fungere i et tredimensionelt rum – 2D- og 3D-animation mødes sjældent så elegant som her.
Når alt det er sagt, så er jeg stadig ikke sikker på, at det er et landkort til tegneseriens fremtid, vi har fat i her. Spørgsmålet er, om gevinsten ved formen står mål med de arbejdstimer, der skal lægges i – og min fornemmelse er, at vi snakker rigtig mange mandetimer. Spørgsmålet er også, om formatet stadig vil fænge, når nyhedens interesse har lagt sig?
Døm selv! Protanopia er gratis, underholdende, hurtigt læst og et obligatorisk download for alle, der nu og da funderer over, hvad fremtiden vil bringe for tegneseriemediet.
“Jul på nettet” er årets julekalender på Nummer 9. De anbefalede webserier udgør et skønsomt udvalg plukket blandt alle de digitale tegneserier, der er tilgængelige netop nu, af skribenterne selv. Rækkefølgen, anbefalingerne optræder i, udgør ikke nogen kvalitativ rangordning.