Kapital, terror og økologi. Tre tegnede essays med tunge emner.
”Applied Cartooning” er det nye sort i USA. Her har den toneangivende skole Center for Cartoon Studies (CCS) sågar lanceret et manifest om fænomenet, der i al sin enkelhed handler om at bruge tegneserier som formidlingsredskab – til at forklare, diskutere og analysere – og ikke ”bare” som underholdning.
Sådan noget vidste vi oplyste Nummer 9-læsere selvfølgelig godt, at tegneserier kunne. ”Applied Cartooning” er opfundet for at sælge varen til udenforstående og for at anvise mindre befærdede karriereveje for de studerende på CCS end dem, der fører til tegneserieforlagenes hovedkontorer.
Kapital i en fart
Men begrebet reflekterer også en reel tendens ude i virkeligheden. De nye vinde er blæst helt til Norge, hvor Esben Titland senest har begået en tegneserie om den norske arbejdsmiljølovs historie (!) og nu er klar på dansk med ”Piketty på 5 minutter”. Her forsøger den unge tegneserieskaber at opsummere en af tidens mest omtalte fagbøger, ”Kapitalen i det 21. århundrede”, på 28 små sider.
Missionen lykkes: Franske Thomas Pikettys forklaring på, hvorfor kapitalen koncentreres på stadigt færre hænder, præsenteres klart og koncist. Nye læsere kan sagtens springe på her.
Men som tegneserieformidling betragtet er oplevelsen alligevel undervældende. Har man set f.eks. Kevin Huizenga eller Dan Zettwoch folde sig ud med diagrammer, skemaer og visuelle rebusser, ryger man ikke på røven over Titlands miks af illustreret prosa, klassiske tegneseriestriber og forkølede koordinatsystemer. Jeg savner noget overskud, også i stregen, der minder om en midtsøgende Bendik Kaltenborn tilsat en knivspids Christophe Blain.
”Piketty på 5 minutter” funker, men den savner noget merværdi. For 128 kr. skal sådan en bog simpelthen kunne noget mere end et gennemillustreret Wikipedia-opslag.
Et af Pikettys sjoveste og mest visuelle påhit er i øvrigt at bruge litterære kilder til at illustrere de historiske pointer med. Titland gengiver en scene fra Honoré de Balzacs ”Far Goriot” (1835), hvor en ung jurastuderende anbefales at droppe studierne og gifte sig rigt, for ”hendes renteindtægter vil alene overgå din årlige indtægt som advokat, selv som den bedste.”
Hvem ved, måske vil nogen en dag grave Ina Korneliussens ”Økotopia” eller Jakob Albrethsens ”Opstandelse” frem og bruge dem på samme måde – som sandhedsvidner fra en svunden tid?
Terror på repeat
Terrorens onde spiral er omdrejningspunktet i ”Opstandelse”. 100 sider med løse, Moebius-inspirerede karakterer, groft skraverede miljøer og korte, lakoniske sætninger bruger Albrethsen til at skildre et endeløst feedback-loop fra frygt til vrede til gengældelse. Vi så det senest midt i november, da terroranslaget i Paris straks udløste intense franske bombetogter over Syrien. En forståelig reaktion, som alt andet lige kun vil føre mere krig og mere terror med sig.
De krigende parters gentagelsestvang spejles i teksten, der gør en dyd ud af at gentage sig selv. Det giver mening som kunstgreb, men gør stadig læseoplevelsen en anelse monoton.
”Opstandelse” slutter med en opfordring til at åbne øjnene og angribe terroren rationelt. Det budskab kan man dårligt være uenig i. Albrethsens take på et af tidens varmeste emner er gennemtænkt og sobert, men det havde måske faktisk klædt bogen, hvis der var mere, man kunne være uenig i. En lidt skævere vinkel, nogle frækkere konklusioner, en frisk provokation eller to?
Den københavnske farm
Hvor ”Opstandelse” tager sig tid til at cirkle om sit emne, er ”Økotopia” koncentreret som en maggieterning.
Det 24 A6-sider lange tegneserieessay åbner med ordene ”Jeg havde en hønsefarm i Afrika” og en enkelt høne tegnet ovenfra. Hilsenen til Karen Blixens afrikanske farm kan dårligt læses som andet end dyb ironi. Teksten fortsætter: ”Vi var en gruppe middelklassesmåbørnsforældre, som ville vise vores børn hvor maden kommer fra, sådan i virkeligheden.” Så forældrene køber høns af gamle landracer – de er nemlig ”flotte” og ”autentiske” – men da nogle bliver syge, må de lade livet. ”På den måde kunne vi også vise vores børn hvor døden kom fra, sådan i virkeligheden.”
”Økotopia”s farveillustrationer er enkle, men slående, med masser af closeups og bortvendte ansigter. Stregen er cartoony og farverne klare, iscenesættelsen er klaustrofobisk og ildevarslende.
En ko med afhugget hoved spejles i en bøf. En død høne med opsprættet mave går igen som skelet på næste side. Sammen med den tvetydige tekst udgør illustrationerne en drilsk udfordring til læserens fortolkning. Jeg læser hæftet som en bidende satire over småborgerlig autenticitetslængsel, men for andre kunne det snildt betyde noget helt andet. Det er faktisk noget af det allerfineste ved Korneliussens tegneserieessay: Det giver masser af stof til eftertanke og genlæsning.
Titel: Piketty på 5 minutter
Karakter: 3/6
Forfatter/tegner: Esben S. Titland
Forlag: Vandkunsten
Form: 28 A5-sider på i tværformat, farver og stift bind
Vejl. pris: 128,-
ISBN: 978-87-7695-405-5
Udgivelsesår: 2015
Udgivelsesland: Danmark
Oprindeligt udgivelsesår: 2014
Oprindeligt udgivelsesland: Norge
Titel: Opstandelse
Karakter: 4/6
Forfatter/tegner: Jakob Albrethsen
Forlag: Fahrenheit
Form: 100 A5-sider i sort/hvid og softcover
Vejl. pris: 49,-
ISBN: 978-87-7176-012-5
Udgivelsesår: 2014
Udgivelsesland: Danmark
Titel: Økotopia
Karakter: 5/6
Forfatter/tegner: Ina Korneliussen
Forlag: Selvudgivet
Form: 24 A6-sider i farver og softcover
Vejl. pris: 128,-
ISBN: 978-87-7695-405-5
Udgivelsesår: 2015
Udgivelsesland: Danmark