Huset
Farens død sender spanske søskende på mentalt overarbejde under oprydning i barndommens feriehus.
Historien er velkendt for alle der har mistet sine forældre og som sammen med sine søskende skal rydde op i dødsboet. Praktikaliteterne står i kø, samtidig med at sorgen skal bearbejdes. Dette eviggyldige og vedkommende tema beskrev den spanske tegner og forfatter Paco Roca allerede i 2015. Nu er historien, som er baseret på egen virkelig livshistorie, udkommet på dansk på forlaget Zoom, efter at priser og hæder i flere år har regnet ned over bogen.
Vi møder de tre søskende José, Vicente og Carla der forenes i det forladte og nedslidte feriehus et sted i Spanien et år efter faderen Miguels død. Den første der ankommer til huset sammen med sin kæreste, er den flegmatiske yngste søn José, der plejer en karriere som håbefuld forfatter, og hans manglende praktiske evner står i skærende kontrast til faderens flid og konstante arbejde med det feriehus, han selv byggede og som dannede ramme om børnenes opvækst. Storebroderen Vicente – som påtog sig slæbet med at passe den syge far og tage den tunge beslutning om ikke at genoplive faderen på hospitalet, bærer nag over broderens fravær. En bitterhed han ikke undlader at bringe på bane – både overfor sin hustru og teenagesøn som modvilligt tager del i opholdet og senere i en direkte konfrontation med José. Da den følsomme, eftertænksomme og selvbebrejdende søster Carla som den sidste ankommer sammen med sin datter og sin joviale og smådovne mand, kan oprydningsarbejdet – både det praktiske og mentale – for alvor begynde.
Beslutninger skal træffes. Huset skal sælges. Eller skal det? Skal det figentræ, som faderen aldrig nåede at høste frugterne af fældes eller vandes? Skal de tre søskende sammen bygge den pergola som faderen aldrig fik færdiggjort som et minde? Væggene begynder at tale. Minderne om deres individuelle forhold til familiens patriark toner frem. Gamle konflikter blusser op, inden historien ender i et lavmælt crescendo, hvor husets skæbne ender hos læserens tolkning. Et elegant narrativt greb, hvor Paco elegant styrer uden om sentimentalitet.
Brugen af afdæmpede farver er en væsentlig del af Roca’s udtryk. Når han beskriver flashbacks og barndomsminder, skifter han elegant farvekode alt afhængig af, hvor langt vi er tilbage i tiden. Flere steder i bogen tager han endda infografiske virkemidler i brug, som f.eks. når han tegner at stamtræ, så vi får et tiltrængt overblik over familiemedlemmerne. Eller når han fælder selvsamme træ og henfører ovennævnte farvekoder til årringene i en overskåret træstamme, så vi bedre kan forstå tidsrammen for historien. Ikke så sært, at Roca i 2025 modtog Spaniens mest betydningsfulde tegneseriepris Gran Premio Cómic Barcelona 2025.
Han mestrer vekselvirkningen mellem tyste nedslag uden tekst og fortættede sider med dialoger i teksttunge talebobler. Side om side. Fraværet af talebobler tvinger således læseren til selv at sætte ord på sekvenserne og gå i dialog med billederne, som bliver levende på den indre skærm.
Bogens liggende format passer perfekt til Rocas sideopbygning, hvor ruderne ikke altid skal læses i samme rækkefølge som i konventionel opbygning af albums. I begyndelsen af bogen kan aflæsningen volde lidt besvær, men i tegneserier er tiden som bekendt din egen, og den tålmodige læser bliver hurtigt belønnet. Med tiden og den fortsatte læsning bliver man fortrolig med syntaksen i panelernes opbygning.
På mange måder minder Huset – eller La Casa på spansk – om en Pedro Almodóvar-film i albumform, og den blev faktisk også filmatiseret i 2024 af den spanske instruktør Alex Montoya. Den kan man med få museklik få adgang til via streamingtjenester, hvis man gerne vil se bogens hovedpersoner i live action.
Huset – som udkom første gang i 2015 – er en smuk, veltegnet og lavmælt grafisk roman med fine konturer af karakternes personlighed. Den passer perfekt til en regnfuld efterårsdag med en kop te under slumretæppet i et liggende format med tid til refleksion og fordybelse over en tematik, som vi alle kommer til at forholde os til. Før eller siden.