Styrelsen
Johan F. Krarups Styrelsen er en stærkt underholdende fortælling om, hvordan ’manden på gulvet’ kan blive fanget i et selvforskyldt moralsk morads, der ikke vil slippe sit greb igen.
En bestikkelsessag fra Udlændingestyrelsen tilbage i 2004 danner det lille afsæt i virkeligheden, som Krarup har brug for til sin fabuleren over ’hvad-nu-hvis’. Hovedpersonen Frank Laursen arbejder i Udlændingestyrelsen på kontor med Peter, der viser sig at have en lidt for god kinesisk forbindelse. En flok fodboldtrøjer til et drengehold sponsoreret af restaurantejeren Huan kræver næsten en lille modydelse fra Franks side. Som kviksand suger den ene handling efter den anden Frank ned i en moralsk sump, som det kun bliver vanskeligere at slippe ud af, som tiden går.
Det lyder jo umiddelbart som en alvorstung historie, men det mærkes tydeligt, at Johan F. Krarup har fødderne solidt plantet i satiretraditionen. En flok stereotype lønarbejdere i statens tjeneste er et oplagt mål, som han med stor præcision spidder på sin pen. Noget så tørt som en afskedsreception, med tilhørende overdragelse af ansvaret for afdelingens pengeskab, bliver leveret med en knastør humoristisk elegance. På den måde gør Krarup flere gange tilsyneladende almindeligt kedelige hverdagssituationer til små humoristiske højdepunkter. Det skyldes, at dialogen er Krarups styrke, ligesom han ikke er bleg for at lade historiens indvandrere have en markant replikindividualisme. Når Huan bekymret spørger Peter, om Frank er ved at få moralske skrupler, hedder det fx: men Petah, du osser må fortæller maj, hvordan gå det med Frang…” Ikke siden Zlatko Buric i tv-serien Taxa er der blevet talt så markant indvandrersprog.
Det bliver trods alt mere alvorligt, efterhånden som Styrelsen skrider frem, og Franks moralske kompas begynder at pege på de mulige konsekvenser af hans handlinger. Det går dog ikke ud over læselysten, der let holder sit tag hele vejen gennem værket. Og det må vel siges at være en bedrift i sig selv, at skabe en underholdende graphic novel på mere end 200 sider om Udlændingestyrelsen. Sidehistorien om Franks forhold til Marianne, der også er ansat i styrelsen, virker lidt mere påklistret, for at vise, hvordan sagen også får konsekvenser for hans følelsesliv.
Billedsiden vil vække genklang hos de fleste, hvis man på forhånd kender Krarup fra andre sammenhænge. Den leveres overbevisende og troværdigt, samtidig med det ikke er dén, der vil få en til at finde Styrelsen frem igen. Der er utallige halvtotal af hovedpersonerne, men i og med dialogen er drivkraften, udfylder de deres rolle, uden at man på noget tidspunkt bliver træt af at se Franks ansigt, der dog trods alt må optræde tæt på tusind gange i løbet af historien. Dertil skal det retfærdigvis med, at Krarup, på samme måde som han lader hver person tale med sin egen stemme, også varierer måden, de tegnes på. Så man kan undervejs blandt andet lægge mærke til, hvordan han bruger forskellige teknikker til at tegne øjne på personerne i historien. Der er ikke tale om virtuos elegance i udførslen, men det er i hvert fald både gennemtænkt og gennemført.
Hvem kontrollerer magthaverne – eller i dette tilfælde: hvem styrer styrelsen? Det får Johan F. Krarup prikket godt og grundigt i med historien om Franks moralske glidebane. Som læser keder man sig ikke ét sekund i 224 siders humoristisk og delvist tragikomisk selskab med statsansat kontorpersonale – og hvem havde egentlig set dét komme?