Roman Muradov har skabt en smuk, lille tegneserie med stort stilistisk overskud og kunstnerisk ambition. Men historien glider læseren af hænde, og så er det hele slut næsten inden det begynder.
Da bogens hovedperson F. Premise vågner en morgen, opdager hun, at hendes uskyld er forsvundet. Den er væk, blevet taget. Men hvordan og af hvem?
Det er hovedidéen i “(In A Sense) Lost & Found”. I den korte tegneserie udforsker Roman Muradov uskyldens rolle ved at behandle den som et håndterbart objekt – en ting, der kan blive væk og blive fundet, blive masseproduceret og solgt tilbage til dens ejere.
Det chokerer omverdenen – og ikke mindst faren – at F. Premises uskyld er væk, og hun må forklæde sig som ung mand ved hjælp af en kynisk, men venlig antikvarboghandler. Hun bliver sendt ud på en rejse i storbyens mærkelige verden af antikvitetsforretninger, underjordiske sortbørsmarkeder og proppede sporvogne for at genfinde sin uskyld.
“(In A Sense) Lost & Found” er amerikansk-russiske Roman Muradovs første længere tegneserie. Men han er på ingen måde en novice: Han har leveret illustrationer til anerkendte amerikanske tidsskrifter og aviser som The New Yorker og New York Times og omslagsillustrationer til en række forlag, ligesom han er flittigt bidrager til tegneseriemagasiner og zines. Og så lavede han en stribe virkelig fine vignetter til Google i anledning af Leo Tolstojs fødselsdag d. 9. september.
Og “(In A Sense) Lost & Found” er da også utrolig flot (ikke mindst boghåndværket, der som altid hos Nobrow, er uforligneligt med smukt indbundet ryg, tyk papirkvalitet og et væld af elegante detaljer), farveholdningen interessant og velfungerende – der er med andre ord stort stilistisk overskud.
Bogen er stringent organiseret i meget ordentlige, rektangulære ruder. Og kun få gange bliver rytmen med de vanlige ni ruder på en side brudt af et større billede. Som f.eks. i et fantastisk opslag, der bryder de forudgående siders snørklede basarmotiver op i fragmenter af storbytrafik. Udtrykket bliver næsten helt kubistisk i et geometrisk virvar.
Den næsten formelle stringens står overfor det virvar af småting, snævre gyder, stejle trapper og så godt som uforståelige ordspil (måske er de faktisk nonsens), der ellers hober sig på omkring hovedpersonen, mens hun bevæger sig ud på jagt efter sin tabte uskyld i en verden, der mest af alt ligner en marskandiserbutik fra et parallelunivers. Den kontrast fungerer utrolig godt og gør, at “(In A Sense) Lost & Found” aldrig er kedelig at kigge på.
Og inspirationerne er mange. Fra nutidige serieskabere som Chris Ware og Seth, fra viktoriansk arkitektur, fra 1920’ernes avantgardekunst. I det hele taget forsøger “(In A Sense) Lost & Found” at forbinde sig med en række strømninger og værker fra det tidlige 20. århundredes kunst- og litteraturhistorie.
F.eks. spiller Franz Kafkas mesterfortælling “Forvandlingen” fra 1920 en stor rolle. Kafkas udødelige førstelinje lyder: ”Da Gregor Samsa en morgen vågnede efter urolige drømme, fandt han sig i sengen forvandlet til et kæmpestort kryb.” Den sætning gentager Roman Muradov næsten ordret ligesom han gentager temaet om uskyldstab og om at forlige sig med en radikal identitetsændring. Og for at det ikke skal være løgn, så har F. Premise en far der faktisk er et kæmpestort kryb! Desværre bliver Kafka-sporet ved med at ligge under overfladen og kommer derfor mest af alt til at ligne en pastiche.
Og det visuelle udtryk er da helt afgjort også bogens største attraktion. For Roman Muradov er utvivlsomt et kæmpe talent og en fremragende tegner, men “(In A Sense) Lost & Found” lider under sin egen idé. Bogstaveliggørelsen af uskylden, et af den vestlige verdens centrale kulturhistoriske koncepter, er sådan set både vittig og begavet, men det er som om at den kommer til at overskygge den historie, der ellers skulle formidle ideen. “(In A Sense) Lost & Found” bliver simpelthen for æterisk. Ligesom titlen, som med sin parentes forsøger at ramme uskyldsbegrebets flygtighed, men ikke rigtig formår at ramme noget.
Roman Muradov vil rigtig, rigtig gerne, men lykkes ikke med at lave et helstøbt værk. “(In A Sense) Lost & Found” vil simpelthen for mange ting på for lidt plads.
Karakter: 3/5
Titel: (In A Sense) Lost & Found
Forlag: Nobrow Press
Tegner og forfatter: Roman Muradov
Form: Indbundet, 56 sider i farver
Pris: £12,99
Udgivelsesår: 2014
ISBN: 978-1-907704-95-6
Udgivelsesland: England