Ny strategi bag overraskende forlagsopkøb.
Egmont-koncernen fyrede for nylig Lindhardt & Ringhofs administrerende direktør, Anette Wad, efter en årrække med blodrøde regnskaber. Hendes afløser er endnu ikke fundet, men Egmont har allerede iværksat en vifte af nye initiativer, der skal styrke koncernens position på bogmarkedet. Et af disse initiativer blev i dag offentliggjort i en netop udsendt pressemeddelelse, i hvilken det meddeles at Egmont har opkøbt de to danske tegneserieforlag Fahrenheit og Aben Maler.
– Det er med stor glæde, at Egmont nu træder tilbage på tegneseriescenen, hvor koncernen – som mange vil erindre – tidligere har fejret store bedrifter. Fahrenheit og Aben Maler er to forlag, vi længe har beundret og haft i kikkerten, og nu er vejen efter længere tids forhandling banet for et særdeles perspektivrigt samarbejde, lyder det bl.a. i pressemeddelelsen.
Nummer9 ringede straks Fahrenheits Paw Mathiasen op for en kommentar:
– Det er faktisk kulminationen på min stræben som forlægger. Husk på, at Fahrenheit startede som et undergrundsforlag, og er altså nu en del af en af verdens største publicistvirksomheder, det er rent ud sagt historisk siger Mathiasen, der ikke har yderligere kommentarer, fordi, tilføjer han grinende, at han netop nu står og skåler i Dom Perignon med Egmontkoncernens direktør, Steffen Kragh.
Nummer9 ringede også til London, hvor Aben Malers Steffen Rayburn-Maarup har sin base:
– Jeg var meget skeptisk, da Egmonts advokater kontaktede mig før nytår, og udbad mig betænkningstid. Jeg tænkte på min oldefar, som altid sagde: “Steffen, uanset hvad der sker, må du aldrig sælge ud”, og jeg vidste naturligvis instinktivt at min integritet som menneske og som forlægger ville komme under pres her. Så jeg sagde simpelthen “okay, men det bliver på de her præmisser”, og så forfattede jeg en lang række punkter, som jeg tænkte at Egmont aldrig ville gå med til…
Hvilke krav var det for eksempel?
– Jeg kan ikke huske dem alle sammen, men bl.a. krævede jeg at den tyske billedkunstner og tegneserieskaber Anke Feuchtenbergers samlede værker skulle udgives læderindbundet med guldrelieftryk og sendes ud i Egmonts superstærke kioskdistributionsnet, haha. Jeg krævede vist også at hele 676-serien skulle relanceres på iPad, med guided view-teknologi og oplæsning af Jesper Christensen. Men de sagde bare ja, det kan vi sagtens imødekomme. Så fik jeg blod på tanden, og skruede bissen på: “I skal også opføre en residens på Møns Klint for danske og udenlandske tegneserieskabere, med state-of-the-art teknologi og fuld helpension”. Den var de ikke glade for, og jeg tænkte naturligvis, at nu hører jeg ikke mere fra dem. Men så ringede CEO Steffen Kragh og tog en brysk mandfolkesnak med mig. Men jeg tænkte igen på min oldefar, og var stålsat ubøjelig, og til sidst råbte Kragh: “SÅ OKAY DA FOR HELVEDE, MEN SÅ SKRIVER DU FANME UNDER PÅ STEDET!”. Og det gjorde jeg.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Egmont, men Nummer9 følger sagen.
Som det antydes i kommentarerne, blev denne artikel offentliggjort 1. april og er derfor ikke nødvendigvis fuldstændig i overensstemmelse med sandheden.