Til tegneseriehalbal i Horsens
Mine forventninger til årets Art Bubble-tegneseriefestival i Horsens var ikke kun lave – de var helt i bund efter sidste års virkelig røvsyge festivaloplevelse kombineret med den fjendtlige reaktion, jeg oplevede fra arrangørens side på en lille, men kritisk tekstbid, jeg skrev til tegneserietidsskriftet STRIP!. Faktisk var mine forventninger så lave, at rubrikken på denne blog blev skrevet allerede i midten af september.
Det var på det tidspunkt, at jeg indså, at årets gæsteliste ikke stod til at få en vitaminindsprøjtning i sidste øjeblik – alene det at have en festival, der tematisk havde valgt titlen Stars & Strips og så ikke have en eneste amerikansk tegner på listen, det spiller ikke. Ligesom jeg havde og stadig har store problemer med at gennemskue ræsonnementet i at invitere Mike Collins (Wales) og William Simpson (Nordirland). Bevares, de er begge dygtige, rutinerede tegnere, som bare ikke har lavet noget tegneseriemæssigt, der blot er tilnærmelsesvis interessant de sidste mange år og derfor heller ikke er tilgængelige i danske udgivelser (hvorfor det er relevant, vender jeg tilbage til).
Så er der plakaten. Den er så horribel latterlig grim, at mine øjne stadig bløder, hver gang jeg ser den. Den er et mareridt, hvad angår basal typografisk forståelse. Den snubler over fonte og grafiske fodfejl i forsøget på at formidle, hvad Art Bubble egentlig handler om, og lykkedes kun med det, hvis modtageren er så venlig at gribe den i forsøget. Plakaten er så forfærdelig, at jeg 100 % godt kan forstå, hvis tegneseriebutikker og andre relevante opslagssteder har valgt ikke at hænge den op. Og det er endnu mere pinligt set i lyset af, at der netop findes så mange dygtige grafikere i den danske tegneseriebranche, som festivalarrangøren kunne have fået hjælp fra, hvis de blot havde spurgt.
Endelig er der det med udstillerne eller messedeltagerne. De to store københavnske butikker meldte fra, det samme gjorde sig gældende for stort set samtlige forlag, der udgiver tegneserier på dansk. Arrangørerne havde for det første lavet en basal fodfejl – man arrangerer ganske enkelt ikke noget, der har med bogudgivelser og lignende at gøre, ugen før der er bogmesse i Frankfurt. For så trækker størsteparten af forlæggerne simpelthen “jeg skal til Frankfurt og har ikke tid”-kortet. Alle slipper på den måde udenom at melde klart ud, at sidste års Art Bubble var en økonomisk katastrofe for forlag og butikker, der knap kunne hente udgifterne til standplads, transport, overnatning og forplejning hjem igen.
Summa summarum – som jeg så det, var der lagt op til en endnu mere røvsyg oplevelse i denne omgang. Men det er urimeligt at mene noget om Art Bubble uden at deltage, så derfor gik turen nok engang til Horsens.
Men dagen formede sig alligevel anderledes end forventet – eller bød på en form for erkendelse. En form for indsigt i Art Bubble, som jeg ikke tidligere havde gjort mig klart. Her er ikke tale om en direkte tegneseriereligiøs vækkelse, men det slog mig blot, at jeg havde misforstået noget.
Art Bubble er Danmarks hyggeligste tegneseriefestival – det siger de selv, og det er det helt rigtige udgangspunkt for arrangementet. Festivalen skal slet ikke være det samme som Copenhagen Comics, ambitionerne og oplevelsen skal være noget andet. Mere intimt med en langt tættere kontakt mellem publikum og tegnerne – en mulighed for publikum for at tegne med tegnerne, tale med dem og ikke bare få en forelæsning af dem.
Det skal være en festival, der i langt højere grad henvender sig til familien Danmark, som synes det er sjovt, at der sidder en og tegner Basserne i en jeep, eller at der tegnes Rasmus Klump og bages pandekager på samme tid. Det skal være en folkelig oplevelse og en festival, der har sin helt egen identitet og dermed udgør et alternativ til messen i København.
Til det formål er Danmarks Industrimuseum en fremragende ramme og en god samarbejdsparter med erfaring i museumsdrift og nysgerrighed på tegneserier. En umiddelbar begejstring, som de kan formidle via de relevante kanaler og sikre festivalen et fornuftigt antal besøgende. Så gør det måske ikke så meget, at selve messen og standene ligner noget, som et antikvariat har kastet op efter en våd bytur.
Det betyder måske heller ikke alverden, at udstillingen af originaler er fyldt med fejl og stavefejl i de små skilte, der fortæller, hvem der har tegnet de enkelte sider. Men med et blik på familien Danmark, som festivalen gerne vil henvende sig til, kunne det være værd at overveje en udstilling, der rent faktisk formidler noget og ikke bare tro, at det er nok (eller interessant) at knalde et antal originaler op i glas og ramme.
Og så er vi tilbage ved de udenlandske gæster uden danske udgivelser. Når det nu er den almindelige familien Danmark, festivalen gerne vil nå, og drømmen om et revitaliseret tegneseriemarked synes at hænge fast i arrangørens baghoved, så burde der fokuseres på gæster, hvis værker familien Danmark rent faktisk har en jordisk chance for at købe og tage med hjem.
Mit udgangspunkt for fortsat at beskæftige mig med og ikke mindst knuselske tegneserier divergerer på en lang række punkter fra de elementer, som udgør rygraden i Art Bubble. Det samme er jeg sikker på mine holdninger til mediets fremtid gør – jeg tror ganske enkelt ikke på noget større folkeligt gennembrud eller tilbagevenden til tidligere tiders udgivelsesfrekvenser, albumpriser, oplagsstørrelser eller generel udbredelse i salgsled eller hos publikum.
Men jeg er fast overbevist om, at hvis vi passer på tegneserier som nichemedie, så vil vi kunne fastholde et publikum og trække enkelte nye til med jævne mellemrum – hvis vi i tegneseriebranchen ikke sjusker alt for meget. Derfor er der også plads til to forskellige tegneseriefestivaler i Danmark, hvis de har hver sin identitet, og ikke mindst hvis arrangørerne gør sig umage.
Hvis der bliver en næste omgang Art Bubble, så er det i 2014. Det skulle give arrangørerne tid til at finde ind til de elementer og formidle det, der skal gøre en weekend i Horsens hyggelig for tegneserielæsere og -fans.
Så var det en efterårsdag i helvede? Nej, det var rent faktisk ganske hyggeligt lidt på samme måde, som når man ender på et værtshus, og fordi man er sammen med gode venner, og fadøllen er kold, ender med at kunne udholde bandet af amatørmusikere, der spiller John Mogensen-sange hele aftenen.