Det europæiske tegneseriearistokratis danske hjem

Faraos cigarer logo Forlaget Faraos Cigarer satser på euroluksus og nyder godt af den økonomiske sikkerhed der giver, at være en del af en større virksomhed. Vi har interviewet forlægger Christopher Ouzman.

Faraos Cigarer-koncernen, der består af fem tegneserie- og rollespilsbutikker i København og Lyngby, en velassorteret webshop, samt et forlag, har taget navn efter et klassisk Tintin-album.

Og selv om forlaget Faraos Cigarer ikke har de danske rettigheder til Hergés spejderdreng, så synes navnet alligevel passende, for der er en ånd af europæisk tegneseriearistokrati over dets udgivelser.

Det er hos faraoen at store europæiske voksentegneserie-skabere som Tardi, Hermann, Hugo Pratt og Moebius har deres danske hjem. Og de udgives i stift bind, og gerne luksuriøs indpakning: fyldige forord, ekstramateriale, samlebind, god papirkvalitet.

Der er også nyere navne fra det fransk/belgiske marked på programmet, gerne i form at længere historiske serier, senest blandt andet Desberg og Marinis underholdende serie Skorpionen og Thierry Robin og Fabien Nurys diktator-lektion En russisk historie.

Vi har sendt en stribe spørgsmål til farao-forlægger Christopher Ouzman:

Hvem står bag Forlaget Faraos Cigarer?

Det gør primært undertegnede og Sivert Ibbo. Jeg står for det praktiske og så bruger jeg Sivert som en sparringspartner når vi skal træffe beslutninger angående retning og den slags. Sådan foregår det meste i FC.

Og hvordan vil du beskrive jeres udgivelsesprofil?

Primært funderet i den Fransk/Belgiske skole. Vi er vel det man kan kalde Old School om end vi også tager nye folk ind i stalden.

forside-pratt300px-en_russisk_historie_2

 

I har I høj grad satset på det udgivelser fra det franske marked, med blandt andet klassiske voksen-tegnere som Hugo Pratt, Hermann, Tardi og Moebius. Hvorfor har I det?

Fordi det var muligt og fordi vi mente det manglede. Da de store forlag stoppede deres udgivelser (Carlsen, Bogfabrikken, Egmont, osv.), følte vi en forpligtelse til at fortsætte, fordi vi trods alt lever af at sælge tegneserier. Hvad skal man fylde i sin tegneserieforretning, hvis der ikke udgives tegneserier?

Midgårdsskrøner2

Bjørk Mathias Friis’ “Midgårdsskrøner: Ulvetimen” blev Ping-nomineret som bedste danske debut i 2016.

I modsætning til en række andre forlag på markedet, udgiver I meget sjældent danske tegneserier. Hvorfor ikke?

Jeg er ikke enig med dig i den betragtning. Vi har udgivet Eric Knipper, Bjørk Mathias Friis og Sussi Bech, det synes jeg da er et pænt bidrag. Jeg tror det er lidt en tilfældighed. Det jeg har sagt nej til er ikke blevet udgivet af andre, så måske er det fordi de som har haft succes, har bare fundet et forlag som ville udgive deres ting – så står man jo ikke ligefrem og leder efter andre. Jeg har ikke noget forudindtaget forhold til danske kunstnere, men de konkurrere på lige vilkår med Hermann og Pratt og det er ikke ligefrem nemt. Med det mener jeg, at oplagstallene er så små, at det er ligegyldigt hvad du udgiver – det skal have en chance for at løbe i nul, og det er MEGET svært i dag…

Hvilke synergier giver det, at I både har et en tegneseriebutik og et tegneserieforlag?

Vi er tættere på kunderne og vi har lidt nemmere ved at redde en katastrofe i og med vi kan sende den på udsalg. Ellers er det ikke den vilde forskel.

Giver det at forlaget er en del af en større virksomhed også en form for økonomisk sikkerhedsnet under det?

Bestemt. Jeg har selvfølgelig adgang til en større kapital end de fleste forlag har i Danmark, men jeg er jo underlagt almindelig forretningslogik. Det vil sige, at hvis de penge jeg gerne vil bruge bliver brugt dårligt, så er jeg en presset mand. Men jeg skal ikke spørge en bank og det er jo rart…

farao

Tegneseriebutikken i København.

 

Ud over jeres egne butikker, hvordan mærker I udfordringerne med at nå ud i detailleddet? Det er jo efterhånden mange år siden at der stod tegneserie-stativer i alle landets boghandlere og kiosker.

Som du meget rigtig siger, som en udfordring. Vi har ikke knækket koden til det. Boghandlerne er et presset folkefærd og vi når ikke ud til særlig mange. En sjælden gang imellem rammer man i en historie som boghandlerne køber, men så snart hypen er overstået dør titlen hos de fleste boghandlere og så er man lige vidt. At få dem til at have backlist er mere end svært.

Hvad er den bedste tegneserie du har læst i år, som ikke er en Faraoes-udgivelse?

Tjah, den er ikke helt nem. Jeg genlæste Lone Wolf and Cub og den synes jeg stadigvæk holder. Jeg får ikke læst så mange af konkurrenternes udgivelser og det er mere fordi, min fritid er rimelig booket op med bøger, film og cykling, mm. Fik læst læst Walking Dead og Kick Aas, men det var sidste år og dem synes jeg Paw (Mathiasen, forlægger fra Fahrenheit, red.)  havde spottet ret godt. De fleste forlag udgiver faktisk gode ting og mange af de ting er tegneserier som hører ind under dem som jeg selv ville læse. Men når man arbejder med tegneserier dagligt, så bliver det mest ens egne udgivelser man får læst og selvfølgelig dem som man skal evaluere om kan udgives.

Om Kristian Bang Larsen

Chefredaktør på Nummer9. Desuden freelancejournalist, kommunikationskonsulent og underviser tilknyttet freelancebureauet redaktionen.dk.