Fribryderen
Faust-myten får en cool og vild nyfortolkning fra multitalentet John Kenn Mortensen, der endnu engang viser sine grafiske evner til at skabe gotisk horror med glimt i øjet. Fribryderen er en visuel fornøjelse uden at den bringer noget specielt nyt til historiens tematik.
Tegneren og forfatteren John Kenn Mortensen laver dystre og mørke sager, og hans seneste udgivelse Fribryderen er bestemt ingen undtagelse. Mortensen slog igennem med sine flotte kunstbøger Post-it-monstre og Flere Post-it-monstre, hvori han tegnede flotte og rædselsvækkende monstre, der hjemsøgte uskyldige børn. De var et herligt mix af gotisk monstergys og den kulsorte humor, som man kender fra Edward Goreys finurlige billedbøger som Gravengrum-ungerne og Den epiplektiske cykel.0
Siden har Mortensen skrevet bøgerne De utilpassede og Små onde svin samt billedbogen Turen gennem midnatsskoven, og han stod også for illustrationerne til den danske oversættelse af Neil Gaimans fortolkning af Hans og Grethe. Mortensen har sågar begået sig i levende billeder som instruktør og forfatter til animerende kortfilm som Fishing with Spinoza og Restaurangutang.
Med Fribryderen har Mortensen taget det helt store spring ud i tegneseriemediet og kommer her med sin helt egen udgave af den velkendte Faust-historie gjort i samspil med dødsmetal-festivalen Copenhell, som udgav tegneserien som magasin. Nu findes den så som hardcover-udgave fra forlaget Fahrenheit.
Fribryderen Forhammer vågner op i en båd, der styres af et skræmmende væsen, der agerer færgemand. For Forhammer er på vej til Helvede, og han kan ikke huske hvorfor. Gennem længere flashback-episoder får vi historien om, hvad der fik Forhammer til at lave en aftale med ingen ringere end Djævelen himself! For Forhammer ville være den bedste, mest uovervindelige af alle fribrydere og sikre sin datter Abigale et ordentligt liv med styr på økonomien. Men når man laver aftaler med selveste ondskaben, så brænder man naturligvis nallerne…
Faust er blevet fortolket adskillige gange gennem mange medier med tiden og det er en fortælling, der bliver ved med at fascinere. Mortensens egen historie er grundlæggende tro mod Faust-historien som den uhyggelige morale-fortælling, den er.
Mortensen giver den nutidige elementer med naturlige visuelle hilsener til dødsmetal-scenen, så der bliver ikke sparet på uhyrlighederne. Troldspejlet-legenden Jakob Stegelmann nævner i sin introduktion til Fribryderen, at Mortensen havde været en perfekt tegner til de klassiske horrorhæfter fra EC Comics, hvoraf nogle udkom på dansk med titlen Skræk. Efter at have læst Fribryderen, er jeg fuldkommen enig med Hr. Stegelmann.
Men med sådan en velkendt historie, så ligger styrken i Fribryderen mere på billedsiden. Mortensen dyrker fortsat sin særprægede æstetik med sort/hvide tegninger med gode kontraster mellem skyggeflader og skraveringer. Hans talent for monstre er fortsat til at tage at føle på. En mere udvidet udgave af hans fortolkning af Helvede havde været fedt at se – mere end de få øjeblikke, hvor Forhammer kommer i voldsomt sammenstød med de groteske dæmoner, der ligner noget fra Evil Dead-filmene. Selv ligner Forhammer en cool krydsning mellem den russiske munk Rasputin og bryderen Zangief fra Street Fighter-computerspilene.
Med John Kenn Mortensens første tegneserieudgivelse kan man håbe på endnu flere tegneserier fra hans mørke og kreative hjerne.
Næste gang gerne på flere sider med endnu mere sort/hvid tegneseriemagi og med en historie, der er mere fyldigt på handling og karakter. For evnerne er der helt klart til det. Indtil da er det bare at nyde Mortensens fandenivoldske take på Faust, gerne til tonerne af heftig heavy metal, der brøler løs fra højttalerne.