Det er ikke nogen større hemmelighed, at Kina er på vej til at blive verdens nyeste stormagt, hvilket blot er en af mange grunde til, at Li Kunwu og P. Ôtiés stort anlagte, grafiske epos om Kinas historie fra 1950 og frem fortjener at blive læst.
Det er børnebogsforlaget Alvilda, der nu forsøger sig ud i den grafiske romans kunst med en trilogi tegnet og fortalt af den kinesiske tegner Li Kunwu med hjælp fra ovenfornævnte P. Ôtiés. Denne fungerer til daglig som handelsdiplomat i Østen, men et møde på tegneseriefestivalen i Angoulême i 2003 har altså ført til dette cirka 700 sider tykke værk, hvoraf de første 254 sider nu forelægger på dansk i ‘Et Kinesisk Liv: 1. Faderens Tid’.
Bind 1 dækker årene 1950 til 1976, og de kyndige ud i kinesisk historie har sikkert allerede nu regnet ud, hvad dette bind slutter med, men det vil jeg ikke sige mere om her.
Der er tale om historieformidling via selvbiografisk fortælling fra en af Kina vigtigste perioder. Li Kunwu starter med det første møde imellem sine forældre. Faderen er sekretær for Mao Zedongs kommunistparti og rejser rundt i Kina for at formidle styrets idealer, og moderen er bondedatter. Fra disse tos lænder springer så ”Lille Li”, der er historiens fortæller. Li opdrages i den rette, Maoistiske ånd, og efterhånden overstiger hans tro på partiet selv faderens.
Der er dog tydelig forskel på drengen Li’s opfattelse af de dramatiske ting, som partiet udsætter befolkningen for, og den voksne fortællers lidt mere ironiske skildring af historiens gang. Især i tegningerne får Li Kunwu problematiseret partiets virkelighedsfjerne tiltag via en tegnestil, der balancerer nydeligt på grænsen imellem inderlighed og karikatur.
Li Kunwu har en fortid som propagandategner bag sig – en karriere, som dette første bind viser begyndelsen på. Han udnytter til fulde dette talent her, men med en ironisk kant, der nok ikke har været til stede i propagandategningerne.
Folkemasser grebet af rendyrket ekstase over Maos ord skildres som rablende gale flodbølger, der lovpriser den store leder og hans visdom helt og aldeles uden at reflektere over de ting, de bliver bedt om at gøre. Skove fældes og jorden udpines i et forsøg på at overgå Vestens stålproduktion, og resultatet er hungersnød. Alligevel tvivler man aldrig på Mao.
Der er dog ikke tale om en ensidig brandtale imod Maos styre, men mere om Li Kunwus forsøg på at forstå sit eget liv og det Kina, han er vokset op i. Hans familie udsættes for grusomheder, man ikke ville have troet kunne overgå en familie, der var så loyal over for partiet. Som tegneserieskaber bearbejder den voksne Li Kunwu alle de dramatiske begivenheder, der foregik rundt om ham under både det såkaldte ”Store Spring Fremad” og Kulturrevolutionen. Især sidstnævnte skildres med skræmmende saft og kraft i dette bind.
Der balanceres nydeligt imellem det selvbiografiske familiedrama fortalt fra barnets synsvinkel og den store fortælling om et lands skæbne. Skal man sammenligne værket med noget, så bliver det nok Marjane Satrapis ‘Persepolis’, dog uden at ‘Et Kinesisk Liv’ kommer helt op i de samme mesterlige luftlag. Men mindre kan sandelig også gøre det!
Derudover er det aldeles hjertevarmende, at et ikke-tegneserieforlag udgiver en så flot og vedkommende graphic novel. Mere af den slags, tak. Jeg er i hvert fald blevet klogere på Kina, og det er ikke en uvæsentlig ting at tage med fra en læseoplevelse.
Karakter: 4 ud af 5
Værkets titel: Et Kinesisk Liv: 1. Faderens Tid
Forlag: Alvilda
Forfatter: Li Kunwu og P. Ôtié
Tegner: Li Kunwu
Form: Paperback, 254 sider i sort-hvid
Pris: Vejledende pris. 299 kr.
Udgivelsesår: 2011
ISBN: 9788771052084
Udgivelsesland: Danmark