Mort Walkers folkekære soldaterserie bliver den første kioskdistribuerede albumserie herhjemme i årevis.
Dengang far var dreng, kunne man købe tegneseriealbum i kioskerne. Det er svært at forestille sig i dag, hvor 7-Eleven har overtaget store dele af markedet med deres snævre, strømlinede udvalg, men Forlaget Zoom tror stadig på firsernes forretningsmodel.
Første slag i generobringen af kioskerne bliver udkæmpet af et velkendt soldaterkompagni. Basserne er vant til at dele seriehæfte med andre striber, men 9. august tager Zoom hul på en ny albumserie, hvor jenserne kan brede sig uforstyrret fra forside til bagside.
– Vi mener, der findes et større marked for rene Basserne-udgivelser end det, der bliver serviceret med seriehæftet. Det blev bekræftet, da vi udgav et Basserne-årshæfte sidste år – Zooms første kioskdistribuerede udgivelse – og nu tror vi altså på en albumserie hver 2. måned, fortæller Zoom-forlægger og tidligere Basserne-redaktør Michael G. Nielsen.
Selvom albumserien om Jens Fup og co. med andre ord er velkendt vin på nye flasker, så er der interessante branchemæssige perspektiver i distributionen – især fordi Zoom allerede har flere udgivelser til kioskmarkedet på vej.
– Vi kommer med flere 100% udgivelser i kioskdistribution, lover forlægger Nielsen, der endnu ikke vil sætte navn på de kommende titler.