Det lynhurtige overblik over Europas største og netop afholdte festival:
Charlie Hebdo kastede lange skygger
Charlie Hebdo-angrebet prægede årets Angouleme-festival. Et forståeligt, men dybt irriterende sikkerhedsopbud truede konstant de besøgendes entusiasme og lyst til at udforske. Langsommelig krops- og taskevisitering førte til de længste køer man har set i Angoulême i mands minde. Over hele byen hang kæmpeplakater med Charlie Hebdo-forsider, herunder flere med profeten Muhammed, og det nationale tegneseriemuseum havde på kun 10 dage stablet en stærkt bevægende og skarpt fokuseret udstilling på benene. På rådhuset – som er Angoulêmes højeste og mest dominerende bygning, hang et sort kæmpebanner med inskriptionen “Død for friheden”, efterfulgt af navnene på ofrene for terroristerne i Paris den 7. januar. Je Suis Charlie-skilte og badges var at se overalt i byen, opbakningen var ike til at tage fejl af.
Bill Watterson fik smilet frem
Sidste års vinder af Grand Prix blev traditionen tro fejret med en soloudstilling. Masser af Steen & Stoffer-originaler førte til lange køer, men alle smilede og grinede inde på udstillingsområdet. Også den finske Mumi-udstilling var på højt niveau, og selvom Nummer9s udsendte blev ved med at diskutere om Mumi-universet er vidunderligt og romantisk eller urovækkende og uhyggeligt, var der tale om en både børne-og voksenvenlig udstilling med flot scenografi.
De øvrige udstilinger
Jack Kirby-udstillingen bestod mestendels af forstørrede indscanninger, og dermed ingen originaler, men til gengæld bød den på en interaktiv inking-feature, hvor man kunne prøve kræfter med at rentegne Jack Kirby, og dernæst de hvad forskellen er på Vince Coletta, Joe Sinnott, Mike Royer og andre af Jack Kirbys kendte rentegnere. God ide. Jiro Taniguchi-udstillingen slog sig op på at være den hidtil største retrospektive udstilling med den japanske superstjerne, men skuffede noget, blandt andet fordi den fuldstændig forsømte at belyse Taniguchis proces, herunder arbejdet med de fire assistenttegnere. En sektion med akvarelfarvelagte billeder fra Venedig fra 2014-bogen Venise viste Taniguchi som en ligegyldig salonkunstner uden blik for interessante, spændende eller engagerende detaljer. Knald på var der på alle måder i Alex Barbier-udstillingen, som med udgangspunkt i hans seneste og sidste bog Dernière bande viser en eksperimenterende og stærkt billedkunstnerisk funderet tilgang til tegnede fortællinger, gerne med udgangspunkt i sex, vareulve, vampyrer og helt almindelige mennesker i skrabet møblerede lejligheder.
Katsuhiro Otomo vinder Grand Prix
Trods rygter om at festivalen ville hædre Charlie Hebdo ved at kåre redaktionen som årets vinder af Grand Prix, endte man med at benytte den demokratiske procedure hvor branchefolk over to afstemninger stemmer på tegnere og forfattere, hvor anden omgang endte med at være et valg mellem Hermann, Alan Moore og Katsuhiro Otomo, der endte med at trække det længste strå. Akira-tegneren var et populært valg, og man ser allerede frem til stor Otomo-udstilling næste år.
Hvor er danskerne?
Mange lande er repræsenteret på stande i Nouveau Monde-teltet, herunder Finland, Norge og Sverige, men ingen dansk stand, på trods af at flere danskere udgives specifikt på fransk – herunder Peter Snejbjerg, Mikkel Sommer, Terkel Risbjerg og Søren Mosdal, der i år var repræsenteret med hele tre aktuelle udgivelser, hvoraf den seneste er en original fransk udgivelse, ‘Madeleine, une femme libre’.
Tegnerne strejker
Lewis Trondheim førte med aggressiv attitude an, da 500 franske tegnere marcherede gennem Angoulême i protest mod branchens arbejds- og kontraktvilkår. Optoget havde helt autentisk anskaffet sig skilte og bannere, og budskabet var ikke til at tage fejl af: trods krise må branchen behandle sine bidragyderer anstændigt.
Priserne
Foruden Grand Prix uddeles 9 såkaldte Fauve d’Angoulême, priser i forskellige kategorier:
Bedste album: L’arabe du futur af Riad Sattouf
Juryens specialpris: Building Stories af Chris Ware
Bedste Serie Last Man de Balak Mickael Sanlaville Bastien Vivés
Bedste klassiker (): San Mao Le petit vagabond Zhang Leping
Bedste debutant: Yekini, le roi des arènes Lisa Lugrin og Clément Xavier
Krimiprisen: Petits coupures af Shioguni de Florent Chavouet
Børne/ungeprisen: Les royaumes du nord 1 af Oubrerie og Melchior-Durand
Alternativprisen: Dérive urbaine 6
Publikumsprisen: Les Vieux Fourneaux af Lupano og Cauuet