Franske Nicolas de Crécy er endelig blevet udgivet i Danmark. Med sit stort anlagte hovedværk ‘Den Himmelske Bibendum’ (Le Bibendum Celeste) får vi her et indblik i de Crécys brogede og særegne tegneserieunivers: de store emner blandes med bildæk i historien om sælen Diego og kulturkampen i New York Sur Loire.
Bibendum betyder egentlig ”at drikke” på latin, og er ofte hørt i ordsproget ”Nunc est bibendum” som betyder ”nu er det tid til at drikke” – en art ‘carpe diem’. Af denne omvej endte begrebet hos firmaet Michelin som i 1890’erne sammen med tegneren Marius Rossillon skabte den velkendte Michelin-mand med navnet: Bibendum.
Vores helt, sælen Diego, har tydelige fysiske ligheder med denne levendegjorte bunke dæk.
Diego ankommer til kulturens hovedstad New York Sur Loire og bliver med det samme indfanget af byens førende mænd. Diego skal optræde som modtager af Nobelprisen i ‘Kærlighed’, så folket kan fastholde troen på kærligheden; ”Længe leve kærligheden og dens afledte produkter!”. Men det vil djævlen, ingen ringere, ikke være med til, så han gør alt for at forpurrer det hele. Hundene, altså menneskets bedste venner, træder også i karakter (mens grisene til gengæld er mere passive). Og hvem fortæller egentlig denne mystiske historie for læseren? Er det Lombax’ hoved som faldt af, da han kørte galt i sit kørende piano? Tingene er i hvert fald ikke helt som de ser ud til at være.
Ikke to sider i bogen er ens, og konstant bliver man bombarderet med nye visuelle indtryk. De Crécy er som tegner og maler en virtuos, og det viser han gladelig frem i værket her. Det er en vanvittig smuk og til tider næsten voldsom oplevelse. Især er det fascinerende, hvordan han insisterer på at have fokus på både den mikroskopiske detalje og det storslåede vue.
”Sejr over uvidenheden!” lyder kampråbet fra folkeforførerne i værket, og man kan komme i tvivl om de Crécy måske i virkeligheden også selv mener dette en smule. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at Bibendum bærer præg af, at være spændt ud mellem det ligetil og det kryptiske. Det moderne dagligdags og den antikke kunst. Titlen som både er en intellektuel reference og navnet på en mand af bildæk.
Og Nicolas de Crécy deler tydeligvis vandene. På den ene side har han i de sidste tyve år vundet en del fine priser, og de fleste af hans værker er blevet taget godt imod af kritikerne. Nogle står af på det overdådige kransekagekoncept, som måske ikke er helt så nærende, som det gerne vil være.
Jeg blev personligt grebet af bogen her, og det gælder både den underlige historie og de varierede tegninger. Det er fedt, at se en kunstner folde sig helt ud, og det er som sagt en oplevelse hver gang man bladrer. Bogen er god, fordi den insisterer på at være så anderledes. Både gammel og ny, intellektuel og naiv. Og der er masser af både dagligdag og magi. Man finder ikke mange tegneserier der ligner ‘Den Himmelske Bibendum’, den er noget særligt. Den danske udgave udmærker sig ved at være i det originale, dejligt store format. Size does matter, og det fungerer rigtig godt.
Karakter: 4/5
Titel: Den Himmelske Bibendum
Forfatter/tegner: Nicolas de Crecy
Forlag: Fahrenheit
Oversætter: Paw Krogsbæk Mathiasen
Farve og form: Farve hardcover
Sidetal: 208 s.
Pris: 299,-
ISBN: 978-87-92320-28-5
Udgivelsesår: 2012