Fahrenheit har som det første danske tegneserieforlag udgivet en ebogsudgave af en af forlagets bestsellere. Vi bad forlagsboss Paw Mathiasen fortælle om det nye initiativ, og hvad det betyder for tegneserier på papir.
De store forlag taler om, at det kræver store investeringer for at finde den rigtige teknologi til ebøger. Men nu har Fahrenheit som tilsyneladende det første tegneserieforlag lavet sin første ebog – hvordan hænger det sammen? Har det krævet årelange planer og store investeringer, eller er det reelt bare så simpelt som at sælge en pdf?
Afhængig af ambitionsniveauet er der mange måder at lave ebøger på. Man kan lave en simpel pdf-udgave eller en forkromet interaktiv ebog. For tiden – måske fordi mediet er i sin vorden – er der ikke noget standardformat for læsning af ebøger, men det vil muligvis komme – i hvert fald vil et format nok ende med at blive dominerende. Da videoformatet kom frem, udspillede der sig en kamp mellem de forskellige standarder, og VHS gik som bekendt af med sejren. Samme kamp om verdensherredømmet på ebogslæserens vegne udspilles også pt., hvorfor mange forlag enten holder lidt igen eller overvejer, hvilket format de skal bruge deres ressourcer på. Andre holder nok også igen, fordi markedet herhjemme endnu ikke er så stort, at der er en gevinst at hente. Men Gyldendal er meget aktive, og de bruger mange ressourcer på ebogen, og min kontakt dér er fyr og flamme.
Hvorfor er det lige “Manga – 20 tips & tricks”, der er valgt?
Først og fremmest fordi bogens skaber, Jan Kjær, og jeg selv har været meget opsat på at prøve formatet. Seks år efter sin udgivelse sælger bogen stadig, og da vi så småt var nået dertil, at der skulle trykkes endnu et oplag, valgte vi at droppe det og i stedet udsende den som ebog for at måle interessen.
Har ebogsudgaven noget, man ikke finder i papirudgaven?
Fysisk fylder den ikke noget, den ligger i biblioteket i din ebogslæser, som man kan have med overalt. Desuden kan man på siderne lave en masse eksterne links, som sender læseren rundt på nettet, man kan lægge animerede sekvenser ind og tilføje ekstra sider og materiale uden at skulle tænke på ekstra trykark. Der er ingen grænser for fantasien, men det er klart, at jo mere man vil med en ebog, des dyrere bliver den også at producere.
Hvad er dine forventninger til denne ebog?
Ingen, for alt er nyt, også for forbrugeren. Men vi er meget nysgerrige og spændte på, hvor stor interessen er.
Har Fahrenheit tænkt sig at udgive flere ebøger?
Absolut. F.eks. kan udsolgte bøger udsendes kun som ebøger, så vi slipper for at betale tryk, forsendelse og lagerleje, og desuden er distributionsomkostningerne minimale i forhold til ekspeditionen på en fysisk bog. En bog kan også udkomme som fysisk bog og ebog på samme tid, hvor man i ebogsudgaven laver noget elektronisk lir, der ikke er muligt i den trykte udgave, mens man i den trykte er flink overfor læseren med godt papir, lækkert omslag og flotte reproduktioner.
Skal man forvente, at forlaget på et tidspunkt helt dropper papir?
Naturligvis ikke. Rocken døde ikke, da discoen kom, og guitarerne blev ikke sendt på plejehjem, da synthesizeren dukkede op. Ebogen bliver et supplement til den trykte bog. At læse “Gudernes skat” som ebog vil sikkert give den samme fornemmelse som at sidde med bogen i hånden, mens “Min fjerne barndomsby” i hård indbinding, med smudsomslag, bogmærke og lækkert indmadspapir har en håndgribelighed, ebogen ikke kan matche. “Taktil” er pludselig blevet et meget benyttet ord blandt forlagsfolk, og det gælder for en lang række bøger, men for en lige så stor dels vedkommende er det underordnet. Med ebogens fremkomst åbner der sig flere muligheder for forskellige udgaver, og dermed er det blevet endnu sjovere at udgive bøger og tegneserier!