En af verdens største tegneseriefestivaller, franske FIBD Angoulême, er aflyst. En række skandalesager for arrangør 9e Art+ udløste boykots fra skabere, forlag og til sidst den franske regering.
Fyring af en medarbejder udsat for voldtægt under festivalen i 2024, økonomisk uigennemsigtighed, manglende økonomiske tilskud fra den franske regering, giftig arbejdskultur og boykots fra forlag, forfattere og tegnere har medført, at tegneseriefestivalen i Angoulême blev officielt aflyst den 1. december.
Festivalen skulle have løbet af stablen sidst fra 29. januar til 1. februar 2026.

Kort over sidste års Angoulême-festival
Festival international de la bande dessinée d’Angoulême (FIBD) (https://www.bdangouleme.com/)
Siden 1974 har FIBD fundet sted hvert år i den lille by Angoulême, der ligger i det sydvestlige Frankrig. Fra den spæde græsrodsbegyndelse er festivalen vokset til at blive en af verdens mest betydningsfulde tegneseriefestivaler sammen med Komikku Māketto (aka Comiket) i Tokyo, Japan, San Diego Comic-Con i USA og Lucca Comics & Games i Italien.

Hvert år strømmer over 200.000 besøgende til Angoulême, hvor der deltager over 6000 professionelle tegneserieforfattere, tegnere og ikke mindst over 800 journalister, der intenst dækker festivalen.
Den er især kendetegnet ved sin unikke evne til at samle alle former for tegneserier: amerikanske tegneserier, japansk manga, koreanske manhwa, webtoons, kinesiske manhua, digitale udgivelser, fransk-belgiske tegneserier og moderne kreationer fra hele verden. Ligesom Forum Romanum i antikkens Rom er festivalen i Angoulême stedet, hvor alle inden for tegneserier mødes, hvor alting sker, og hvor der handles og laves aftaler.

Til venstre ses plakaten for festivalen i 2018, hvor Cosey var præsident og til højre ses plakaten for særudstillingen for Osamu Tezuka.
Festivalen tilbyder ambitiøse udstillinger, der tager tegneserien alvorligt som kunstform og præsenterer både etablerede tegneseriemestre og nye talenter.
Udstillingerne giver de besøgende mulighed for at opdage originale værker og forstå de kreative processer, der bringer tegneserier til live. Både tegnere og forfattere deltager i masterclasses, konferencer og rundbordssamtaler under hele festivalen, og der arrangeres mere end 2000 signeringssessioner på de forskellige forlags stande.
Evig hæder
Et af festivalens højdepunkter er Grand Prix de la ville d’Angoulême, der hvert år tildeles en nulevende skaber for at hædre et livslangt bidrag til tegneserieverdenen. Prisvinderen bliver også præsident for næste års festival, leder prisjuryen, illustrerer festivalplakaten og får en kurateret udstilling af sit arbejde.
Af prominente prisvindere kan nævnes André Franquin (1974), Will Eisner (1975), Moebius / Jean Giraud (1981), Jean-Claude Mézières (1984), Enki Bilal (1987), Hugo Pratt (15th anniversary special Grand Prix de la ville d’Angoulême, 1988), Robert Crumb (1999), Art Spiegelman (2011) og Katsuhiro Otomo (2011).

Anouk Ricard, vinder af Grand Prix de la ville d’Angoulême i 2025.
53. udgave af FIBD
Desværre ser vi ikke dette års prisvinder Anouk Ricard til den 53. udgave af verdens tredje største tegneseriefestival. Den 1. december meddelte det private firma 9e Art+, der siden 2007 har stået for organiseringen af den betydningsfulde festival, at 2026-udgaven er aflyst.
I officielle pressemeddelelser og udtalelser fra 9e Art+ til de franske og internationale medier bliver især den franske kulturminister Rachida Dati anklaget for sabotage af festivalen, efter hun har tilbageholdt ca. 1,5 millioner kr. (€200.000) og dermed “er direkte skyld i”, at offentlige midler fra staten, regionen og kommunen til festivalens afholdelse på ca. 11,2 millioner kr. (€1.5 million) ikke bliver udbetalt.

Den franske kulturminister Rachida Dati
Skandalerne
Aflysningen af festivalen skyldes udbredt utilfredshed med 9e Art+, der på vegne af non-profit organisationen FIBD arrangerer festivalen.
9e Art+ og særligt leder Franck Bondoux var i efteråret emne for en gennemresearchet artikelserie i magasinet L’Humanité om giftig arbejdskultur og korruption, der også sprang bomben om voldtægten af en medarbejder under festivalen i 2024, der gik under navnet “Chloé”.
Det vidste sig, at “Chloé” var festivalens kommunikationschef Élise Bouché-Tran. Hun gik senere på direkte live TV, hvor hun talte med France 3 om sit mareridt. Bouché-Tran fortalte, at hun var blevet bedøvet og seksuelt overfaldet af en kollega under festivalen i 2024, inden hun to måneder senere, i marts 2025, blev fyret for “grov forsømmelse”. Desuden blev hun sendt til HR-afdelingens chef, der blot foreslog, at hun tog en fortrydelsespille. Hun modtog ingen støtte overhovedet og blev bedt om at fortsætte med at arbejde sammen med “ham”.
Efter først at have benægtet voldtægtssagen og derefter afvist, at fyringen af Élise Bouché-Tran havde noget med anmeldelsen af hendes voldtægt at gøre, så har Franck Bondoux nu angiveligt trukket sig.
9e Art+’s håndtering af denne voldtægtssag, og at de er blevet forlænget til at organisere festivalen til langt ud i fremtiden, har fået over 1000 tegneserieskabere, heriblandt Chris Ware, Art Spiegelman, Julie Doucet, Dan Clowes, Posy Simmonds, Lewis Trondheim and Emil Ferris og sidste års prisvinder af Grand Prix, Anouk Ricard, til at boykotte festivalen. De fire store forlag Dargaud, Dupuis, Glénat og Delcourt samt 20 mindre forlag har ligeledes boykottet festivalen.
Uden forfattere, tegnere, forlag og offentlige støttekroner blev det i praksis umuligt for 9e Art+ at afholde festivalen, og den 1. december tog de altså konsekvensen. FIBD Angoulême 2026 er aflyst, byens næringsdrivende står tilbage uden en af årets største indtægtskilder, og det er i skrivende stund umuligt at sige, hvordan festivalens fremtid vil forme sig.






