Tegneseriedokumentaristen Joe Sacco har skabt en otte meter lang panoramategning i bogform. The Great War er en suveræn tegneserie om en af 1. Verdenskrigs blodigste dage. Felix Rothstein garanterer, at du aldrig har set noget lignende.
Forestil dig en bog, sådan cirka i A4-format, med et dejligt hårdt omslag og tyk papirkvalitet. Og ingen ryg. Øh, hvad? Ja, ingen ryg. I stedet for at bladre skal du folde ud. The Great War er en harmonikaagtig foldeudtegning – en såkaldt leporello – på i alt 7 meter og 30 centimeter (eller nærmere otte meter, hvis man tæller titelblad og kolofonside med).
Joe Saccos nyeste tegneserie er ikke ligefrem den type bog, man støder på hver dag. The Great War – July 1, 1916: The First Day of the Battle of the Somme er bogens fulde titel, og genrebetegnelsen lyder ”An Illustrated Panorama”.
Og det er lige hvad det er: et panorama. Joe Sacco har over 24 sammenhængende sider skabt en fantastisk og detaljeret tegning, der skildrer en enkelt dag i 1. Verdenskrig. Nemlig d. 1. juni 1916, hvor krigens vel nok blodigste slag begyndte. Vi befinder os ved floden Somme i Nordfrankrig og synsvinklen er hos den britiske hær. Tegningen strækker sig fra forberedelser og troppebevægelser aftenen og natten inden (der lægger sig en tæt, mørkegrå skygge over den del af panoramaet, der dækker nattetimerne) over selve slagets begyndelse kl. 7:30 om morgenen til felthospitalerne, der oversvømmes af sårede om aftenen.
Da dagen var omme var 57.000 af de 120.000 britiske soldater enten døde eller sårede. Det svarer til næsten to dødsfald pr. frontlinjemeter! Mere end 19.000 britiske soldater blev dræbt i kampen – langt de fleste i løbet af slagets brutale første timer – og omkring 2000 flere døde på lazaretter og hospitaler i dagene efter. På den dag affyrede briterne flere granater end de havde gjort tilsammen i krigens første 12 måneder – alligvel var tyskernes tabstal væsentligt lavere end briternes. 8.000 tyske soldater døde d. 1. juni 1916 ved Somme.
Joe Saccos panorama er ordløst. Der er ingen talebobler, lydord eller tekstkasser af nogen art. På trods af de tusinder granatnedslag er The Great War en stille og på sin vis nøgtern gengivelse af en enkelt dag i krigen. På den måde hæver han sig over at skulle hylde soldaternes heltemod eller fordømme krigens rædsler med ord, der alligevel ikke slår til. Og det er faktisk en af The Greats Wars store kvaliteter.
Men der er naturligvis også et ildevarslende og kritisk element af krigsskildringen. Den eneste person, der fremstår som individ, er den britiske genral Douglas Haig, som man kan finde tre-fire gange i løbet af d. 1. juni – og som i øvrigt aldrig var i nærheden af selve krigshandlingen. Resten af panoramaets figurer fremstår anonyme og isoleret i tid. Manglen på ord giver The Great War et skær af absurditet og vilkårlighed. Krigen fremstår meningsløs og uvirkelig i sammenstødet mellem en forældet kampform (bajonetter og heste) og en allerede fremskreden teknologis avancerede krigsmaskinel (tanks og maskingeværer).
Panoramaet fremstår på en gang sobert og brutalt. Den dokumentariske stil, som Joe Sacco er blevet kendt for gennem sine krigsreportager fra Bosnien og Palæstina, fungerer også, når han skildrer begivenheder, der ligger 100 år tilbage i historien. Tegnestilen er præcis og de sorthvide tegninger har noget næsten videnskabeligt over detaljegraden.
Alle motiver behandles lige. Om det så er en kok, der snitter løg i et feltkøkken eller et sønderlemmende granatnedslag fra en haubits, så yder Joe Sacco alle elementer af det imponerende og uhyre detaljerede panorama samme opmærksomhed. En detaljerigdom, der bliver uddybet i det lille hæfte, der følger med selve panoramaet. Hele sceneriet er gengivet i miniature med en mængde forklaringer og historiske oplysninger, der giver en uhyggeligt nøjagtig dimension til læsningen. Ekstramaterialet består i øvrigt af Joe Saccos udmærkede forord og et interessant og velskrevet essay af den amerikanske historiker og 1. Verdenskrigsekspert Adam Hochschild.
70 meter er blevet til lidt over syv. Og slaget ved Hastings er blevet til slaget ved Somme. Men Joe Sacco genopliver verdens ældste tegneserie (okay, med undtagelse af hulemalerierne) med The Great War: Bayeux-tapetet. Krigsskildringen i panoramaform går aldrig af mode, og Joe Sacco beviser med The Great War, at han hører til i den internationale tegneserieelite. Eneste minus er, at det var lidt besværligt at læse de mange meter i anmelderens etværelseslejlighed…
Men uanset pladsmangel er The Great War en usædvanligt imponerende præstation. Så hvis du nu har en herskabslejlighed med fire stuer en suite – eller måske bare en lidt lang entre – er der ingen undskyldning: køb bogen og kom hjem og fold ud!
Karakter: 5/5
Titel: The Great War: July 1, 1916: The First Day of the Battle of the Somme. An Illustrated Panorama
Forlag: W.W. Norton & Company
Tegner og forfatter: Joe Sacco samt et essay af Adam Hochschild
Form: Leporello-panorama, 54 sider (ink. blanke bagsider) i sort/hvid samt hæfte på 16 sider. Altsammen i flot kassette.
Pris: $35,00 (eller f.eks. 250 kr. i Politikens Boghal)
Udgivelsesår: 2013
ISBN: 978-0-393-08880-9
Udgivelsesland: USA