Superman, Sandman og senest Black Hammer. Teddy Kristiansen har tilført den amerikanske mainstreamtegneserie en særlig poetisk nerve, og har banet vejen for andre danske tegnere med udlængsel.

Superman forfra: Teddy Kristiansens gennembrud var det danske Superman-album “Superman og Fredsbomben” fra 1990.
PINGPRISENS ÆRESPRIS 2025 går til Teddy Halkier Kristiansen, en af dansk tegneseries himmelstormere. Siden begyndelsen af 90erne har han været blandt de højest profilerede danske tegneseriemagere i udlandet, særligt Nordamerika, mens han herhjemme sideløbende har markeret sig i folkekære billedbogs- og filmprojekter.
Hans arbejde karakteriseres af en poetisk nerve, fanget i kantet streg med linjer til Wienersecessionen og den køligere del af tysk og nordisk ekspressionisme og ikke mindst i fint følelsestonet, glødende farve, udført med udsøgt sans for det stemningsbærende.
Gennembruddet var den første ikke-amerikanske Superman-historie, Superman og fredsbomben fra 1990, forfattet af Niels Søndergaard. En dansk klassiker, der hurtigt førte Teddy til USA, hvor han lige siden har arbejdet med markante skabere som Matt Wagner, Neil Gaiman og helt aktuelt Jeff Lemire, men først og fremmest i partnerskab med forfatter Steven T. Seagle.

Superman bagfra. Den Eisnervindende Superman-meditation “it’s a Bird” fra 2004 er et højdepunkt i karrieren.
De to fandt hinanden på serien House of Secrets, bygget op om en række karakterstudier der forener romantisk tragedie med kras hverdagsrealisme. Siden er det blevet til enkeltstående værker som den lyriske Første verdenskrigsvignet Den røde dagbog / The Red Diary fra 2012 og næsten-Supermanhistorien It’s a Bird… fra 2004 – en metafortælling, der stolt ophøjer arbejdet med amerikanske genreserier til livsdefinerende skaberakt. Teddy blev i 2005 belønnet med en Eisnerpris for den.
I dansk sammenhæng har han udmærket sig som illustrator for yngre læsere i samarbejde med forfattere som Ole Dalgaard, alias Oskar K, og Tina Sakura, ligesom han i et kvart århundrede har leveret design, color scripting, art direction mv. på en række danske animationsfilm, fra Stefan Fjeldmarks Hjælp, jeg er en fisk i 2000 til Amalie Næsby Ficks Den lille antenne i 2022
Teddys arbejde, hans umiskendelige visuelle udtryk, har gjort ham til et eksempel til efterfølgelse og derved sikret ham den position på den danske tegneseries fiksstjernehimmel, som han hermed æres for.
Prisen overrækkes ved Pingprisuddelingen nu på lørdag i Kulturhuset Islands Brygge. Billetter kan købes her .
Her et udvalg at Teddy Kristiansens arbejde:

For tiden tegner Teddy Kristiansen Miniserien “Black Hammer: Spiral City”, som er en del af Jeff Lemires Black Hammer-univers.

“Solo” var en DC-serie hvor stjernetegnere som Richard Corben, Paul Pope og Darwyn Cooke fik stillet 48 sider til rådighed til fri leg i DC-universet. Teddy Kristiansen tegnede nummer 8 (2005), med Deadman på forsiden.

The Sandman møder the Sandman i “Sandman Midnight Theatre” (1995) skrevet af Neil Gaiman og Matt Wagner.

Side fra “Den røde dagbog” (2008). Den amerikanske version “The Red Diary/The RE[a]D Diary”, nyskrevet af Steven T. Seagle blev i 2013 Eisner-nomineret.

I starten af 1990’erne brød Teddy Kristiansen og den jævnaldrende Peter Snejbjerg igennem på det amerikanske marked. Deres første amerikanske serie var en relancering af “Tarzan” – her Teddy Kristiansens første cover.