2014 var året, hvor Batman fyldte 75 og hvilken bedre måde at fejre den kappeklædte fødselar på end ved at genlæse Grant Morrisons 7 år lange run på ”Batman” og søster-serierne ”Batman & Robin” samt ”Batman Inc.”, der netop afsluttedes tidligere i år med ”Batman Inc.” #13. Tilsammen udgør de tre serier en monumental, symbolladet fortælling om liv, død, og genfødsel og om en mand, der rejser sig som Fugl Føniks af tragediens aske.
BATMANS MØRKESTE NAT
I klassikeren ”The hero with a Thousand Faces” fra 1949 populariserede Joseph Campbell ideen om monomyten, en grundlæggende fortællestruktur, der synes at gå igen på tværs af tider, steder og kulturer. Monomyten omhandler arketyper såsom helten, den vise mand, gudinden og en modstander af en eller anden art, som skal overvindes. Vi kender motivet fra heltekvadet om Gilgamesh, historierne om Perseus, Moses, og i nyere tid selvfølgelig fra superheltenes verden. Monomyten består traditionelt af tre trin, separation, initiation og return, og åbenbart er der noget ved denne tredelte fortællestruktur, der appellerer til os mennesker. Måske minder den os om vores eget livsforløbs, der gerne opdeles i barndom, voksenliv og alderdom. Måske er det tidens gang i form af morgen, dag og aften, eller fortid, nutid og fremtid.
Den tre-delte mytestruktur passer også ganske fint på Grant Morrisons Batman-run, især da forfatteren efterhånden, som vi nærmere os Batmans død og efterfølgende uundgåelige genopstandelse, accentuerer figurens mytiske aspekt. Hos Morrison har det nemlig aldrig drejet sig om at gøre superheltene realistiske men derimod om at omfavne dem i deres kapacitet som moderne gudefigurer.
ZUR-EN-ARRH!
At DC Comics havde tænkt sig at slå selveste Batman ihjel, var en af den slags nyheder, der nåede selv mainstream pressen. Den gamle sandhed om, at det bedste, en kunstner kan gøre for sit salg, er at afgå ved døden, gælder tifold, når det drejer sig om superhelte, og man kunne derfor ikke undgå at mistænke forlaget for et marketing stunt i stil med deres ”Death of Superman” event fra 1992.
Efter de kaotiske begivenheder i ”Batman & Son” og ”Batman: The Black Glove” er brikkerne omsider kørt i stilling til Morrisons endgame, ”Batman: R.I.P.” Der bliver endelig sat ansigt på The Black Glove, som viser sig at være en en forsamling af dekadente ultra-rige anført af Simon Hurt, militærlægen fra ”Robin Dies at Dawn”. Hvor Dr. Hurt iscenesættes som en form for Moriaty til Batmans Sherlok Holmen, bringer The Black Glove med deres udtalte hensigt om ”the complete and utter ruination of a noble spirit” mindelser til Marquis de Sades ”120 Dage i Sodoma” og repræsenterer en skurketype, Morrison ofte har gjort brug af; de elitære, ofte rige og magtfulde der dyrker det grusomme, fascistoide og depraverede, ikke for at opnå rigdom eller berømmelse, men som et mål i sig selv og altså noget nær det tætteste på den rene ondskab, man kan komme.
I ”Batman # 677” bliver Bruce svigtet af Jezebelle Jet, som ved at bruge den post-hypnotiske trigger ”Zur-en-Arrh” får ham til at miste bevidstheden og overlader ham i hænderne på Dr. Hurt. Da Bruce Wayne kommer til sig igen selv, ser det sort ud. Ikke bare har Dr. Hurt pumpet ham fuld af heroin og efterladt ham som en knækket mand på gaden, han har også gennemført et ondskabsfuldt karaktermord på hele Wayne familien ved at sprede ondsindede rygter om, at Thomas Wayne faktisk stadig er i live og tilmed skulle have stået bag mordet på Martha Wayne. Det antydes endvidere, at Dr Hurt måske i virkeligheden er den tilbagevendte Thomas Wayne, og på dette tidspunkt i historien ved hverken læseren eller Bruce Wayne længere, hvad der er løgn, og hvad der er sandhed.
Bruce er med andre ord havnet midt i et net af forræderi og løgne, som selv ikke Batman kan få ham ud af. Men selv denne situation har Batman imidlertid taget højde for. Han har nemlig ”The Batman of Zur-en-arr” eller ”Batman: The Superman of Planet X”, som vi husker fra ”Batman # 113”, en ”emergency personality” lagret i sin underbevidsthed og indstillet til at træde i kraft i tilfælde af, at både Bruce Wayne og Batman skulle blive sat ud i spillet. Ja det er kun Grant Morrison, der kan skrive den slags og slippe afsted med det!
BATMANS LILLE SORTE BOG
”Batman: R.I.P” er en forrygende og spændingsmættet fortælling fuld af superhelte action og djævelske plot twists. Motivet med den knækkede helt, der har mistet alt og må rave rundt som hjemløs på gaden – heltens dark night of the soul, jvf. Joseph Campbell – er blevet en klassiker i moderne superhelteserier. Men måden, Bruce Wayne slår igen på, ved at blive til Zur-en-Aarh Batman, er simpelthen genialt fundet på. Det er i det hele taget en mindre genistreg af Morrison at genoplive de forkætrede figurer og begivenheder fra 50’ernes Batman, og sædvanen tro formår forfatteren at udøve sin helt unikke form for alkymi og forvandle fortidens bly til det pureste guld. At Morrison forventer, at læseren har obskure, 60 år gamle Batman historier i frisk erindring, kan selvfølgelig nemt afskrække nye læsere, men der er altså noget at komme efter, og den tålmodige læser vil blive righoldigt belønnet.
Det kan varmt anbefales at anskaffe sig ”Batman: The Black Casebook”, en tradepaperback DC har udgivet med et udvalg af de oprindelige historier, der inspirerede Grant Morrison. Ideen er, at Batman selv har ført en hemmelig journal over de mange uforklarlige og overanturlige sager, han har oplevet, og det er altså disse historier, der er samlet her.
Mange læsere undrede sig over den noget antiklimatiske afslutning på historien, der var blevet hypet som Batmans endeligt (”Batman #681”), hvori Batman og Dr. Hurt i kampens hede styrter i Gotham River og begge forsvinder. Det er da heller ikke dér, Batman møder sit endeligt, selvom man kunne forledes til at tro det, især når man læser den opsamlede paperback-version af ”Batman: R.I.P”.
For at finde frem til nattens ridders virkelige dødsscene må vi imidlertid vende blikket mod event-mini-serien ”Final Crisis”, som jeg ser nærmere på i næste afsnit.
Læs første del af “Batman er for evigt”
Læs anden del af “Batman er for evigt”
Læs tredje del af “Batman er for evigt”
Læs fjerde del af “Batman er for evigt”
Læs femte del af “Batman er for evigt”
Læs sjette del af “Batman er for evigt”