Brian Michael Bendis: JA! Avengers: JA! … men hvorfor er Brian Michael Bendis’ ‘Avengers: Sentry’ så ikke dobbelt-JA?
Det er glædeligt, at G Floy stadig udgiver amerikanske superheltetegneserier, ikke mindst fordi kvaliteten i denne ellers ringeagtede genre er historisk høj. Det er også glædeligt, at danske læsere har mulighed for at stifte yderligere bekendtskab med Brian Michael Bendis, som er en af hovedarkitekterne i det nye Marvel; uden Bendis – og givet, Mark Millar – ingen ‘Avengers’-film, ingen ‘Iron Man’-film, ingen ‘Captain America’-film. Det er Bendis, der mere end nogen anden har forstået at skabe en form for indre liv i de ellers så slidte figurer; i modsætning til fx Grant Morrison, som er mere fokuseret på koncepter og ideer, er Bendis manden, der kan skrive en scene, hvor fem superhelte spiser morgenmad ved et bord, så læseren ikke kan slippe hæftet. Sidst, men ikke mindst, er det naturligvis også glimrende, at superheltegruppen Avengers er tilgængelig i sin ’rigtige’ form – tegneserien – med den forestående lancering af Joss Whedons ‘Avengers’-filmatisering.
Men der er men’er. Først og fremmest er G Floys valg af materiale gådefuldt. ‘Avengers: Sentry’ forudsætter nemlig, at læseren er inde i Marvels snirklede kontinuitet, og det er en udfordring. Det havde på alle måder været bedre for læserne og dermed forlaget, om man havde satset på noget af alt det materiale, der i højere grad hviler i sig selv, som kan læses uden særlige forudsætninger. Det kunne være de store sommerevents, som fx ‘Civil War’ og ‘House of M’, som begge åbner sig for nye læsere. Det kunne også være en miniserie, fx ‘The Young Avengers’ eller den nye ‘Secret Wars’, eller ‘Captain America: Man out of Time’. Eller for nu at komme med et virkeligt stærkt bud på en ekstremt tilgængelig serie, for læsere i alle aldre: ‘Thor: The Mighty Avenger’. Den er fremragende, fyldt med ungdommelig glæde og sprudlende veloplagt fortalt, fantastisk tegnet.
Alene at skulle opridse, hvad ‘Avengers: Sentry’ handler om, er rimeligt udfordrende: den Superman-lignende figur The Sentry er retroaktivt blevet skrevet ind som den vigtigste figur i 60ernes Marvel-univers, har på en eller anden måde fået verden til at glemme han har eksisteret, fordi han ikke bare er en totalt sej HELT, han er OGSÅ en megaond superskurk, som hedder The Void, som nu er vågnet op inde hovedet på en psykisk syg – men ’almindelig’ – mand, der hedder Robert Reynolds. men samtidig har han ’kræfter som tusinde sole’. Det er ligesom en ret alvorlig trussel.
Undervejs indflettes også en metategneserie, tegnet af selveste Marvel-veteranen Sal Buscema, altså nye ’falske gamle’ tegneserier, der fungerer som en art dokumentation for The Sentrys tilstedeværelse i 60’erne, dengang Sal Buscema var ved at være i sine velmagtsdage. Og det ER da også sjovt og beundringsværdigt, at Bendis prøver kræfter med mere konceptueltpræget materiale end normalt, men desværre kommer til kort på udebane.
Hvad går galt? Bendis får simpelthen ikke nok ud af konstruktionerne. Man lærer ikke noget nyt om figurerne, som man simpelthen ikke føler med, når de fx møder en gammel ven som The Sentry; handlingen føles ukarakteristisk postuleret. The Sentry er også en problematisk figur, der kunne være spændende, men som bare sidder derhjemme i sofaen og ser fjensyn, indtil der et eller andet problem som Marvel-redaktionen er træt af, og så får de The Sentry til at smide det ind i solen. Vent, han sidder ikke derhjemme og ser fjernsyn, han sidder derhjemme og tuder. Han tuder hele tiden, en ulidelig whiner. Stop, stop.
Det er som sagt smart og fornuftigt af G Floy at udgive ‘Avengers’ nu. Men med alle de øvrige anbefalinger ovenfor in mente, er der en anbefaling, der trænger sig på mere end nogen anden; HVORFOR udgiver man ikke ‘Ultimates’ I og II, når det unægtelig er DEN, der har tjent som hovedinspiration til alle Marvels filmprojekter, og som ALLE kan læse helt uden forudsætninger lige efter de har forladt biografen, og hvor Nick Fury LIGNER Samuel L. Jackson, og som – vigtigst af alt – er en fantastisk, sprudlende, fantasifuld, original, nyskabende, hylemorsom, hæsblæsende, adrenalinpumpende toptegneserie? Kom med den, i det sædvanlige lækre G Floy-udstyr, og alt er tilgivet.
Karakter: 2/5
Titel: Avengers: Sentry
Forfatter/tegner: Brian Michael Bendis og Larry McNiven
Oversætter: Tue Gaston
Forlag: G Floy Studio
Form: Hardcover, 96 sider i farve
Pris: 178 kr.
Udgivelsesår: 2011
ISBN: 978-87-91630-73-6
Udgivelsesland: Danmark